• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010 död display och panna

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Alde 3010 digitala displayen helt död
Pannan startar inte, varit vinterställd kallgarage

Skulle kolla allt inför sportlovet ..
Burstner Elegance 810 -10
Säkringarna 3,5 amp under locket är hela, inte hunnit kollat matningen in till pannan 220v, måste skruva upp mer grejer då och lite för kallt för det nu -18 ute.....

Även pumpen som driver värmen till motorblocket från Alden är död..

Nån som har koll på några mer säkring.. har gått igenom alla säkringar Ebl och dom var troligen
hela... jobbade snabbt var lite kallt haha, ska göra bättre jobb när det blir lite varmare

Kan tex kretskortet bara gå sönder tex vid sträng kyla ?
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Alde 3010 död display och panna

Du kan försöka att ta ut panelen och dra bort anslutningskontakterna och sedan sätta tillbaka och starta om - det har hjälpt mig. Om detta inte funkar kan panelen vara trasig, ett ganska vanligt fel på den svartvita displayen.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010 död display och panna

Uppdatering och svar på era svar

Batterierna fullladdade
Tagit loss displayen även tagit in den för att värma upp den..
Värmeelement i bilen för att värma upp allt

Men ingen skillnad..........
Lite varmare nu ute bara -7 ska försöka möta upp allt på pannan inkommande 220/12v även gå igenom Eblsäkringarna bättre

Återkommer hur det går, tack för feedback
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010 död display och panna

Från Alde service
Hej.
Glassäkringar + thermo är bästa tipset.
Thermo säkringen, har du mätt den med multimetern? Den ser alltid hel ut, men, men...den ska ha kontakt mellan höger och vänster.
Annars är det panelen som slutat fungera.
Du kan köra nödstart på pannan (kortsluta pol 2 & 9) . Handlar om 10-polig kontakt på kortet på pannan där man ansluter panelen.
2an är andra från vänster övre raden och 9an är andra från höger undre raden.
Går pannan igång, då är det panelen som är kass.
Kolla 12v matningen att det är 12v innan.

Mvh Zdenko
Service

Går det starta med nödstart då får du 22 grader, 1kw och gasol + pumpen ska gå kontinuerligt.
 
Senast ändrad:

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010 död display och panna

Var lättare än jag trodde
Kontrollerade alla säkringar igen på EBL men nyinköpt multimeter (den gamla glappade lite)
Alla var ok
Slog på huvudströmmen och mätte upp inkommande 12v vid pannan, 0 volt ingen spänning fram dit
Då bytte jag säkring och direkt 12 volt framme vid pannan och displayen fick liv igen
Säkringen hade kontakt när man testade/summrade men inte vid belastning .... troligtvis
Så nu mullrar den på 1kw och gasol och inställd på 5 grader få se hur det blir, ska ut kolla senare ikväll
Bara cirkulationspumpen mot motorn (motorvärmaren)kvar att fixa, den tror jag har gjort sitt bara beställa ny men den klarar man sig utan om det nu inte blir -20

Tack för feedback
/Stefan
 
Senast ändrad:
Toppen