• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akut hjälp på resa

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej har problem är på camping med husbil och helt plötsligt börjar huvudsäkeingen att skjuta i i bilen. Elskåpet är säkring ok provat att byta kabel och uttag o skåp stängt av allt i bilen men säkringen i bilen går ändå vad göra tacksam för tips. 12 vollt funkar som det ska. Provat stänga av allt säkring går ändå. Slår man på huvudsäkring så slår den av inom 1 minMvh Ulf
 
Senast ändrad:

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Godmorgon Rimor 2007.
Jag antar att du menar säkringen / jordfelsbrytaren som sitter på inkommande 220V i bilen. Stäng av alla förbrukare och sätt i 220V, sätt sedan på förbrukarna en efter en tills säkringen löser och där ligger felet.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Är ingen expert på 230V, men en enkel sak att göra är att känna på/kontrollera alla synliga kablar/kontakter som sitter på 230V sidan.
Är någon av dessa varm/bränd efter att säkringen löst ut så har du felet där.
(Använd även näsan för att lukta dig till eventuell felkälla,)

Du skriver att huvudsäkringen slår från. Har ingen aning om din kunskapsnivå.
Många nya husbilar har även en jordfelsbrytare.
Det kan ju vara fukt någonstans i 230V delen som gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det kan va fel i elstolpen. Prova någon annanstans och sedan med annan kabel. Det behövs bara 30 mA läckström för att jordfelsbrytaren skall utlösa.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Ok har bytt kabel. de funkar för de andra i samma stolpe har även skiftat eluttag i stolpe. Samma resultat jordfeldbrytare slår av efter ca 30 sek.

Felet började efter att vi börjat brygga kaffe och använd kaffebryggare tror vi
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej. En fundering. Har det regnat och blåst mycke där ni står? Om så är fallet kan det ha drivit in fukt genom ventilations gallret till kylskåpet sådet blir ett litet överslag på 230 kopplingarna där. Detta är bara ett tips att kolla, kortison kan ju vara i något eluttag också.

Hälsningar Sanddammaren
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Lägesrapport. Har varit inne på astrid Lindgrens värld hela dagen nu testade igen jirdfelsbrytaren slog av direkt. Pratade med svågern som är elektriker trodde som sanddammaren blåst och regnat 40 mm på ett dygn trodde det var fukt som kommit in i vår ac på taket oavsett skiter vi i det nu har solceller och fullmatat batteri så vi klarar oss min svåger ska felsöka när vi kommer hem men som sagt hans fel stavades inkommen fukt efter som jordfelsbrytaren ej slår ifrån direkt. Lovar återkomma i veckan med vad felet var.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
God kväll problemet verkar löst. Checkade ut vid halv elva på fm idag och 220 funkade ej pga jordfeldbrytare slog av gjort så sedan lördags morse. I fredags kväll körde vi 25 mil i ösregn ca 40 mm på 12 timmar så på lördag morgon lade 220 ström av. När vi nu i kväll kom hem satte i strömkabelen så funkade allt direkt öst på med kyl tv ac allt och det funkar som det ska. Min svåger (elektriker) som hävade fukt tror så också att det var det. I dag har det varit varmt ca 22 grader strålande sol på bilen hela dagen han menar att fukten som kan ha kommit in har torkat nu. Så nu håller vi tummarna att det också funkar i fortsättningen. Tack alla för alla tips de är guld värt när man sitter där ute med problem. Mvh Ulf
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
En undran, du vänder väl kontakten rätt (uppochner) där du skarvar elkabeln med anslutningskabeln till bilen? Honnen ska hänga neråt så att ingen fukt/vatten kan komma in!
Se till att få en ögla så att honan hänger stadigt nedåt.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Jag har hel eukabel inga skarvar. Mitt intag för el är inomhus i bilen ej ute på väggen. min svåger trodde ac på tak alt ventilationen på kylen kunde fått in fukt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde et tilfelle av dette for noen år siden på en camping i Spania. Synderen den gangen var en franskmann på plassen ved siden av som hadde en farlig sladd - trakk ut denne og min bil fungerte. Satte inn igjen sladden og sikring/jordfeilbryter slo ut etter noen minutter. Byttet ut hans sladd med en jeg hadde i kjekt å ha lådan og alt fungerte. Åpnet hans sladd og kunne se spor av overslag i den, han kjøpte seg en ny sladd neste dag :D
 
Toppen