• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aj aj aj, det gör så ont...

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag kan inte ta mig längre ifrån husbilen än någon meter och så har vi 217 mil hemresa framför oss var det första jag tänkte på i morse, dessutom med ett par dagars MIGRÄN och den medicinen finns hemma.:(

Personalen på bensinstationerna måste ju tro att jag har en automatbil, jag klarar nästan inte av att ta mig ut och tanka. Vet inte om vänsterfotens stortån är bruten, spricka eller bara stukad, smärtan bedövas iallafall med 2 treo och 1 alvedon var 6:e timme, dygnet runt.. Det gör så ont att jag vill grina i emellanåt och att ta sig till duschen är en omöjlighet, har fått sköta hygienen med våtservetter.

Nästan hela foten har svullnat upp och undersidan ser ut som om den utsatts för senapsgas, uppsvullet gul.
På morgonen försökte jag trycka ner kopplingen då jag hade sandaler på mig, "skor går inte att få på längre" men det var omöjligt, smärtan är olidlig. Testade utan sandaler och lilltån och dess trampsula fungerade, gäller bara att träffa rätt för annars gör det förbaskat ont. Att ha kört ut från Kroatien och ta sig igenom Slovenien för att befinna oss på gränsen mot Tyskland fast fortfarande på den Österrikiska sidan gör att morgondagens körning blir enklare.

Nu visserligen foten i sämre skick än vad den var i morse så nu kanske jag inte kan köra imorgon, då får min andra hälft köra som bara har provkört husbilen vid ett tillfälle tidigare.:( Och som inte är speciellt road inför uppgiften.

NU, är enda gången jag önskade att vi hade en växellåda i modell automat..


Dagens etapp blev 41 mil, som planerat.
Morgondagens etapp är/var planerad till 110 mil.:oops: men vi får se hur långt vi klarar av..

Försök se till att alla kan hantera husbilen ifall det händer något oförutsett, jag har iofs alltid tyckt att vi båda kan hantera husbilen, men med slingriga smala vägar i både Kroatien och Slovenien så har jag insett att så inte är fallet.

Nu längtar man bara hem....
 
F

F.d. 53814

Guest
Sätt dig vid sidan av och låt någon som är frisk köra.
Du är en fara för både dig själv och andra om du kör i sådant skick.
Alternativet är att ställa bilen om nu ingen annan klarar av den.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det verkar bli så, det är iallafall så våra tankegångar går..

Men jag hoppas foten är i toppskick imorgon..:confused:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Kan ni inte stanna o ta det lugnt några dagar. Så att ni inte behöver känna stressen. Samtidigt är det sådana här saker som blir kvar i minnet. Om några år säger ni ”kommer du ihåg när jag hade så ont i foten” Ja men vilken bra resa det blev när man ser tillbaka.
Ha det
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det var en av tankarna, att bara vara kvar och vila upp mig, strunta i att vi ska vara i Rättvik på onsdag.:rolleyes:

Vi blev av med våran campingplats, då tyckte vi att vi gör ett försök att åka hem fast det egentligen var en eller två dagar för tidigt, tar vi oss hem så kommer jag iallafall INTE åka till Dalhalla.

Vet inte om det är ett omen för första gången och enda gången jag varit på Dalhalla så köpte vi biljetterna från någon på husbilsklubben som inte kunde gå, tror det handlade om sjukdom. Vi bjöd med två personer men då blev den ena allvarligt sjuk och lider av sviterna än idag..
Tog då med oss två andra, varav den ena höll på att ta sitt sista andetag där, personen fick ingen luft pga fyrverkeriröken.

Och nu när vi ska dit igen så blir jag sjuk/skadad.:(
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Efter 30 mils körning har jag överlåtit rodret till min bättre hälft, nu susar vi fram och jag sitter brevid..

Fy fasiken vad skönt, smärtan blev olidlig till slut.
En sak tar jag med mig, jag ska sitta brevid oftare även då jag inte är skadad....

Redan avklarat 52 mil idag!
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Vad skulle läkaren göra med en bruten tå? Dom gipsar ju inte riktigt en sån.
Med mediciner så att han inte känner smärtan hade han blivet en farlig förare.

Han gjorde nog det bästa av situationen med att låta sin bätte hälft köra..

// Christer
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Gårdagen gick jättebra trots alla vägarbeten och incidenter andra bilister råkat ut för..
Vi passerade den Svenska gränsen precis kl 23.57, vi åkte färjan Puttgarden-Rödby och sen Öresundsbron.

Åkte till RÖGLE-land, har precis fått hjärnsläpp på vad orten heter..
Gårdagens etapp blev 138 mil.

Idag gick avgasröret söder, skall alldeles strax laga det behjälpligt så vi kommer hem.:(
 
F

F.d. 54202

Guest
Märklig historia detta
Är man så dålig att man behöver smärtlindring i den omfattningen samt har en med sig som kan och får köra vad fan gör då bakom rattens.... nån skrev att man då är en fara för andra samt för sig själv kan bara hålls med! Vad tror ni hade hänt om olyckan hade varit framme i färd med bilen, jag vill inte ens tänka tanken, förklaringen till rättssamhället jag var så dålig att jag va i behov av en jäkla massa smärtlindring samt att jag inte kunde bromsa för värken i foten
Stanna på plats nästa gång och gå till doktorn/läkaren, har du recept på migränmedicin kan det ju inte vara så svårt att fixa ny sådan i utlandet med tån är det bara att vänta ut till man är och känner sig redo!
Ps hoppas att tån läker samt att migrän medicinen finns med på nästa tripp
 
F

F.d. 54202

Guest
Jocke w

Du kanske skulle bemöda dig med att läsa igenom tråden först innan du skriver, så kanske det hade gått upp ett ljus.

// Christer
Har gjort det, och syftar först och främst på inlägg nr 1.
Att det vore klokast att stanna på plats och vänta ut smärta samt få lindring och medicin, jag vill inte möta en sådan förare vill du?
Jag drog axeln ur led denna semester och fick då Morfin samt starka verktabletter tror du jag satte mig bakom ratten och körde dagen efter?
Det gör man inte! Därför är det också viktigt att man om det går är 2 som kan hantera bilen samt är vana att köra.
Vi delar alltid på tiden bakom ratten!
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Snacka om att läsa ett inlägg som fan läser bibeln.

Har konstaterar att foten gör ont, han gnager treo och alvedon. Jämställer du det med morfin??

Han konstaterar att om det inte fungerar får en annan person köra.

Som sagt, om du bemödat dig att läsa och försöka *förstå* så kanske det hade trillat ner en polett...
 
F

F.d. 54202

Guest
Men för f.. har jag gämnfört!
Jag sa att jag inte han tog morfin, har aldrig påstått att det är likställt med Treo och alvedon, för jösses!
Jag skrev också att det är viktigt om det går att bägge kan köra bilen!

Foten är en sak, migrän är nått helt annat!
Ja, jag har fattat vad som är skrivet i tråden, har du Ch & Ib,

Min synpunkt var att stanna och vänta ut smärtan samt migränen och kör ej bilen!

Så svårt kan det inte vara att förstå det som jag skrev eller?

Inga mer kommentarer från mig. Vill du tjata mera så skicka ett pm, vår diskution har inget med TS att göra längre, låter tråden återgå nu.
Tackar!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Äntligen hemma, nu finns medicin och kryckor till hands.

När vi kom hem var vi tvungna att flytta personbilen innan vi kan köra in husbilen, älsklingen flyttade personbilen och jag körde in husbilen..:) Sen skulle jag ta mig in i huset och hoppade baklänges ner från husbilen, sen har jag 3 löjligt enkla steg upp till en platå.
Första steget gick bra men när jag ska hoppa steg nummer två kommer jag inte iväg lika tydligt och sandalen far iväg, jag faller och försöker ställa stödja mig på vänsterfoten som automatiskt rycks upp då smärtan kommer och jag faller baklänges ner i asfalten. Slår i huvudet i någonting under fallet och skrapar upp handleden så jag får blodvite. Älsklingen skriker under fallet,,,, faaan tyst jag vill inte att någon ska höra att jag har klantat mig, det andra jag tänker på, fan vad varm asfalten är, jag vill upp.

Det var tydligen toatanken jag fick i huvudet då älsklingen försökte lindra fallet..:twitcy:
Efteråt blev hon skakis och sa att det här var värre än dom andra två sakerna, dvs tån och avgassystemet! Aldrig sa jag, jag faller gärna två ggr till bara tån och avgassystemet inte gått sönder..

Med andra ord, jag kan fortfarande köra husbil men inte gå, hade det varit panik hade jag kört hela vägen hem..


Nu ska jag bemöta kritiken, jag hade också kunnat svara och reagerat på ett sådant sett till någon på forumet. Men det är för att man bara sätter sig in i situationen om man själv hade varit där och då, men jag är jag och ni eller du är du.

Jag vet att jag tillfrisknar fortare och mår bättre hemma än på en camping med begränsade hygienmöjligheter. Bara att skita eller kissa är ett rent helvete i husbilen om man bara har ett ben, det kan ni testa själva nästa gång.;)

Jag är heller ingen tidsmiljonär som kan avvara 1 veckas sjukdom i Kroatien, dessutom finns det en rad olika anställningsformer både i den privata och kommunala sektorn. Hade jag varit kommunalanställd kanske jag hade ropat YES en extra semestervecka, eller kanske inte, jag vet inte för jag har aldrig varit anställd på skattekronor. Men för vissa så måste man vara tillbaka på sitt jobb när semestern är slut, då kan man inte säga att jag rehabiliterar mig på en solstol i Kroatien, jag kommer så fort jag kan.

Sen kan det också finnas dom som inte har råd att ligga kvar på en Camping i Kroatien, det kostade oss mellan 500-700kr/dag och när älsklingen var och handlade i Österrike såg hon tyska föräldrar som stod och räknade sina pengar för att ha råd att handla mat.

Det jag bara ville få sagt: Man kan aldrig sätta sig in i andra personers situationer då man garanterat har olika uppfattningar om vad som är bäst för en själv.

Jag vet att jag gjorde det bästa för mig/oss.

Sen finns det en sak till, jag önskade att jag bröt tåfan för 4 år sedan, då hade jag insett redan då hur skönt det är att sitta bredvid:). Och djävlar vad långt vi kan åka på 24 timmar innan vi blir tidsmiljonärer.


Nu ska jag skriva ett inlägg till om gårdagen och dagens händelser:
Mvh/Chippen
 
Toppen