• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Airbaglampan lyser ibland

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Röda varningslampan för airbag lyser ibland på vår Ducato -08. Verkstaden tror att spakcentralen behöver bytas. Dvs den del där t ex blinkersspagen sitter. Har ej fått priuppgift, men "kostar en del". Felkoder B101B och B1008.

Någon som vet/har erfarenhet ?

ERIKPER
 
H

HÃ¥kan.Marie

Guest
Sv: Airbaglampan lyser ibland

Hej. Utan att vara expert på området så har jag precis fått min Nissan Navara reparerad för samma sak och det var tydligen något som heter clockspring som sitter i ratten som fick bytas för en nätt summa av drygt 5000kr, när jag läste ditt inlägg så kändes symptomen igen. Lycka till.
/ Håkan
 

MaKeJo

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17489
Medlemskap
2024
Sv: Airbaglampan lyser ibland

Hej
Jag har samma fenomen i min Fiat Ducato 2015. Jag var på en Fiatverkstad för att få reda på om airbagfunktionen var defekt, men så är tydligen inte fallet, med min bil i alla fall.
Fenomenet uppstår när jag har farthållarfunktionen inkopplad och försvinner när den är urkopplad. Orsaken är att det blir någon form av läckström i instrumenten när farthållarfunktionen kopplas in. Tydligen ett känt fenomen i Fiatkretsar.
Åtgärden för detta skulle vara att byta instrumenten i panelen och till en kostnad av c:a 10 000:-!!!!!
Min garanti för bilen hade gått ut 9 dagar innan verkstadsbesöket men det blev ingen goodwillåtgärd från deras sida.
Då airbagfunktionen inte verkar vara defekt så får nog lampan lysa även i fortsättningen, de 10 000:- kan jag ha roligare för

Hälsningar
Magnus
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Airbaglampan lyser ibland

Hej
Jag har samma fenomen i min Fiat Ducato 2015. Jag var på en Fiatverkstad för att få reda på om airbagfunktionen var defekt, men så är tydligen inte fallet, med min bil i alla fall.
Fenomenet uppstår när jag har farthållarfunktionen inkopplad och försvinner när den är urkopplad. Orsaken är att det blir någon form av läckström i instrumenten när farthållarfunktionen kopplas in. Tydligen ett känt fenomen i Fiatkretsar.
Åtgärden för detta skulle vara att byta instrumenten i panelen och till en kostnad av c:a 10 000:-!!!!!
Min garanti för bilen hade gått ut 9 dagar innan verkstadsbesöket men det blev ingen goodwillåtgärd från deras sida.
Då airbagfunktionen inte verkar vara defekt så får nog lampan lysa även i fortsättningen, de 10 000:- kan jag ha roligare för

Hälsningar
Magnus

Tack för input. Skall testa om det hjälper för mej. Min verkstad rekommenderade byte av spakcentral (den klump som alla spakar sitter på) till en kostnad av 4330:- inkl arbete. Jag återkommer.
ERIKPER
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Airbaglampan lyser ibland

Har klockfjädern gått av så lyser SRS-lampan kontinuerligt.
Troligtvis är det överslag i instrumentet som nämnts.
Det lär finnas en man/firma i närheten av Göteborg som fixar dylika ting.
Sök på forumet, det var uppe till diskussion för några dagar sedan.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Airbaglampan lyser ibland

Har gjort en snabbkoll. Startade motorn med farthålllarfunktionen inkopplad. Inget airbag larm. Vred hjulen till ändläge. Då kom larmet. Stängde av farthållarfunktionen. Ingen ändring. Vred ratten mellan ändlägena. Ingen ändring.

Teknikern på verkstaden nämnde också att han tyckte det var relaterat till rattutslag. Skall testa lite mer, men tror nog tv på min verkstad.
ERIKPER
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Airbaglampan lyser ibland

Återkoppling
På slutet slocknade varningslampan bara när motorn stoppades. Spakcentral med klockfjäder (kommer tydligen som en enhet) utbytt och allt fungerar, larmet är borta. Kostnad 4340:-.
ERIKPER
 
Toppen