• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Air/Dry Fryer?

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jodå, men vad säger att det är det rätta? Efter min infarkt & by-passoperation sa min läkare (som ändå är professor i hjärtsjukdomar) att jag skulle undvika fett, i första hand mättat fett m.a.o animaliskt fett. Därav mitt leverne & matval.
Jag menade inte att det var det rätta men vad säger att fettfritt är rätt? Jag vet att de flesta läkare förespråkar det men t ex många diabetiker har gått ner rejält i vikt med LCHF och hanterar sin diabetes via kosten utan mediciner. Själv har jag efter drygt två med LCHF superbra kolesterolvärden liksom andra värden.
Diskutera gärna air friern utifrån smak mm men lämna hälsoaspekten utanför.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej, hälsoaspekten är viktig, därav mitt beslut att införskaffa denna fritös. Att mättat fett orsakar kärlförträngningar är vetenskapligt bevisar. Sedan får man tycka vad man vill om LCHF & andra mirakelkurer. Det handlar ju inte bara om att gå ner i vikt utan också att äta en kost som är hälsosam.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Nej, hälsoaspekten är viktig, därav mitt beslut att införskaffa denna fritös. Att mättat fett orsakar kärlförträngningar är vetenskapligt bevisar. Sedan får man tycka vad man vill om LCHF & andra mirakelkurer. Det handlar ju inte bara om att gå ner i vikt utan också att äta en kost som är hälsosam.
Det är ingen mirakelkur. Men just för att jag vill leva hälsosamt har jag uteslutit allt socker och snabba kolhydrater. Använder smör, kokosfett och olivolja. Proverna jag tagit visar att det åtminstone är hälsosamt för min kropp även om jag inte gått ner något i vikt.
Vad vetenskapen bevisar skiftar beroende på vem du frågar och vem som står bakom olika forskning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Var & en är ju salig i sin tro. Jag håller med dig, huvudsaken är att man mår bra & lever som man tycker är bäst.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
I dag träffade jag en person som både har en traditionella fritös och som säljer den som inte använder olja. Han berättade att precis som framgår av boken som jag skrev om i om i inlägg nr. 12, så är det en väsensskild skillnad mellan funktionerna och resultatet.

Principen för en fritös är att oljan får fukten i produktens yta att förångas så att oljan hålls ute och ytskiktet steks, sluter sig och man uppnår Maillardeffekten som ger en speciell smak. Sedan överförs enbart värme in till produkten så att den blir kokt invändigt.

Använder man varmluft som i en vanlig ugn, så värmer man och torkar produkten.

Nu hör det till saken att "frence fried", som härstammar från fransktalande Belgien, i våra frysdiskar ofta är för-friterad i olja. Vilket kan göra att skillnaden blir mindre (?) än för råa produkter.

Slutligen sa uppgiftslämnaren att han av bekvämlighetsskäl oftare använder varmluften än olja. Men naturligtvis aldrig till något som är doppat i frityrsmet.
//Conny
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Da en airfryer er sammenlignelig med en varmluftsovn, skal den ikke sammenlignes med en friture.
Airfryer er god til opvarmning-tilberedning af snart sagt alt der kan laves i en ovn. Dansk flæskesteg bliver perfekt hver gang, helstegt kylling, forloren hare, hurtigt nemt effektivt.
Den er hurtigere at bruge, enklere at rengøre, samt du skal ikke opvarme et stort ovnrum, så derfor også mere energieffektiv.
Min airfryer herhjemme er i brug daglig. Det ville en friture ikke være.
NB: mine børnebørn elsker pomfritter fra airfryeren :)
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi försöker välja bort, eller i alla fall hålla nere på antalet, prylar som går på 220V (som jag förutsätter att fritösen kräver). Skönt att vara oberoende av elstolpe. Står ofta på p-plats (plåtis) eller fricamping. Inverter är inte aktuellt för oss. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så som jag uppfattat tråden så handlar den inte om att ha en AirFryer med sig i husbilen vilket naturligtvis går om man ligger vid stolpe utan om hur den är att använda i allmänhet. Som man kan läsa i tråden så prisas den av vissa (inkl. mig) & döms ut av andra, & tur är väl det eftersom vi är olika. Skaffar man en sådan så gör man ju det av en orsak & övertygelse. Min är att äta fettnålare men ändå "friterat" som jag gillar. Om man under husbilstrippen någon gång vill äta "friterat" så kan man ju gå på "lokal" & göra detta.
 
Toppen