• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AGM - Blybatteri

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Har fått rekommendation att sätta in ett AGM som bostadsbatteri efter STARTBATTERIET som firman monterat vid leveransen givit upp. Att EBL ska stå på Gel är fullt klart, men måste jag byta startbatteriet till AGM också. Vad händer annars med startbatteriet eller är EBL inställd på att det är ett vanligt blybatteri som alltid används till start, eftersom det också laddas när 230 V är anslutet.

Per-Åke
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du är klar över skillnaden mellan Gel och AGM, hoppas jag. Hur din laddare ser ut vet jag ju inte men den borde ha olika inställningar för Gel och AGM.

Men som de andra har sagt: nej, du behöver inte byta båda.

MVH
Hans
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Jag har på EBL endast inställning BLY eller GEL. För 10 år sedan fanns nog inte AGM tror jag. Kollat på bilelfirma, säger inställning för Bly, kollat på batterifirma säger inställning Gel. Inte ens fackmännen är överens, men läst avhandling som anger att AGM ska laddas med GEL inställt. I övrigt tack för svaren att batteri till start går bra att behålla det jag har.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er små variasjoner mellom de forskjellige bly basserte teknologier, det er flere forskjellige kjemier - med litt forskjellige ladeprofiler. Når alle disse igjen benyttes i alle 4 varianter av blybatterier så kan forskjellen i profiler blir spennende. Når jeg sier 4 varianter så er det AGM, Gel, åpne våte og ventilregulerte vedlikeholdsfrie. Alle har sine marginale forutsetninger så valget av ladeprofil blir fort prøving og feiling. Våte (åpne) celler er de som tåler og krever mest missbruk, men disse passer dårlig i lukkede rum. Ventilregulert og AGM er de som med samme kjemi har mest like krav, Gel har oftest en mykere ladeprofil, noe som ikke skader de 2 andre. Selv ville jeg velge Gel ladning om det ikke finnes en AGM eller ventilregulert profil - det er bare noen tids parametere er forskjellige.
 
T

Travel Master

Guest
Per-Åke,
Du bör inte ladda AGM och vått batteri med samma samma spänning om du vill få en bra livslängd på dina batterier. AGM skall laddas med en högre spänning men då överladdas det våta batteriet, om du laddar AGM batteri med lågre spänning blir det inte fulladdat.
Ladddspänningar
Vått batteri 14.2-14.4V
GEL 14.4-14.6V
AGM 14.4-14.8V

Leif H
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Per-Åke,
Du bör inte ladda AGM och vått batteri med samma samma spänning om du vill få en bra livslängd på dina batterier. AGM skall laddas med en högre spänning men då överladdas det våta batteriet, om du laddar AGM batteri med lågre spänning blir det inte fulladdat.
Ladddspänningar
Vått batteri 14.2-14.4V
GEL 14.4-14.6V
AGM 14.4-14.8V

Leif H

Enligt Tudor
Vid 25graders temperatur
Vanligt standard blysyra batteri 14.8V
AGM och Gel 14.4v

https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
För att nu göra förvirringen total :)
Här är CTEKs siffror:
Öppna batterier: Laddspänning(Absorption) = 14.4 V, Floatspänning = 13.5 V
AGM: Laddspänning = 14.7 V, Floatspänning = 13.6 V
Gel: Laddspänning = 14.4 V, Floatspänning = 13.8 V

och sedan Votronic solcellsregulator
Öppna: Laddspänning = 14.4 V, Floatspänning = 13.5 V
AGM: Laddspänning = 14.7 V, Floatspänning = 13.5 V
Gel: Laddspänning = 14.3 V, Floatspänning = 13.8 V

Så nu är det bara att välja vad som är "rätt"

MVH
Hans
 
T

Travel Master

Guest
Verkar ytterst besynnerligt att Tudor lämnar dessa rekommendationer, ladda ett vått batteri med 14.8V är garanterad gasning / kokning. Och AGM batteriet blir inte fulladdat, om nu inte Tudor hittat på någon speciell konstruktion. Vartas rekommendation som överensstämmer med andra tillverkare.
Dimensionering av batteriladdare är ca: 10-20% av batterikapaciteten, i ditt fall så blir det 15-30A laddare.

Charging_AGM.jpg
Charging_Flooded.jpg
 
Toppen