• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AES kylen tänder inte

F

F.d. 50252

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 jtd
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Elegance
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Elektronik
Jag har en helautomatisk AES kyl.
Helautomatisk på det viset att det inte går att välja effektkälla utan kylen bestämmer själv.

Allt fungerar bra utom när kylen går på gas.
Kylen tänder och allt är ok, men efter att lågan slocknat så vill den inte återtända.
Gasen slår inte på.
Tändaren tickar.
Efter en stund tänds den röda lampan å panelen och kylen blir varm.

Så, är det givaren som känner värme, ventilen till gasen eller logiken som strular.
Alla åsikter är av värde.
 
F

F.d. 29925

Guest
Tänk även på att det finns en möjlighet till dålig kontakt på vägen från E-blocket till kylen. (Ett ganska vanligt fel, men då brukar det även bli problem vid drift med 12 v)
Det räcker inte med att mäta spänningen bak på kylskåpet om man inte kopplar in en belastning i form av ex. en glödlampa för att konstatera ett ev spänningsfall.
 
F

F.d. 30209

Guest
Är kylet gammalt så kan brännaren vara igen satt med rost, för det hände mig i sommras jag fick tar ner skyddsplåten och göra rent där gasen kommer ut.:)
 
F

F.d. 50252

Guest
stonewood skrev:
Kolla bodelsbatteriet!
Låter konstigt, men är det helt utan ström påverkar det tändningen till gasen!
Borde innebära att Du har samma problem med Truman?


Nix,Batteriet är i bra kondition.
Truma har jag inte men Alde systemet går som det ska.
 
F

F.d. 50252

Guest
Michael å Maritha skrev:
Är kylet gammalt så kan brännaren vara igen satt med rost, för det hände mig i sommras jag fick tar ner skyddsplåten och göra rent där gasen kommer ut.:)

Brännaren är rengjord.
Det var min tanke med, men det lilla som satt fast och munstyckets kondition var inte avgörande dessvärre.
Lågan tänder och brinner fint.
Det är när den ska återtända (och även när jag blåser ut lågan efter en stund) som det inte vill sig.
 
F

F.d. 50252

Guest
decker skrev:
Tänk även på att det finns en möjlighet till dålig kontakt på vägen från E-blocket till kylen. (Ett ganska vanligt fel, men då brukar det även bli problem vid drift med 12 v)
Det räcker inte med att mäta spänningen bak på kylskåpet om man inte kopplar in en belastning i form av ex. en glödlampa för att konstatera ett ev spänningsfall.

Menar du att om det blir spänningsfall pga någon anledning att magnetventilen då inte orkar att dra?
Det skulle ju kunna vara en bra ledtråd.
12V kretsen tror jag är separat.
 
F

F.d. 29925

Guest
Börja med att starta kylen och kolla sedan hur magnetventilen verkligen drar.
Som ett alternativ kan du testa magnetventilens funktion med en extern strömförsörjning men då skall inte gasen vara på.

(Akta dig bara för E-lux på Örsholmen):D
 
F

F.d. 50252

Guest
Tja, efter ytterligare felsökning så är det inget av ovanstående som sticker ut.

I uppstartsfasen fungerar allt perfekt.
Magnetventilen drar, gas kommer, tändaren tickar lågan tänds.
Efter ca 15 sek så slår magnetventilen av och gasen ligger på som den ska.
Blåser jag ut lågan efter att magnetventilen släppt så slocknar lågan, ingen gnista kommer och efter att givaren svalnat så slår gasen av.

Efter ytterligare några minuter börjar tändaren att ticka, men nu drar inte magnetnentilen. Efter en stund slutar tändaren och röd lampa tänder sig på kylen.
Stänger jag av kylen och slår på den igen så tänder gasen upp fint.
Gör jag nu ingenting utan låter gasen vara på tills termostaten slår av så kommer den inte att återtända när termostaten åter kallar på gasen.
Gnistan kommer att ticka en stund, men sen slår kylen ifrån och röd lampa kommer.

Sålunda, när det endast är termostaten som kallar på gasen så drar inte ventilen.
Styrenheten sitter som jag förstår det monterad ovan skåpet och jag behöver dra ut det en bit för att komma åt.
Sannolikt kommer jag inte att kunna hitta något fel som är reparabelt så det lutar åt att införskaffa en ny styrenhet.

Värt att känna till är att jag i dagarna även bytt styrenheten till alde pannan då den hade gett upp.
Kanske jag råkat ut för en strömspik som skadat elektroniken även i kylen.

Nån som har något annat tips?
 

Peter Sundvall

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
16069
Medlemskap
2024
Vi hade strul med 230-elen på vårt skåp i somras. Gasolen och 12-volten fungerade som de skulle. Men med 230-volten kände styrkortet att 230 fanns men elektroniken slog inte till elen till värmepatronen, vilket då ledde till att gasolen inte startade heller då elektroniken trodde elen var igång. Klarade sommaren på gasol och 12-volt efter att stickproppen till 230 dragits ur. Bytte styrkortet straxt innan bilen ställdes undan för säsongen men jag tror att allt funkar nu. Tog lång tid att få fram nytt styrkort från Dometic.
 
Toppen