• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adriatik

F

F.d. 7875

Guest
Sv: Adriatik

Hallå på er alla kunniga!
Nu har vi börjat snegla lite på Eura mobil, obs vi har bara tittat på nätet ännu så länge. Är det en bra bil? Vi kommer att använda den även på vintern, klarar den Kyla? Berätta vad ni tycker ni som har en sådan!
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Adriatik

Hej Sanna!

Ser ni går i valet och kvalet vilken bil ni ska köpa, ser också att ni ska använda bilen på vintern. Jag tycker att ni ska titta på husbil med Aldevärme och om möjligt dubbelgolv.

Vi är nästan ute varje helg på vintern med husbilen, hittills i vinter -23 grader som mest.
Viktigt är att vattentankar är frost skyddade, antingen i dubbelgolv eller eluppvärmda
vad ni ska tänka på är att om ni inte har tillgång till elstolpe så drar elsligor i gråvattentankar en del ström.

Jag vet inte vilken budget ni har för Ert husbilsköp, men om jag vore Er så skulle jag titta på beg Kabe, Nordik T. ex, vi har en Dethleffs Fortero -08 med bakhjuldrift som fungerar bra, vattenburen Alde värme har den också. Ska ni vara ute och köra i snö så är bakhjulsdrift att föredra med tanke på framkomlighet, nog så viktigt på vintern.

Några saker som jag tycker är ett måste om ni ska ha en optimal vinter bil är, Alde vattenburen värme, värmeväxlare, skyddade tankar, webasto värmare, bakhjulsdrift
golvvärme är några bra saker att ha.

Viktigast är att ni känner att det ni köper känns rätt, hoppas att jag bidragit med något
bra.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7875

Guest
Sv: Adriatik

Hej Gunnar och tack för tips.
Vi har tänkt oss något mellan 6-800 000. De "krav" vi har är som jag skrev tidigare: stort garage, långbäddar, kyl och frys, separat dusch. Vi kommer att använda bilen vintertid när vi åker på travtävlingar och hundutställningar.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Adriatik

Hej igen Sanna!

Om jag skulle vara Er så skulle jag titta efter -08or av Kabe WG750 finns en del ute nu till reducerat pris, titta på Blocket eller på bytbil.nu. jag har sett att det finns hos Kanon Kurt i Ludvika och uppe i Piteå. Ett minus är ett Kabe är på Fiat så då är det framhjuldrift
men det kan nog fungera, de är viktigare att värmen fungerar riktigt.


/Gunnar
 
F

F.d. 7875

Guest
Sv: Adriatik

Nu har vi bestämt oss efter att vi varit och tittat runt på lite olika bilar och modeller.
Det blev en Adriatic 670SL! Det känns jättebra och nu längtar jag till våren och Maj så att vi får hämta vår bil!
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Adriatik

Ett stort grattis till nyförvärvet. Må ni ha många fina stunder i den nya husbilen.:)

/Per
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Adriatik

Grattis, vi ses nog på någon pudelutställning nånstans framöver.
 
F

F.d. 6594

Guest
Sv: Adriatik

Vi har också beställt en
Adriatik Coral 670 SL som ska vara klar i början april om
allt stämmer, så vi längtar också till våren.
Har bestämt att vi ska åka söderut (i Sverige)
redan under maj.
 
F

F.d. 7875

Guest
Sv: Adriatik

Nodbo: Grattis, jag hoppas att ni liksom vi blir nöjda med valet!

Roland: Ja, jag hoppas att vi ses på någon utställning, vi ska väl på någon av Västras utställningar i alla fall, om inte annat så ska vi naturligtvis till Tvååker.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Adriatic

Tusen tack för era svar!
Michael jag kikade lite på din husbil och läste din beskrivning och det övertygade mig nog om att det blir en Adriatic. (Såvida vi inte vinner några miljoner och köper en Concorde ;) )

Att vi fastnat för 670 är kylskåpets placering och att det är en separat frys i den.


En sådan hade vi funderat på om karossen hade varit helintegrerad med nersänkbar överbädd annars så passar den möbleringen oss också .
En annan lite fördel är också att dom inte har dom små pytte knapparna till skåpsöppningen .
 
F

F.d. 51685

Guest
Sv: Adriatik

Hejsan! Vi har oxå nyss köpt en sådan Ni har årsmodell 2009. Supernöjd med allt!
Letade länge efter alla önskemål vi hade och fann Adria Coral S 690 SP.
Hälsningar Kenneth
 
Toppen