• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

uffeh

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
23331
Medlemskap
2022
I januari 2016 lade vi handpenning på en Adria Super Sonic 2012, med hopp om att få hämta den i slutet av mars.
Så blev det inte eftersom "ryska maffian" gjorde inbrott på verkstadsgården där den stod parkerad och stal en fabriksny husbil som inte hade registreringsskyltar ännu, varvid man "lånade" skyltarna från vår bil.
Bägge fordonen stöldanmäldes och därför var den inte klar för leverans då vi ändå skulle ned till södra Sverige på ett vårmöte med klubben.
Tiden gick och först den 27 maj fick vi bilen levererad, nyrekondad till Borlänge för utbyte mot vår gamla.

Vid det laget var vi mycket sugna på att äntligen få ge oss ut på vägarna, men jag gjorde ändå som gammal tekniker, en genomgång av hela fordonet och fann då ett tiotal punkter som inte var tillfredsställande.

Ska här endast berätta om vad jag anser vara ett rent konstruktionsfel från fabriken i Slovenien.
När jag öppnade det stora skruvlocket på friskvattentanken och tittade ned, fick jag se att den inte var tömd från vatten. På ytan simmade stora mögliga, slemmiga öar och det luktade mycket illa.
Tog ändå mod till mej och stack ned armen för att leta rätt på bottenventilen!!!
Trots att bottnen inte syntes fast nivån endast var c:a 5 cm, fann jag ingen ventil. Då fick jag hämta en grovsugare på vår fabrik och sög ur slemmet. Där fanns ingen bottenventil överhuvud taget!?

I stället för att åka på den planerade semesterrundan, fick jag skruva lös fästjärnen som fixerar tanken vilken är placerad i 2-platssätet med säkerhetsbälten bakom bordet i färdriktningen. När tanken ska tas upp, finner jag två slanguttag på baksidan (i färdriktningen). Ett litet 10 mm uttag, placerat c:a 5 cm ovanför bottnen, samt en c:a 40 mm slang i halva tankens höjd (Se bild 3-4) som försvinner bakut. Då förstår jag att det är ytterligare en tank! Denna ligger under golvet, med en liten lucka som man knappt kommer åt att skruva bort synlocket genom. Denna tank har däremot två stycken bottenventiler!!

Återgår till den övre tanken. När jag med vissa mödor får ut den, återstår att med strävsvamp och högtryckspolning ta bort ett antal "årsringar" med fasttorkad, illaluktande smuts ett antal gånger. Undrar hur många gånger tidigare ägare har drabbats av magsjuka som kanske någon restaurang fått skulden för?

Följaktligen tar jag kontakt med försäljaren och Adrias importör i Tenhult för att belysa problemet med denna serie, som kanske, förklarligt nog bara tillverkades under ett par år!
Efter några påstötningar fick jag till svar och en förklaring (tydligen från fabriken) i mail hur man skulle bli av med allt vatten.

Förklaringen: Ställ bilen i minst 10 graders uppförsbacke så rinner allt vatten ut! (Se bild 1)

Detta bevisar att fabriken enbart vill ta sig ur problemet utan åtgärder!

Min tekniska beskrivning ska bevisa motsatsen:

I soffutrymmet där tanken är placerad (Se bild 2), sitter också ramkonstruktionen för säkerhetsbältena. Denna har två diagonalstag (Se bild 2-3) som skär in i tankens utrymme. Följaktligen har man fått profilera gjutningen av tanken så att bakdelens långsida består av tre fack (Se bild 3). Alltså blir mer vatten kvar i två av dessa fack, ju mer man lutar bilen i uppförsbacke! I det tredje facket sitter den lilla avtappningen c:a 5 cm upp på sidan (Se bild 4) och därför försvinner inte ens där, allt vatten. Se bilder >>>>>

Enligt generalagenten i Tenhult, har inte fabriken någon tanke på att dra tillbaka denna serie för att åtgärda ett uppenbart konstruktionsfel (som t.ex. de stora biltillverkarna ofta får göra), utan bilsäljaren har nu muntligt lovat att tillsammans med generalagenten åtgärda felet! Inget har dock hänt sedan tidigt i höstas, varvid jag på vår fabrik har tillverkat och monterat en bottenventil samt fakturerat kostnaderna till dem. (Se bild 5 och 6).

I januari 2016 lade vi handpenning på en Adria Super Sonic 2012, med hopp om att få hämta den i slutet av mars.
Så blev det inte eftersom "ryska maffian" gjorde inbrott på verkstadsgården där den stod parkerad och stal en fabriksny husbil som inte hade registreringsskyltar ännu, varvid man "lånade" skyltarna från vår bil.
Bägge fordonen stöldanmäldes och därför var den inte klar för leverans då vi ändå skulle ned till södra Sverige på ett vårmöte med klubben.
Tiden gick och först den 27 maj fick vi bilen levererad, nyrekondad till Borlänge för utbyte mot vår gamla.

Vid det laget var vi mycket sugna på att äntligen få ge oss ut på vägarna, men jag gjorde ändå som gammal tekniker, en genomgång av hela fordonet och fann då ett tiotal punkter som inte var tillfredsställande.

Ska här endast berätta om vad jag anser vara ett rent konstruktionsfel från fabriken i Slovenien.
När jag öppnade det stora skruvlocket på friskvattentanken och tittade ned, fick jag se att den inte var tömd från vatten. På ytan simmade stora mögliga, slemmiga öar och det luktade mycket illa.
Tog ändå mod till mej och stack ned armen för att leta rätt på bottenventilen!!!
Trots att bottnen inte syntes fast nivån endast var c:a 5 cm, fann jag ingen ventil. Då fick jag hämta en grovsugare på vår fabrik och sög ur slemmet. Där fanns ingen bottenventil överhuvud taget!?

I stället för att åka på den planerade semesterrundan, fick jag skruva lös fästjärnen som fixerar tanken vilken är placerad i 2-platssätet med säkerhetsbälten bakom bordet i färdriktningen. När tanken ska tas upp, finner jag två slanguttag på baksidan (i färdriktningen). Ett litet 10 mm uttag, placerat c:a 5 cm ovanför bottnen, samt en c:a 40 mm slang i halva tankens höjd (Se bild 3-4) som försvinner bakut. Då förstår jag att det är ytterligare en tank! Denna ligger under golvet, med en liten lucka som man knappt kommer åt att skruva bort synlocket genom. Denna tank har däremot två stycken bottenventiler!!

Återgår till den övre tanken. När jag med vissa mödor får ut den, återstår att med strävsvamp och högtryckspolning ta bort ett antal "årsringar" med fasttorkad, illaluktande smuts ett antal gånger. Undrar hur många gånger tidigare ägare har drabbats av magsjuka som kanske någon restaurang fått skulden för?

Följaktligen tar jag kontakt med försäljaren och Adrias importör i Tenhult för att belysa problemet med denna serie, som kanske, förklarligt nog bara tillverkades under ett par år!
Efter några påstötningar fick jag till svar och en förklaring (tydligen från fabriken) i mail hur man skulle bli av med allt vatten.

Förklaringen: Ställ bilen i minst 10 graders uppförsbacke så rinner allt vatten ut! (Se bild 1)

Detta bevisar att fabriken enbart vill ta sig ur problemet utan åtgärder!

Min tekniska beskrivning ska bevisa motsatsen:

I soffutrymmet där tanken är placerad (Se bild 2), sitter också ramkonstruktionen för säkerhetsbältena. Denna har två diagonalstag (Se bild 2-3) som skär in i tankens utrymme. Följaktligen har man fått profilera gjutningen av tanken så att bakdelens långsida består av tre fack (Se bild 3). Alltså blir mer vatten kvar i två av dessa fack, ju mer man lutar bilen i uppförsbacke! I det tredje facket sitter den lilla avtappningen c:a 5 cm upp på sidan (Se bild 4) och därför försvinner inte ens där, allt vatten. Se bilder >>>>>

Enligt generalagenten i Tenhult, har inte fabriken någon tanke på att dra tillbaka denna serie för att åtgärda ett uppenbart konstruktionsfel (som t.ex. de stora biltillverkarna ofta får göra), utan bilsäljaren har nu muntligt lovat att tillsammans med generalagenten åtgärda felet! Inget har dock hänt sedan tidigt i höstas, varvid jag på vår fabrik har tillverkat och monterat en bottenventil samt fakturerat kostnaderna till dem. (Se bild 5 och 6).

ADRIA SuperS. Konstr.miss v-tank bild.jpg
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Tack för upplysningen , förstår inte hur dom tänker, är det bara att prångla ut bilar till höger å vänster utan att ta ansvar för det man säljer.
 
F

F.d. 53344

Guest
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Vi har en likadan bil .det är en stor miss av tillverkaren.jag har en liten vattendammsugare som jag suger ur bägge tankarna
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Märkligt: Det finns något som kallas goodwill i alla branscher och det är konstigt
att de inte har fattat det begreppet!
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Vi har en vanlig 700 SL- 2013 och inte är det 2 tankar i den vad jag vet.
Avtappningskranen sitter i botten på tanken.
Tanken sitter under bänken på dom två bältade platserna.
Gäller 2 tankar bara Super Sonic modellen?.
 

uffeh

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
23331
Medlemskap
2022
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Klaga gärna till gen.agenten i Tenhult, jag har själv en dust med dem nu...
 
F

F.d. 53344

Guest
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Super sonicen är endå en bra bil våran är en 2014 kört 4500mil utan pråblem.det finns ingen husbil som är problemfri3
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Super sonicen är endå en bra bil våran är en 2014 kört 4500mil utan pråblem.det finns ingen husbil som är problemfri3

Det är stor skillnad på konstruktionsfel, och fel som uppstår pga bristande kvalitet eller monteringsmissar.

För ett konstruktionsfel finns det ingen ursäkt, ett medvetet val av tillverkaren att sälja en undermålig produkt.

För monteringsmissar och saker som går sönder, ja saker händer och det kan drabba alla produkter. Jag har viss förståelse för det.

Det som verkligen betyder något, i bägge fallen, är hur tillverkaren tar hand om kunden.
 

uffeh

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
23331
Medlemskap
2022
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Det är riktigt! Super Sonic gavs, (som jag skrivit), bara ut under knappt två år, 2012-2013 och är så vitt vi vet ensam om fenomenet med två tankar...
 

uffeh

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
23331
Medlemskap
2022
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Om det är en 2014 är det förmodligen en Sonic Supreme som kom ut efter Super Sonic som ju endast tillv. 2012-2013 och som är ensam om dubbla klarvattentankar.
 
F

F.d. 53344

Guest
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Det har du rätt i vi tog ut våran sent 2013. Vi har dubbla tankar
 

cjuhlin

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
7519
Medlemskap
2024
Sv: ADRIA Supersonic. Konstruktionsmiss!

Hej.

Man kan ju undra om det är många som missat att tömma övre tanken när de ställt undan bilen för vintern.
Själv åkte jag o köpte en sugpump från Biltema till att tömma tanken med. Sedan torkar jag ur båda tankarna med Toyky. Det går åt lite papper, men det blir torrt.
Köpte bilen ny 2012 och har väl inte reagerat på den konstruktionsmissen utan varit glad över att det A4-papper vi hade med brister efter leverans, blev åtgärdade.
Jag konverserade med VDn i Tenhult, rakt av. Så slapp man en massa bollande fram o tillbaka.
 
Toppen