• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

adaptrar för lpg fyllning

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Hej! Jag har en fast gasoltank installerad i bilen och har adaptrar för hela europa med mig.
Har tankat i Spanien för tre år sedan med adaptern som är försedd med en backventil. I år när jag försökte tanka i Benidorm med samma adapter så passade den inte. Fick låna en adapter på macken som såg likadan ut men saknade backventilen. Är det någon som vet om man bytt adaptermodell?

Hälsningar från ett soligt Torrevieja
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Det är ju euronozzel med backventil jag har och den har jag tankat med på flera ställen i spanien för tre år sedan men nu gick det inte i Benidorm,lite märkligt tycker jag. Är det någon som nyligen tankat med en euronozzel med backventil?
Jarl
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Tack för alla svar är tyvär inte så mycket klokare på varför det inte gick att tanka i Benidorm. jag får väl göra ett nytt försök på något annat ställe.
Har flyttat ur husbilen en period så nu går det inte åt någon gas,men om några veckor skall vi börja dra oss norröver så då lär väl pannan få jobba!

Ingrid och jarl hundarna Zander och skrållan
 

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Hej,har haft en adapter med backventil den funkade inte på alla tankställen ( som att det var för dåligt tryck i en del pumpar pga detta öppnade ej adapten ) så ett förslag prova ett annat tankställe.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Roland har visat det mest kompletta (4 adaptrar) för Europa. Vi har aldrig behövt några andra än dessa, vilka vi också har lyckats testa (vartenda en) hittills! Än har vi inte råkat ut för något annat, men då får man väl be om att få låna en adapter på platsen, eller dra vidare! Använd gärna mylpg, eller en annan lämplig app till din manick...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag tankade igår med adapter som har backventil. Lite bökigt att låsa pistolen till adaptern, Den ville inte gå på och låsa ordentligt. En dask med handflatan på pistolen löste det hela.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Wizard, vi hade samma problem i Benidorm för 3 dgr sen! Lärde mig att trycka in plastlåsningen bakom "avtryckaren" så den hamnade i låsläge. Nästa problem var när adaptern skulle bort, den var självstängande (en fjäder på insidan) så när man skruvade av den (inför nästa påfyllning med en annan adapter någonstans i Frankrike/Tyskland), då pös gasolen ut från slangen med sin unika kyleffekt (kylskåps-system) så fingrarna höll på att förfrysa. Tur att man hade så pass kort påfyllningsslang...!

Adaptern såg ut som Sacce beskrev den (se hans bild ovan i inlägg 4)...
 
F

F.d. 54123

Guest
Varför backventil på en adapter som man måste skruva bort? Utan backventil blir det ju bara en gaspuff av det som finns i slangen mellan flaskans backventil och påfyllningen när man kopplar bort.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har man dubbla LPG-flaskor med gemensam fyllning och lång slang i mellan blir det mer än en "puff". Det kan komma ut flytande gas så man kan "bränna" sig ordentligt.
 
F

F.d. 54123

Guest
Den gång du behöver byta adapter sitter då ändå där med skägget i brevlådan. Detsamma om du inte tankar i Spanien.

En fördel med den nya spanska euronozzeln, med backventil, är, om den blir europastandard vid påfyllning, att den aldrig behöver tas bort och man slipper alla "läckage" när man kopplar bort påfyllningsmunstycket. En annan fördel är att man minskar risken för att skräp, som samlats i de öppna adaptrarna, blåses in i flaskorna vid påfyllning.
 
Toppen