• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adapter (igen)

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hej!
Har letat bland måååånga inlägg om adapters till gasol men hittar tyvärr inte rätt. :)
Vi åker till Tyskland och Frankrike i sommar. Vi har två P10 komposit som troligen räcker. Nu till min fråga. IFALL vi får slut på gasol och köper en fransk flaska, behövs någon adapter för att koppla in den till bilens "svenska" Regulator (Truma Duo)? Samma fråga ifall man köper en flaska i Tyskland?

Vi vill inte montera fast påfyllning.
Tack på förhand!
 

Granblad

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
20788
Medlemskap
2023
Hej
Vi körde ca 7 veckor i Frankrike hösten 2017. Den lösning som vi fann fungera både bra och billigt var att köpa gasol på olika stormarknader (Lidl, SuperMarche och många fler). En 10 kg ståltub kostade då 1 (EN!) Euro i deposition och 20 Euro för 10 kg butan vid inbyte av flaska. (Man får inte fylla på flaskor) Jmf svenska priser på 45 kronor/kg om man byter hela gastuben. Propan var obetydligt dyrare. OBS! franska bensinstationer har en annan standard.
På ett "allvaruhus" - "Montibrico" köpte vi för ca 20 Euro en anslutningsslang som passade mellan franska gasoltuber och Trumas gasregulator av Duo control typ. Denna sätter standarden för anslutningen till bilens gassystem.
Lösningen blev en svensk flaska av komposittyp, där vi kan se gasnivån, och en fransk som vi körde till den blev tom, och då enkelt slog över till den svenska. Nästa dag var det inte svårt att hitta ett ställe att byta fransk gasoltub medan man ändå passade på att handla. Gasolen blev ett billigt miniproblem.
En adapter hade säkert fungerat lika bra - men den får man ta med från Sverige. Lycka till / Hans
 

Granblad

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
20788
Medlemskap
2023
Hej igen,
Eftersom vi har samma problem så kollade jag vidare och kom fram till följande lösning. Företaget Fogas (www.fogas.se) har ett "Adapterset Europa" för 895 kronor som passar mellan svenska flaskor och påfyllning i Grekland, Italien, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Tyskland, Malta, Norge, Portugal, Spanien, Storbritannien, Ungern, samt till Campingaz 2 och 3 kgs flaskor. Problemet är enligt Fogas att antalet påfyllningsstationerna tycks minska. Därför kan man tvingas övergå till en lokal gasolflaska. Det här setet passar även för detta. Artikelnummer 12-60235.
För mig framstår det som en bra investering därför att man under kommande år har löst problemet vart än man vill åka.
Hälsningar / Hans
PS. Tyskland och Frankrike har samma DIN standard. DS.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Det är nog ännu enklare att skaffa en LPG flaska med utvändig påfyllning där du i princip kan fylla på de flesta mackar i utlandet.
Som jag skrev i första inlägget är jag inte intresserad av att montera sådan. Den korta tid vi tillbringar i Europa täcks troligen med våra två svenska flaskor. Så det är inte värt investeringen. Detta handlade om en nödutväg ifall att.
Men tack i alla fall, och tack alla övriga för tips!
 

Peter Hellstrand

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Haninge
HBK-Nr
25934
Medlemskap
2024
Nu blev jag nyfiken, eftersom det låter som en smart lösning. Jag jag Googlat men inte hittat mycket information, förutom utrustningen som sådan. Vad gäller i Sverige avseende påfyllning och vad kostar gasen per kg? Kan du rekommendera något som kan montera ett kit med 2 flaskor?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hej igen,
Eftersom vi har samma problem så kollade jag vidare och kom fram till följande lösning. Företaget Fogas (www.fogas.se) har ett "Adapterset Europa" för 895 kronor som passar mellan svenska flaskor och påfyllning i Grekland, Italien, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Tyskland, Malta, Norge, Portugal, Spanien, Storbritannien, Ungern, samt till Campingaz 2 och 3 kgs flaskor. Problemet är enligt Fogas att antalet påfyllningsstationerna tycks minska. Därför kan man tvingas övergå till en lokal gasolflaska. Det här setet passar även för detta. Artikelnummer 12-60235.
För mig framstår det som en bra investering därför att man under kommande år har löst problemet vart än man vill åka.
Hälsningar / Hans
PS. Tyskland och Frankrike har samma DIN standard. DS.

Det adaptersettet tycker jag är värdelöst.
Jag försökte hjälpa en som skulle använda en spansk flaska och hade det adapersettet. Det fungerade inte. Bara en massa oanvändbara förskruvningar och kranar. Hur vida det går att använda i andra länder vet jag inte.
Vad gäller Tyskland/Frankrike så är gängan på franska flaskor kortare än den tyska så det tätar inte med en tysk adapter. Iallafall inte när jag provade.
 
F

F.d. 54436

Guest
Hm, kapar tråden lite, jag har en tysk-importerad bil med DIN-anslutning i orginal och sedan en adapter till POL för att köra svenska flaskor, klarar jag mig utan adapter i Frankrike då? Eller är det som Wizard skrev en annan längd i Frankrike?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skulle inte lägga pengar på detta, köp en pol/din koppling och en tysk flaska istället,ska du till Spanien kan du komplettera med spanskanslutning.
En LPG flaska är bäst och enklast ,kostar ett par tusenlappar ytterligare.
 
R

RobbeS

Guest
Hur funkar det med LPG. Måste man ha utvändig påfyllning av flaskan eller kan man plocka ur den ur bilen och fylla på precis som en vanlig p11.
Jag åker med två p11 och kommer troligtvis att klara mig bra på detta de veckor jag är ute varje sommar i Europa. Tänkte bara ha en nödlösning ifall att och då är ju en adapter till tysk flaska som du föreslog bra men pol/din finns i flera varianter med både utvändig och invändig gänga. Är det den invändiga som gäller?
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Det är inte nödvändigt med yttre fyllning,flaskan måste dock vara fast monterad,du kan inte lyfta ut den för fyllning, ”fast montering” är tex en wire runt flaskan som lossas enkelt med en skiftnyckel.
Pol/din KOPPLING POL* DIN INV.
Nya regler när det gäller LPG i Europa fyllning av gas måste ske på utsidan med fast anslutning, man får inte öppna gasolskåpet.
 
S

Sören-6830

Guest
Efter flera år med svenska flaskor (m tysk adapter) monterade vi förra året en 11 kg LPG med utvändig påfyllning. Monteringen gjorde jag själv, inte svårt alls.
Och vilken skillnad, särskilt när man kör i Europa. Kunna fylla på nästan varje mack, fattar inte att man gjort det tidigare.
Mycket lägre pris jämfört med att fylla på de gamla flaskorna dessutom. I Tyskland t ex ca € 0,55/l (= ca SEK 115:-/P11), i Sverige ca 9:-.
 
Toppen