• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC?

F

F.d. 9230

Guest
Hej!
Undrar lite om tips för AC. Vi åker till Italien i sommar och känner att det nog är bra? Eller vad säger ni?
Vad finns det för olika typer, lösningar?
Priser? Ljudnivå? Montering?
Jättetacksam för alla tips.
Vi har en Argos.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25229

Guest
Sv: AC?

hejsan alla husbilsfantaster:).
Kommer med några för er skanske dumma frågor, ska ner till frankrike med omnejd v.28. Vi har ju en pälsad vovve som vi ska ha med oss, så vi undrar om nåt av dessa system kan drivas med 12v eller gas, då vi försöker komma på ställplatser eller så fri campar vi. så det kan ju bli lite svettigt så alla tips vore väldans bra tack på förhand roger/frankia.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Hej igen!
Vi funderar och funderar, 10 000 är mycket och tiden är ganska knapp tills vi åker.
Är det någon som haft med portabel AC? Kunde ju vara en lösning bara för i år, de verkar ju vara ganska billiga? Finns det någon med utblås via slang? Funderar på om man i så fall kunde haft den i garaget?
Någon som gjort något sådant ?

Vi åkte med portabel AC förra året och kommer att göra det i år också, fungerade alldeles utmärkt :) Eftersom det inte är så lång tid på året som AC är nödvändigt så tycker vi att det här är ett jättebra alternativ, dessutom kan vi använda den här hemma också.

Vi ska köpa en ny nu som är lite smalare så att den går ner mellan stolarna fram, finns en på hemmabutiken men även El-kedjan har en möjlig som bara är 31-32 cm breda.

Kurre har gjort en skiva som kläms i sidofönstret fram där slangen sätts fast.

Under färd står den fastspänd i garaget.

//Kicki
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: AC?

Tack Kicci!
Vi har också bestämt oss för en portabel.
Mats tänkte göra en lösning där han sätter
den i garaget, tar bort baksidan på trappan
och sätter ett galler. Han gör sedan ett hål i golvet
för slangen. Då kan den alltid stå där. Blir ju
säkert lite sämre effekt, men det är skönt
att alltid kunna ha den där och säkert att slippa
ha något fönster öppet. Någon annan som gjort något
liknande?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Vi hade så på vår förra bil i 5 eller 6 år. Billig variant som fungerar utmärkt. Effekten är mycket hörgre så kyla är inget problem. Problemet kan vara säkringarna på vissa campingar.
Sen tappar man en ganska stor del av den ursprungliga kyleffekten för man skapar ett enormt undertryck i bilen som inte dom AC som är anpassade för bil montage gör. Är det 35gr ute så suger anläggningen in en enorm massa värme i bilen med den temperaturen. Men det har man råd med eftersom effekten är så hög.

Vi var mycket nöjda när vi hade den. Speciellt för det priset och att man kan ha den hemma också.
 
F

F.d. 12648

Guest
Sv: AC?

Hej, skall montera en Dometic 2200 i en befintlig taklucka. Hålet är lite för stort och jag funderar på hur man ska täta på enklast sätt. Det är 8 urtag i taket för sammanfogning av yttre och inre del som ligger utanför måttet. Någon som har tips på hur man kan greja detta?

Leif
Första året vi körde ner till Kroatien hade vi en portabel ac stående i duschen när vi körde ner. Hängde ut ventilations slangen genom toarutan. Funkade så där, men då kylan inte kom upp till taket var det olidligt att sova i alkoven.
Året efter monterade vi in en Dometic B2200 i en taklucka. Funkade kanon. Kylan sprids via taket och det gick att sova även i alkoven.
Visst hörs ac:n, men kör man ner temperaturen innan man lägger sig på kvällen så är massan i husbilen nerkylt och man sover gott på natten. Sen slår man på ac:n på morgonen med fjärrkontrollen när solen börjar steka på taket.

Köpte vår i tyskland på Ebay. Tar en timme att montera om man inte har tummen mitt i handen. Ett ex har du här:
Hitta KLIMAANLAGE DOMETIC B 2200 B2200 NEU/OVP !! på eBays internationella marknad, där det finns fynd att göra i alla dina favoritkategorier. Allting kan levereras till ditt land!

Har man tid och hittar bra ställen att dra slangarna osynligt på så är en Truma saphir tystare, men betydligt mer jobb med att dra slangar upp till taket. Vi hade inte den möjligheten på vår Dethleffs. Att släppa ut kylan vid golvet anser jag vara totalt meningslöst.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Hej Leif!

Menar du att det befintliga hålet är större än 40 x 40 cm

Jag satte i en ny B2200 nu i våras i befintligt hål. Inga problem.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Tänk på att det är olämpligt att montera AC i befintlig taklucka.Du måste såga upp nytt hål genom taket.Det ventilationsläckage som finns genom takluckorna är beräknat för antal personer som skall sova i bilen.Med en taklucka borta ändras detta.
//Lars
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: AC?

Hej!
Jag kan nu rapportera att vår AC fungerar perfekt. Ljudet är helt ok, visst låter det lite när kompressorn går igång, men inget vi vaknar av, vi sover jättegott. Min man är ljudkänslig och kan inte sova med datorn på i samma rum hemma, men detta fungerar jättebra. Så lösningen kan rekommenderas :)
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: AC?

Hej!
Jag kan nu rapportera att vår AC fungerar perfekt. Ljudet är helt ok, visst låter det lite när kompressorn går igång, men inget vi vaknar av, vi sover jättegott. Min man är ljudkänslig och kan inte sova med datorn på i samma rum hemma, men detta fungerar jättebra. Så lösningen kan rekommenderas :)
Hej, skulle det tänkas att ta några bilder,är lite nyfiken på hur det ser ut.
Bosse,,
 
F

F.d. 12648

Guest
Sv: AC?

Hej Åke,

hålet är 40x40cm + lite extra ursågat (ca 2cm) i hörnen. Jag fick tipset att använda 3-4mm plexiglas som en fläns/packning för att täta taket. Har beställt en bit svart polyetenplast som skall vara tålig mot väder och vind o UV-strålning. Tänkte täta plasten med butylgummi mot taket, hoppas att detta fungerar.

/Leif

Hej Leif!

Menar du att det befintliga hålet är större än 40 x 40 cm

Jag satte i en ny B2200 nu i våras i befintligt hål. Inga problem.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: AC?

Hej! Vi har en Burstner Solano 728 G 2009 med en Telair silence AC monterad i taket.Tror att det är en Dometic, men kan kolla dette.Den har fjärrkontroll.
Eftersom vi alltid fricamper och alldrig har 220 volt har vi ingen använding för den.(alldrig använd)Bara onödig vikt.
Vill gärna byte ut den mot en taklucka. 40x40 cm.säkert samma som du har i din Burstner .Om du står för kostnaden får du ACn gratis.Ska inn på servis om 10 dagar.Då vill jag fråga vad ett byte koster.
 
Toppen