• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC?

F

F.d. 9230

Guest
Hej!
Undrar lite om tips för AC. Vi åker till Italien i sommar och känner att det nog är bra? Eller vad säger ni?
Vad finns det för olika typer, lösningar?
Priser? Ljudnivå? Montering?
Jättetacksam för alla tips.
Vi har en Argos.
 
Senast redigerad av en moderator:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Annette.
Annars får väl jag bli konsult i detta ämne.Alltid kan det ge någon god måltid!!??
Eller också får vi hitta någon som gör det billigt på flera likadana husbilar samtidigt.Då blir det mindre tankearbete.
//Lars
:yes::yes:
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Hej Anette!

Fick följande svar av firman Lyding som säljer Trumas Saphir på Yatego:
Dieser Händler liefert nicht nach Schweden

Således ingen leverans till Sverige.

Hälsningar från ett +18 gradigt Haparanda just nu, kl. 22.47!
Kjell
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Men det finns många andra som är villiga att sälja till Sverige.Absolut inget att vara rädd för.Varför betala det dubbla i Sverige?
Och förresten,visst levererar Lyding till Sverige,jag har haft kontakt med dom och dom har aldrig sagt detta.Dom är dock inte billigast.
//Lars
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Tack, för Din upplysning, Lars! Vad bra att detta inte stämmer.
Fick bara detta meddelande då jag försökte gå vidare med beställningen hos Lyding.
Det blev totalstopp och det var ju tur då Du säger att det finns gynnsammare lösningar. Vilka företag har än bättre priser?
Hälsningar Kjell
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Det finns många.Min favorit är Jörg Brockmann på www.WoMoServ.de
Där köper jag allt.Han kanske inte är absolut billigast men har en suverän service.
Och han svara på engelska om det behövs.
Från honom köpte jag min AC inklusive alla tillbehör såsom slang,ljuddämpare,aggregat,mm
Skicka ett mail till honom och fråga efter det du behöver.Han svarar normalt snabbt med pris och leveranskostnad.
//Lars
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Vi har en Dometic HB2500 monterad i garaget. Mycket nöjda med både effekt och ljudnivå.
Fördelen med Dometic är att det är en värmepump som kan reverseras och ge värme också. Inte säker men tror den även är billigare än Truma. Även lättare.

Att vi har en invändigt monterad beror på flera anledningar. Dels så har Eura fördraget med ventilationskanal i takt ovan skåpen. Sen vill vi inte ha något på taket som ger hög höjd och den negativa viktplaceringen. Gillar inte heller det eviga rinnande av kondensvatten på bilens tak som sen ska dränka ofta bara ett hörn av bilen med vattren. Har man otur så rinner vattnet ner på någon av hörnen på markissidan och kanske ut under ev. markismatta.

Luftkonditioneringar - Dometic
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: AC?

Hej,
vi har en takmonterad Dometic B2200 som enbart går på 220V och i drift drar 950 - 1200 W. Den ger en kyleffekt på ca 2000 W och kan dessutom reverseras för att avge varm luft med effekten 1200 W.

Luftkonditioneringsaggregatet placerades i en av takluckorna och för att kompensera minskat ljusinsläpp så monterades en Sky View som släpper in massor med ljus.

Vi har än så länge inga direkta erfarenheter beträffande ljud och luftspridning varav det senare förmodligen inte är något problem eftersom luftspridningen kan regleras manuellt.

Jag har erfarenheter av betydligt större luftkonditioneringsanläggningar. När det gäller kyla och värme så ska man utgå från att uppvärmd luft stiger uppåt och kall luft sjunker. För att få en så jämn temperatur som möjligt i bodelen så bör den varma luften tas om hand i takhöjd och där ersättas av kall luft som direkt sjunker till golvnivån.

Problemet som jag ser det är att kylaggregatet enbart fungerar på 220V. Det är en klar begränsning som medför att man alltid måste ha tillgång till 220V för att kunna använda aggregatet.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Bengt-Åke.
Det är ingen bra ide att koppla ihop AC:n med ett slangburet värmesystem.Kalluften skall släppas in högt och normalt sitter värmeutsläppen vid golvnivå.
Och vem vill ha det kallt bara om fötterna!
//Lars
;)
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: AC?

Tack alla för massa bra information. Detta forum är fantastiskt. Lars, jag har mailat dig för att höra om du skulle kunna skicka några foton på din installation.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: AC?

Jag tar inga speciellt bra bilder när det gäller annat än naturbilder! En som tar grymt bra bilder på installationer och detaljer är Michael Johansson!
Där ligger jag verkligen i lä!
Sen är det väl huvudsaken att man ser vad det är.
Bara du inte tar med en gammal mobilkamera :twitcy: ...!! Såna bilder har man ju ibland sett på Blocket, suddiga, mörka och omöjligt att urskilja detaljerna!
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: AC?

Hej igen!
Vi funderar och funderar, 10 000 är mycket och tiden är ganska knapp tills vi åker.
Är det någon som haft med portabel AC? Kunde ju vara en lösning bara för i år, de verkar ju vara ganska billiga? Finns det någon med utblås via slang? Funderar på om man i så fall kunde haft den i garaget?
Någon som gjort något sådant ?
 
J

Jarn

Guest
Sv: AC?

Vi sticker också till Italien i år.

Eftersom vi åker redan 10 juni, så är jag detta året mer bekymrad om det kommer att vara varmt tillräckligt....

Efter denna vinter och avsaknad av vårvärme, så vill jag verkligen ha varmt på semestern.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Är det någon som haft med portabel AC? .. Finns det någon med utblås via slang? ?

Första året vi åkte till Kroatien hade vi en portabel AC med oss. Stod i duschen under resan ner. Väl framme ställde vi den på toaletten, ventilationsslangen ut genom toafönstret. Funkade så där, men kan inte jämföras med ac som släpper ut kallluften vid taket. Ytterligare nackdelar:
-vi fick ha toadörren öppen
-den bullrade rejält.
-tömma vattnet i den 2 gånger dagligen
Året efter blev det som sagt en takac då kylan inte kom upp till alkoven.
Slutsats, en portabel ac funkar till nöds, men det är 2 helt olika saker.
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC?

Ulrika.
Jag ser på bilder från Argos motsvarande den ni har.Som det ser ut sitter garderoben inte på samma sida som köket.Det ser ut som det är mer komplicerat att montera AC i er bil än i min gamla där garderoben sitter precis bakom köket.I min bil går alla 3 slangarna vertikalt genom garderoben för att få höjd.Därefter går 1 slang genom alla skåp i köket och sedan genom alla skåp ända fram till alkoven.Bilder på min installation kommer senare.
//Lars
;)
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: AC?

Tack Lars och Typiskt!
Mats var rädd för att det var så.
Det är ju som han säger inga problem, men tar tid att få till en sådan installation för oss och det är ju inte så länge till vi åker.
Nu är vi lite inne på att sätta en portabel i garaget som blåser in under stegen upp till våra sängar. Inte optimalt på något sätt, men bättre än inget och ganska prisvärd lösning.
Vi funderar vidare...men vill gärna ha bilder!
Kram Ulrika
 
Toppen