• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC ?

K

Kurt-Erik

Guest
Hej, jag är nybörjare här och har botaniserat ett par veckor för att lära mig av all erfarna :spinny:.

Jag planerar att köpa min första husbil snart, för mig och min luffarkompis (vovve).

Jag är nyligen ensamstående, pensionär och tänker luffa Sverige under vår, sommar och höst, mest fricamping.

Min budget är begränsad, max 200 kSEK, så det blir en 10-15 år gammal, 6-6,5m vad jag förstått. Jag vill kunna ha min säng bäddad hela tiden, WC/dusch och enkla kokmöjligheter.

I den prisklass jag letar hittar jag ingen med AC för varma sommardagar för mig och min kompis.

Kan man tänka sig en lösning med ett elverk och portabel AC, förslag?

Jag är tacksam för alla idéer och förslag så jag inte gör tokiga misstag i min okunnighet ...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: AC ?

Tänk på att AC endast finns för 220V om det är detta du tänker på, däremot bör du hitta AC i bildelen. Det hade vi i gamla bilarna.
Kolla på plåtis från t.ex. 2007.
 
K

Kurt-Erik

Guest
Sv: AC ?

ok tack, då vet jag vad plåtis är.

Well kanske inte alltid behöver AC i Sverige men ibland så ...

Dessutom kanske det kan vara bra att ha ett elverk om man frikampar länge tänkte jag

Så ett elverk och en portabel AC låter ju vettigt för mig. Kanske krävs för mycket effekt eller ? ...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: AC ?

ok tack, då vet jag vad plåtis är.

Well kanske inte alltid behöver AC i Sverige men ibland så ...

Dessutom kanske det kan vara bra att ha ett elverk om man frikampar länge tänkte jag

Så ett elverk och en portabel AC låter ju vettigt för mig. Kanske krävs för mycket effekt eller ? ...

Mycket bra ide, ett 2kw elverk driver en AC, portabel eller fast utan problem.
Du få möjlighet att torka luften innomhus, inte bara kyla den.

En solcell som kan driva ett AC aggregat får knapt plats på ett villatak, än mindre på en husbil. Så solcell kommer inte att hjälpa om du kör AC.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: AC ?

Har en Truma dieselvärmare och en kompressorkyl. Även en Webasto frys ca 55 liter. Även en solcell på 150w. När jag använder kyl. Portabla frysen samt Truma dieselvärmaren så måste jag ladda batterierna varannan dag (har 2st Biltema 95A AMG ) Så i mitt fall så behöver jag ett elverk genom att jag brukar stå på samma plats en vecka.
Ha det
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: AC ?

Eftersom du tänker fricampa mycket skulle jag hellre titta på en lösning med en takluckefläkt som går på 12 volt ( tex Fantastic vent eller Omnivent). Jag har både hund, Omnivent, ac i bodelen och elverk. Omniventen använder jag väldigt ofta medan jag kör ac väldigt sällan.
 
K

Kurt-Erik

Guest
Sv: AC ?

Levande forum, snabbt flera hjälpande svar!

Tack för förslag om "Plåtis". Tände först på idén men efter lite letande och funderande skippar jag den eftersom jag vill vara ute länge (månader) i sträck, kanske blir lite klaustrofobiskt.

Verkar förståndigt att först prova en takluckefläkt. Om det visar sig inte räcka, kan jag ju alltid satsa på en AC senare.

Tack för era kommentarer! :spinny:
 
F

F.d. 53833

Guest
Sv: AC ?

Jag slår ett slag för takluckefläckten också.
Vi har också hundar, så vi har både AC för när vi står på ström samt en omnivent takluckefläkt när vi campar utan el.

Lite siffror från helgen, ca 28-30 grader i solen kl 14.00, med sol från tidig morgon.
Mellan 22-24 grader inne bilen som mest under den tid vi lämnade den (mellan 11-14) med fläkten igång på halvfart och 2 fönster öppna på vädringsläget.

Känslan när man går in i bilen är att det är svalt och skönt även när solen ligger på :)
 
Toppen