• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ac monterad under husbilen

B

Brincken

Guest
Jag har beställt Dometics senaste ac för inomhusmontage. Tänkte montera den under bilen,
i en aluminiumlåda strax bakom bakaxeln. Det jag funderar på är inluften. Jag frågade Kamas tekniker om det var ok att montera som jag tänkte och ta in luften underifrån med andra ord uteluft. Om man monterar inne i bilen så cirkulerar man hela tiden inneluften och släpper bara ut värme och kondensvatten genom botten. Jag har ringt Kama igen men man vidhåller att det går att göra som jag tänkt. Är det någon som har erfarenhet eller vet med säkerhet att min teori håller.
Mvh Bo
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Ac monterad under husbilen

Effekten på den måste bli mycket sämre men funkar gör det kanske om det inte är för varmt ute, helst ska den ju sitta i taket eller i vart fall blåsa ut luften där och ta luften vid golvet
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ac monterad under husbilen

Spontant så känns det som om det måste bli bättre kyleffekt om man kör samma luft om och om igen genom ac:n. Tar man luften utifrån skall ju temperaturen sänkas från den varma utetemperaturen hela tiden.

Hade en Dometic HB2500 i förra bilen och har nu en Truma Saphir Comfort RC båda har jag monterat själv med rundcirkulation inne i bilen med bra resultat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ac monterad under husbilen

Har ingen specifik erfarenhet men, utan rent spontant här också,
vitsen med a/c är väl alltid en recirkulation av den konditionerade luften, annars blir det lite som att ha kylskåpsdörren öppen för jämnan.

En tanke intaget av luft under bilen bör nog inte sitta för närma utblåset av den heta luften från a/c'n.

Kanske kan du ha ett spjäll som du kan välja vilken luft du vill konditionera.
som på den bilmonterade a/c'n.

Ska du sen köra a/c under färd så kanske man inte vill ha in luften underifrån hb
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ac monterad under husbilen

Air Condition (AC) i ett fordon kyler inneluften meddelst recirkulation men tar också luft utifrån för att bibehålla syresättningen. Att då blåsa ut kyld luft nere vid fötterna ger bara det resultater att man har en behaglig temperatur nere vid fötterna men i huvudhöjd är det fortfarande för varmt. Detta enligt termosifonprincipen att varm luft stiger & kall luft sjunker.

Bennie
 
Senast ändrad:

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Ac monterad under husbilen

En inomhusenhet skall monteras inomhus. Recirkulation av inomhusluft är vital del för att kunna nå ett resultat. Har du en 7 meters husbil skall aggregatet konditionera mer än 30 kubikmeter luft. Det duger inte att bara pusta på med inkommande kalluft utan kräver slutet system som arbetar ned temperaturen på hela volymen.
Vad är orsaken till monterinstanken under fordonet?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ac monterad under husbilen

Air Condition (AC) i ett fordon kyler inneluften meddelst recirkulation men tar också luft utifrån för att bibehålla syresättningen. Att då blåsa ut kyld luft nere vid fötterna ger bara det resultater att man har en behaglig temperatur nere vid fötterna men i huvudhöjd är det fortfarande för varmt. Detta enligt termosifonprincipen att varm luft stiger & kall luft sjunker.

Bennie

Det var inte det som frågan handlar om. Problemet verkar vara att det i brinkens bil blir svårt att återcirkulera den kylda luften.
Det avråder jag av egen erfarenhet och precis som PeterK skriver så blir det som öppen kylskåpsdörr.
På den bil vi har nu har jag även med en slang flyttat det varma utblåste på primärsidan till andra sidan rambalken. Detta för att höja effekten på sekundärsidan med att ge ac:n en lägre temp på inluften på primärsidan. Har mätt utluften på primärsidan och den kan ligga på 45-50gr om det är ca35gr ute. Om man då tittar på temperaturerna och tänker att man återcirkulerar inneluften som kanske kommit ner till 25-27 gr så inser man att effekten blir bra mycket högre med återcirkulation.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ac monterad under husbilen

Att cirkulera luften inne tycker jag låter märkligt. Var nära att köpa en Truma "låda" (kommer inte ihåg modellbeteckningen). Alla dessa modeller skulle monteras inomhus med ett stort hål (15x30cm) i golv för att ta in uteluften. De som är takmonterade cirkulerar väl inte inneluften de tar ju uteluften och kyler ner och blåser in i HB,n
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ac monterad under husbilen

Det du beskriver är den typ av luftkylare som arbetar med avdunstning av vatten, finns för mobilt bruk och drivs med 12V och fungerar rätt bra i ett torrt klimat. Men detta är inte de som diskuteras i tråden. Hur luftkonditionering och för den delen en värmepump eller ett kylskåp fungerar, alla i princip på samma sätt, kan du enkelt ta del av på nätet.
För AC handlar det om att transportera värme från inneluften till uteluften, alltså inte att kyla ner uteluften utan att värma upp den.

aake
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ac monterad under husbilen

Ännu mer förbryllande??? En AC har väl kylt luften den blåser in. Ur min AC kommer det iskall luft och denna luft kommer utifrån in i kompressorn till AC som drivs med 220v. Den Truma jag beskrev i förra inlägget fungerade precis på samma sätt, skillnaden var att den var monterad i en sänglåda på golvet och tog luften genom ett hål i golvet (du kan kolla i Kamas katalog där finns monteringsanvisningar) den drevs också med 220v. Du kan om du vill även värma med en AC men då är det ett värmeelement som värmer och inget annat.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ac monterad under husbilen

Nej, det är två separata luftströmmar. Dels inneluften som avger värme till uteluften och därefter blåses in i kylt skick och dels uteluften som tar upp den avgivna värmen.
Den tekniska lösningen är faktiskt mer än 100 år gammal och finns väl beskriven på nätet.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ac monterad under husbilen

Visst är det så. Den apparat jag har (Truma Saphir Vario) sitter monterad i dubbelgolvet. Blåser ut den nedkylda (inne-)luften genom kanaler upptill i bilen och blåser ut varmluft genom golvet. I uppvärmningsläge så fungerar den som en värmepump, men den funktionen har jag inte använt mig av, man vill inte ha uppvärmning i taket utan runt golv, i möbler och runt sängar.

aake

Redigerat: Truma Saphir Vario, de platta modellen som ryms i dubbelgolvet, går inte köra baklänges, alltså inte för att värma bilen. Det fungerar med någon annan modell av Truma AC, men inte stor vits med det.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ac monterad under husbilen

Den främsta fördelen med AC monterad i dubbelgolvet är att den inte stör campinggrannarna, men inne i den egna husbilen väsnas den tyvärr en hel del, inte från kompressorn men pga strömningsljud i luftslangarna och i utblåsningsmunstyckena. I möjligaste mån försöker jag därför klara mig med friskluftsventilation, vilket oftast räcker till i en välisolerad bil med även isolerad vägg och dörr till förarhuset. Men visst, när man råkar ut för tropisk hetta, känns AC bra att kunna ta till.

aake
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Ac monterad under husbilen

Jag bifogar bruksanvisning från Truma avseende en Truma Saphir. På sidan 2 visas principen; det är alltså två helt skilda delar (i en och samma låda) en utvändig cirkulation med en egen fläkt samt en egen invändig del med sin fläkt. Den invändiga delen har fabriken tänkt sig att alltid hämta inneluften för kylning så som bilden visar, men visst kan uteluften användas i stället dock torde den varianten vara mindre effektiv.

Om enheten monteras utomhus under husbilen föreslår jag att husbilens inneluft hämtas via håltagning i golvet för kylning. Den utvändiga enheten har även vid denna montering sina separata in respektive utblås

http://www.kamafritid.se/Documents/BRUKSANVISNINGAR/K04-79 Truma Saphir ac.pdf
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ac monterad under husbilen

Det låter inte som en bra idé att ta relativt varm och definitivt fuktig luft och köra in den i husbilen. AC till husbilar jobbar i princip helt med recirkulation och sedan låter man den ordinarie ventilationen sköta resten. Du får dessutom ett onödigt övertryck i bilen om du gör på detta "galna" sätt samt dålig verkan.


Angående Truma med hål i golvet så tar den in och blåser ut luft vid golvet på den varma sidan samt tar in och blåser ut luft från husbilen på den kylda sidan. En värmeväxlare helt enkelt. Det är ju vad värmepumpar är.


Här en bild på takmonterat, där ser man tydligt luftens väg.
dom_9102900233_p11190809102_xlge.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ac monterad under husbilen

O.T

Nu blev jag lite nyfiken, när jag läser en del kommentarer undrar jag ifall det finns kylaggregat till husbil som INTE är en a/c med kompressor och med en innedel samt en utedel ???
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ac monterad under husbilen

Det finnes split systemer, men de koster mye mer enn kompaktmodellene og krever autorisert kjølemontør for installering. Har kun sett det som fabrikkmontert i store us husbiler og i busser.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ac monterad under husbilen

Kom på en sak, det går inte att ta uteluft till inluften på sekundärsidan.
Temeraturen (termostaten) styrs av inluften på sekundärsidan.
Detta gäller Dometics ac och den Truma jag har. Skulle inte tro att dom övriga Truma fungerar annorlunda.
 
Toppen