• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC Droppar in Dometic Freshlight

F

F.d. 55728

Guest
Hej!

Har en Dometic Freshlight monterad på våran Frankia 840, har märkt vid 2 tillfällen nu att det droppar in kondensvatten genom luftutsläppet (inne i bilen)
Jag har kört ac´n på högsta effekt under flera timmar utan bekymmer och vattnet hamnar på taket men när jag stänger av eller drar ner effekten så droppar det.
Detta har som sagt hänt 2 ggr. och jag har kört ac´n betydligt fler gånger så det händer bara ibland.
Jag har givetvis kontrollerat avrinningssystemet på taket under kåpan och det är helt rent, har testat att hälla vatten där kylpaketet sitter och det rinner ut där det skall.
Min teori är att när jag går från hög till låg effekt så blir "isbildningen" så stor att avrinningskärlet helt enkelt inte räcker till och det rinner över......
Skall i helgen testa att dra ner effekten gradvis istället och se om det påverkar.
Kan ju givetvis vara något med själva ac´n också i form av fel på avfrostning eller så men känns tveksamt.

Vad tror ni vänner att det är för fel??
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Hade samma på min Frankia -15 men bytte bort den innan ja hann ta tag i det. Men det jag fick fram då var att det var ett känt problem och skulle finnas nån form av åtgärd/uppdatering hos dometic. Så hör med Dometic.
 
F

F.d. 55728

Guest
Kontaktade Dometic idag och fick följande svar_

""
Denna enhet skall i regel frosta av sig själv.
Man får nog ta och kika på avfrostningsgivaren som sitter på evaporatorn och se så den fungerar.
Den skall ha ett värde på 12kOhm vid 20 grader. ""

Jag skall ta och mäta upp resistansen i denna, såg även att det sknades lite isoleringsmassa runt givaren så det kanske också har viss betydelse...
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Om det rinner vatten in genom AC,n ner i underdelen ,där av och på knappen sitter samt damm filtren, så kan det bli kortslutning i kretskortet som styr allt med IR mottagning från handdosan, jag fick så ,och ett av IR diodens ben rostade sönder ? Ögat till IR mottagaren har en litet plastglob som är lägsta punkt dit vattnet söker sig. Lyckades dock laga den med ett nytt ben pålött.
Här beror det på hur bilen lutar vartåt det rinner, men ska normalt rinna ut på taket.,
 
F

F.d. 51308

Guest
Halloj! Jag har oxå en freshlight 2200 ,den har varit kanon för oss varje år i kroatien (förutom att man måste rengöra filtrerna ofta) MEN förra året började det droppa in vatten,jag rev ner endel men hitta inget fel och inget täppt på taket,jag såg tillslut att det droppade vid tätningslisten men ser när man tar bort manöver kåpan men listen är inte skadad sen helt plötsligt så gick den 3 veckor till problemfritt ,jag är mycket intresserad av om du löst ditt problem för jag har förträngt detta och inser att vi åker om några veckor igen....jag funderade på om det är somså att när man står i 35 grader och det blir sjukt med kondens så orkar inte allt rinna den korrekta vägen och en bidragande effekt skulle kunna vara att man står "för" mycket i vattring?
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej varit i kontakt med dometice fick detta svar när det är 35 grader och hög luftfuktighet hänger det inte med kondens kan bli för mycket deras tips var o köra på 20 21 grader så den jobbar mindre. Har ju också haft detta problem och då vid värme och hög luftfuktighet.
 
F

F.d. 55728

Guest
Har nog kommit fram till att den helt enkelt inte är bättre än så här........ den orkar inte med vid för höga tempraturer vilket leder till nedisning och därmed så rinner det över och in i bilen. (jag är fullt medveten om att vår bil är för stor för detta aggregat, men det förklarar ändå inte att vatten läcker in)
Jag tycker att iden med produkten att ha den slimmad och med ljusinsläpp är kanon men uppenbarligen lider den av konstruktionsfel.

Får nog bara gilla läget. :(

Trevlig sommar allihopa!
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Det är inte bara den modellen som har problem. Även vi med en Dometic B2200 råkade i helgen ut för att det droppade in. Detta skedde direkt efter avstängning, innan hade det inte varit några problem.
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Hade samma problem i helgen. (Truma Aventa)
Kollade med en akturiserad Truma återförsäljare.
Fick detta svar:
Allt som är öppningsbart ska vara stängt, samt inte för stor skillnad mellan yttertemp och inställd innertemp.
PS.
Ac,en är ny.
Mvh
Staffan
 
F

F.d. 55728

Guest
NYA SLUTSATSER!
Efter att varit nere i kroatien i 3 veckor så har jag haft goda möjligheter att föja upp vad som gör att vattnet rinner in i bilen. Mitt konstaterande är att trumfläkten helt enkelt är så kraftig att den "suger" in kondensvatten från kylbatterierna.
Jag har nu haft isär "utedelen" vid en massa tillfällen och är nu helt säker på att det är detta som är felet.
Fläkten är helt enkelt för kraftig.
Ställer man ner fläkthastigheten på fjärren så uppstår inte problemet, men så fort den går på högsta fart så skvätter det in.
Detta ställer till med ett bekymmer, nämnligen att "AUTO" funktionen blir oanvändbar. Givetvis kan man ställa fläkthastigheten på ex.2 och ställa tex. 22 grader så kommer den att jobba mot det men fläkten kommer att gå konstant och kompressorn går till och från.
Vid auto-läge så går även fläkten ner i hastighet vid uppnått börvärde.

Jag har kontaktat Dometic Service och berättat om mina teorier och dom bekräftar att jag har rätt.
"Det blir sånt undertryck pga. kraftig fläkt att vattnet kastas in via fläkten"
Deras lösning var samma som jag skriver om ovan, dvs. sänk fläkthastigheten.

Kan slutligen konstareta ytterligare en gång: DEN ÄR INTE BÄTTRE HELT ENKELT!

Skall nu ordna så att fläkten inte går så fort vid max. (varvtalsreglering/effektbegränsning) vilket gör att Auto-läget kommer bli användbart igen.
(känns konstigt att behöva modifiera en såpass ny/dyr produkt)

Ha det gött i värmen alla! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är inte så enkelt att det räcker med att ställa in ett högre börvärde (temperatur) i förhållande till utetemperaturen så att AC:n inte behöver gå för fullt hela tiden, för att försöka nå en innetemperatur som effekten inte räcker till för?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55728

Guest
Det är inte så enkelt att det räcker med att ställa in ett högre börvärde (temperatur) i förhållande till utetemperaturen så att AC:n inte behöver gå för fullt hela tiden för att försöka nå en innetemperatur som effekten inte räcker till för?

??? Nä, så enkelt är det ju inte. Antar att du tänker på Rimor2007´s inlägg. Däremot så kommer fläkten att gå på lägre varvtal när ärvärdet närmar sig börvärdet. Men det är inte lösningen på problemet för det.
Faktum kvarstår, att fläkten tar med sig kondensvatten in.
 

Platin

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Malmö
Jag hade samma problem. Vid kontakt med dometic fick jag besked att det skulle monteras ett ” kondenskitt”. De fixade så att electolux kom ut och åtgärdade detta . Nu är problemet borta
 
F

F.d. 51752

Guest
Har en freshlight 220 knappt använd, den har fungerat perfekt under semestern fram tills vi kom till Calore i Italien och det blev över 30 grader, det droppar vatten som ni beskriver vid knapparna. Kört den för fullt och fläkten har gått en hel del på max, ska testa att köra på lägre fläkthastighet och se vad som händer.
Detta är inget Dometic löser kostnadsfritt, det är ju konstruktionsfel?
 
F

F.d. 55728

Guest
Har en freshlight 220 knappt använd, den har fungerat perfekt under semestern fram tills vi kom till Calore i Italien och det blev över 30 grader, det droppar vatten som ni beskriver vid knapparna. Kört den för fullt och fläkten har gått en hel del på max, ska testa att köra på lägre fläkthastighet och se vad som händer.
Detta är inget Dometic löser kostnadsfritt, det är ju konstruktionsfel?

Hej!
-Kan nästan garantera att om du ställer fläkthastigheten på "2-pluppar" så kommer du inte att få något kondensvatten in i bilen.
Som du skriver, detta är ett konstruktionsfel!
 
Toppen