• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ac dometic fresh jet 2200 på 6 amp

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej står i begrepp och boka camping i Italien på en av dem kan vi bara få 6 amp elanslutning räcker det att köra ac dometic freshjet 2200 och kyl/frys samtidigt eller skjuter säkring då?
 
F

F.d. 55728

Guest
Jo, men om behovet är 4,1 Amp och tillverkaren säger att det funkar med en 5Amp säkring, så borde väl 6Amp i stolpen räcka till? Eller?
Jo, helt riktigt som du skriver. Men jag har haft erfarenhet av att just startströmmen kan ställa till problem i vissa fall, isynnerhet vad gäller AC. Det fungerar "på pappret" men i verkligheten så kan det bli bekymmer. Tänk även på att nätspänningen påverkar detta. Men som sagt, det borde fungera.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Apropå Dometic freshjet 2200: Är det någon som vet var värmeslingan är säkrad ? Min anläggning har slutat värma, allt annat fungerar.
FJ2200 har ett 1200watts elelement. Den gamla B2200 hade en värmesäkring som skyddade och brukade gå, tyvärr har de tagit bort den säkringen och det är elementet som går. Har bytt på vår bil under garantitiden. Reparatören rekommenderade inte att använda den till värme, för klen för längre drift.
 

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024
img_1826.jpg

En ventil i kylkretsen.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
FJ2200 har ett 1200watts elelement. Den gamla B2200 hade en värmesäkring som skyddade och brukade gå, tyvärr har de tagit bort den säkringen och det är elementet som går. Har bytt på vår bil under garantitiden. Reparatören rekommenderade inte att använda den till värme, för klen för längre drift.


Tack för info, trodde att det fanns något slags säkring. Så de tillverkar något som man rekommenderas att inte använda ..... inte bra, Jag har egentligen bara använt värmefunktionen för att pröva någon gång, men det gav dålig värme. Har 4 månaders garanti kvar så får uppsöka något Dometic Servicecenter.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Tack för info, trodde att det fanns något slags säkring. Så de tillverkar något som man rekommenderas att inte använda ..... inte bra, Jag har egentligen bara använt värmefunktionen för att pröva någon gång, men det gav dålig värme.

Det var reparatörens personliga uppfattning, men är nog benägen att hålla med honom. Vi hann bara testa värmen en kväll innan den började blåsa kallt. Har för mig att han sa något om att elementet främst är till för att hjälpa till med avfrostningen vid behov. Låter logiskt.
 
Toppen