AC BODEL EFTERMONTERING

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Fredrik1000, 3 Mars 2019.

1. Fredrik1000

Fredrik1000 HBK Intresserad

Kommun:
    Gävle
  2. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Den är fullt möjlig att montera, passar dock inte i standard hål 40x40, reservdelar garantier är tveksamt,jag skulle avstå köp välj ett etablerat märke, visst det kostar mera ger troligen mindre problem.
    När jag hamnar på tveksamma websidor brukar jag börja leta information om hur enkelt man kan få kontakt med företaget, i detta fallet verkar det vara någon typ av betalsamtal, skicka ett mail, se hur lång tid det dröjer innan svar.
    Jag är generellt skeptisk men jag kan ju ha fel......

johnny4025 gillar detta.
  3. Adriamatrix

Adriamatrix HBK Medlem

Kommun:
    Fagersta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25294
    Hej den kräver 220-240 volt tveksam om den är så användbar i en husbil.

4. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    All takmonterad AC går på 230V.

Per & Carina, Zeylon, Montreal och 1 annan gillar detta.
  5. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Att den inte passar i standarhål saknar för det mesta betydelse.

Originaltakluckan ingår vanligtvis i den så kallade säkerhetsventilationen, och om man ersätter takluckan med ett AC-aggregat försämras säkerhetsventilationen. Resultatet kan bli en husbil som är obehaglig, eller i värsta fall farlig, att vistas i.

Pålle

Per & Carina gillar detta.
  6. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Dom allra flesta takAC monteras i befintlig taklucka,oftast finns flera luckor så ventilation är inte ett problem.

Montreal, Klaus Möhrpahl och lassewalle gillar detta.
  7. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Att så sker beror vanligtvis på slöhet och/eller okunskap.

Jag har genom åren varit med vid åtskilliga kontrollmätningar av säkerhetsventilationen i husvagnar och husbilar (på den tiden detta var ett krav), och vet därför att ventilationen ofta legat på gränsen till vad som varit acceptabelt för det antal personer som fordonet skulle godkännas för.

(Ibland låg ventilationen under kravnivån, och måste förbättras innan fordonet kunde godkännas.)

Pålle

Per & Carina och PeterK gillar detta.
  8. tordan

tordan HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22905
    Jag har själv en AC (Dometic Freshjet) monterad på min Adria Matrix och är mycket nöjd med utförandet.
    Glöm detta att montera i befintlig taklucka, Matrixen har avlånga öppningar (40X60) och mig veterligt finns det bara ett alternativ, nämligen att ta upp ett nytt hål i höjd med dusch/toan, fast aningen förskjutet bakåt.
    Det resulterar i att veckdörren, som vetter ut mot salongen från sovdelen inte längre går att använda och den tas därmed bort. Underdelen (design-modellen) passade perfekt i höjd och man behövde inte ens ta av toa-dörren i överkant. Arbetet utfördes i Mantorp hos HG:s och det blev superbra gjort. Duktiga killar!

Annar gillar detta.
  9. skalleskalle

skalleskalle HBK Intresserad

Kommun:
    Skellefteå
    då får man antingen instalera ett elverk eller en inverter för att driva ACn och mycket annat. Elverk med autostart vore ju modellen då behövde man aldrig bry sig om förbrukningen på samma sätt. Man kan ju då även komplitera med solceller.

10. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Har varit i Kroatien temperatur över 30 grader ytterst få kör AC på camping,är svenskar extra känsliga? elverk med autostart gillar inte grannarna,inverterdrift inte praktiskt möjligt någon längre tid.
    Har aldrig haft AC i någon bil,undviker Medelhavet sommartid.

Montreal och Libom gillar detta.
  11. Roffe S

Roffe S HBK Medlem

Kommun:
    Östersund
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    260
    Fick monterad en AC Dometic i vår Adria Matrix 700SL 2019 det finns förstärkningar och kablar förberett i taket mellan toan och duschen ingen påverkan på skjutdörren till sovrummet eller några spotlights i taket.
    Vi hade stor nytta av den i Kroatien i somras.
    Roffe i Östersund

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.