• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

8-9000:- i självrisk!!

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Kan det vara rimligt med 8-9000:- kronor i självrisk när man har helförsäkring?? Har fått en knäckt framruta (i Frankrike), och har Dina som försäkringsbolag. Där är tydligen självrisken 35% av kostnaden för en ny ruta!! Är man helförsäkrad, tycker jag att en sådan summa är orimlig!! Rätt eller fel?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Tyvärr har många/ flesta förskrinsbolag + 35% ... men det finns exempel husbilklubens Folksam antalet och caravanklubens suberhusbils försäkring som har 1500kr och ingen %.
 
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Dina försäkringar hade tidigare 35% dock högst 6.000:- i självrisk på vindrutsbyte. Vet inte om det är så fortfarande. Även Länsförsäkringar har 1.500:- självrisk. Åter igen, det är viktigt att läsa villkoren. Hälsningar Göran Hellman
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Kan det vara rimligt med 8-9000:- kronor i självrisk när man har helförsäkring?? Har fått en knäckt framruta (i Frankrike), och har Dina som försäkringsbolag. Där är tydligen självrisken 35% av kostnaden för en ny ruta!! Är man helförsäkrad, tycker jag att en sådan summa är orimlig!! Rätt eller fel?
Många skriver ju om hur billig försäkringen är i Dina. De måste ju ta tillbaka pengarna på något sätt och rutor går ju sönder rätt ofta och är dyra så lämpligt ställe. Kanske även övriga villkor är sämre, man får ju ofta vad man betalar för.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Låg självrisk på vindrutan betyder att alla försäkringstagare får vara med och betala.
Troligen är det dyra rutor på upp till 80000 kr som bidrar till höga premier.

Att alla försäkringstagare får vara med och betala.har du rätt i, men är det inte det som är ide'en med en försäkring? Om alla skulle ha dyra premier & höga självrisker som täckte alla ev. skador så var ju försäkringar onödiga. Att dyra framrutor skulle vara orsaken till dyra premier tror jag inte ett dugg på. Jag har Länsförsäkringar & premien på helförsäkringen är 5053:-.
Självriskerna är:
Trafik 1000:-
Brand 1500:-
Glas 1500:-
Stöld 1800:-
Assistans & räddning 1500:-
Rättsskydd 20% av skada lägst 1000:-
Ansvar 600:-
Maskin 3 - 5 - 7000:-
Kris 0:-
Vagnsskada 3000:-

Detta är jag nöjd med & uppenbarligen försäkringsbolaget också. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Många skriver ju om hur billig försäkringen är i Dina. De måste ju ta tillbaka pengarna på något sätt och rutor går ju sönder rätt ofta och är dyra så lämpligt ställe. Kanske även övriga villkor är sämre, man får ju ofta vad man betalar för.

Ja du om alla gjorde det. Jag läste nyss Dina försäkringars villkor vilket i alla fall avskräckte mej för all framtid.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Man kan ofta välja att ta byte av glasruta på vagnskadan istället, om det blir såpass dyrt.

Jag har också Dina och har bara positiva erfarenheter på de skador jag råkat ut för.

Men vad gäller vindrutan så har jag en halvintegrerad bil, så rutan är standard Mercedes, så självrisken gick på ca 1700:- den gången jag var tvungen att byta (inga sensorer eller annat som fördyrar heller).
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Tack STACT!! Det där att man kan välja på det viset låter ju intressant. Förmodligen går det väl då ut över bonusen?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Att glasförsäkringen påverkar premien är ju inte så konstigt.

Om rutan på en helintegrerad kostar 70.000 för bolaget att få utbytt så är det vad bolaget får in i premie på kanske 10-20 st helförsäkrade husbilar under ett helt år!! 2 rutbyten på en sån bil och alla kalkyler går förmodligen åt skogen hur man än räknar. Till det kommer givetvis andra skador som bolaget måste ersätta.

Med alla balla suvar med breda grova däck ute på vägarna, när stänkskydd verkar saknas på nästan alla bilar och med tätare trafik tycker jag framrutorna går åt som smör i solsken numera. På min personbil har jag bytt 2 vintrar i rad nu, på min nuvarande helintegrerade har jag fått ett rejält stenskott som jag tror går att hejda innan det blir en spricka. På förra helintegrerade fick jag byta ruta=dyrt.

Jag har som sagt själv en helintegrerad och har en självrisk på 1500:- på glas men har full förståelse för om självrisken och kanske premien måste upp.
Alternativet skulle ju kunna vara att bolagen erbjuder en extraförsäkring för oss med ”specialruta” för att hålla nere premien för alla andra. Inte billigare för oss men kanske mer rättvist.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Utav vilken anledning skall dom göra det? Det är ca.100000 husbilar registrerade i Sverige så gott som alla betalar för en försäkring. Hur många av dessa skadeanmäler varje år? Gissningsvis 10000, så nog skall försäkringsbolagen kunna hålla sig flytande utan en massa nya tillägg. Pengar tjänar dom nog ändå.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är inte lika säker på att dom har så exakta parametrar dom utgår från när dom sätter sina premier på husbilar.
Husbilar finns i en uppsjö med modeller från många relativt små tillverkare. Dom heter ju ibland inte ens lika i fordonsregistret trots att det är samma bil från samma tillverkare. Skadestatistiken är säkert också rätt begränsad och otydlig så någon "rättvis" premiesättning tror jag inte förekommer idag.

Det går väl heller inte att se i registret om bilen är helintegrerad med en svindyr specialruta eller om det är en vanlig standardruta. Samma gäller ju lättlagade vanliga billiga plåtskador som i princip inte existerar på helintegrerade bilar.
För mig blev en plåtis dyrare att försäkra än en Niesmann Flair helintegrerad.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hej Lata Dagar!! Har kollat upp detta med Carglass. Den firman har inget eget "försäkringsbolag" utan är i maskopi med SBM:s försäkringar!! OCH den glasförsäkringen med 0:- i självrisk och 399:- i premie per år, är enbart för personbilar!! Alltså husbilar är No, No!!
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Hej
Som gamal försäkringsanställd (27 år i branschen)så är min erfarenhet att de flesta Inte läser försäkringsvillkoren fören de får en skada och då blir förvånad att självrisken är hög.
De flesta tittar endast på priset på försäkringen och inte innehållet och självriskerna.
Det skiljer sig mycket beroende vad mam prioterar.
Det är min uppfattning om kundernas olika uppfattningar under min verksamma tid i ett stort försäkringsbolag.
 

lata dagar

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Borås
HBK-Nr
13323
Medlemskap
2024
Tror du att jag skojar när jag skrev att vi bytt ruta 2 ggr utan kostnad men man måste visa bilen innan man får teckna en försäkring gjorde det i Borås. Har en Adria Matrix
Lata Dagar
 
Toppen