• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

6 månadersregel

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Ett annat problem som jag inte sett blivit uppmärksammat på forum är att om man är utanför Svea rikets gränser mer än 6 månader, eller för att vara exakt enligt IF, 182 dagar står man utan försäkring
Helt utan försäkring!! Man anser att fordonet till huvuddelen brukas utanför Sverige och därför ska försäkras i det land som är aktuellt. Att man kanske utnyttjar det som för mej är grundbulten med en husbil, mobiliteten, verkar inte ha sjunkit in. Man kanske, hör o häpna, är i flera länder

För mej som är klimatflykting och är borta 6-7 månader blir detta ett problem.
Hos Trygg Hansa, samma sak men där har man i alla fall trafikförs. gällande om man skulle överskrida 6 månader innan man är tillbaka i Sverige.
Hos Folksam verkar däremot inte den begränsningen finnas, ska dubbelkolla med en skadereglerare, dom brukar ha bäst koll men enligt kundtjänst är det ett år som gäller.

För övrigt har jag en ny Adria Matrix supreme 687 och den kostar 6050:- helår helförs. + assistance hos IF och 7800:- hos Folksam (med HBK rabatt)
Jag kommer att byta till Folksam, trots priset, för att slippa begränsningar.
Hos IF kunde man, för vad det nu är värt, i alla fall lägga i förslagslådan att man kanske borde vara lite mer generös med den regeln när det gäller just husbilar men hos Trygg Hansa var det kalla handen och därmed blev det inte aktuellt att ens fråga om pris.
 
Senast ändrad:

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Sv: 6 månadersregel

Som jag förstod så kommer man vid en olycka, stöld, brand mm att kräva någon form bekräftelse. Det skulle kunna vara bompeng, vägavgift, tankningskvitto eller kvitton från camping/ställplats etc.
Risken får väl anses vara liten men med tanke på vad en ny husbil kostar tänker jag nog ha ryggen fri...
Var bara en tillfällighet att jag frågade. Kanske inte skulle gjort det :)rolleyes:) men inte så kul om det skulle hända något och det visar sej att man är utan försäkring.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 6 månadersregel

Alltså If:s försäkring kostar 1000/månad och gäller endast under 6 månader utomlands, sen är man oförsäkrad! 12 månader skulle då kosta 12 000:-
Folksam 650:-/månad och gäller i 12 månader. Val av försäkringsbolag blir inte svår.
Nu kommer nästa funderare: går det och vad kostar det i så fall att försäkra i ett annat EU land? Kanske dags att undersöka lite närmare?
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: 6 månadersregel

If uppmanar till att försäkra utomlands. Är det möjligt ifall man är utomlands 7 månader.
 
Senast ändrad:

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: 6 månadersregel

Varje försäkringsbolag har sina för- och nackdelar.
If har 6 månadersregeln samt en reseförsäkring som är begränsad till 45 dagar och kan förlängas till en hög kostnad. Å andra sidan kan du låna ut husbilen till t.ex. din son utan problem, vilket t.ex. inte Folksam tillåter enligt vad jag sett tidigare här på forumet. Från If kan man t.o.m. beställa ett extra grönt kort till en annan förare.

Man måste därför välja försäkringsbolag efter vilka behov man har.

För de som är utomlands i längre perioder verkar Folksam passa bra.

För mig passar If bra eftersom vi inte brukar vara i väg mer än ca 6 veckor och några gånger per år lånar ut husbilen till familjemedlemmar.

Leif Torså
 

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Sv: 6 månadersregel

Nu har jag fått bekräftat av en skadereglerare, som håller på med utlandsärenden, att det inte finns några tidsbegränsningar hos Folksam. HBK-rabatten gav c:a 1000:- !!

Visst är det så att vi har olika sätt att använda våra husbilar, jag är bara glad att jag av en tillfällighet upptäckte något hos IF som skulle kunnat bli ett stort (väldigt kostsamt) problem för mej som kan vara borta mer än 6 månader !

Problemet med 6-månadersregeln är att man hamnar mellan stolarna för jag tror inte det är ens möjligt att ta en försäkring i ett annat land med svenska skyltar utan då blir det till att regga om bilen.
Tacksam att jag slipper det, blir enklare att byta bolag :yes:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29989

Guest
Sv: 6 månadersregel

Nu har jag fått bekräftat av en skadereglerare, som håller på med utlandsärenden, att det inte finns några tidsbegränsningar hos Folksam. HBK-rabatten gav c:a 1000:- !!

Visst är det så att vi har olika sätt att använda våra husbilar, jag är bara glad att jag av en tillfällighet upptäckte något hos IF som skulle kunnat bli ett stort (väldigt kostsamt) problem för mej som kan vara borta mer än 6 månader !

Problemet med 6-månadersregeln är att man hamnar mellan stolarna för jag tror inte det är ens möjligt att ta en försäkring i ett annat land med svenska skyltar utan då blir det till att regga om bilen.
Tacksam att jag slipper det, blir enklare att byta bolag :yes:

Hej Runner.
Inga tidsbegränsningar i Folksam? Då år det OK med flera år??
Känns som det är en nyligen förbättring av villkoren.
Har för mig att för något år sedan hade Folksam 180 dagar max vid utlandsvistelse.
Mvh Philip
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: 6 månadersregel

180 dagar reseförsäkring vid resa med husbil utan uppehåll. En ny bil som inte behöver besiktigas på några år kan stanna ute i flera år enligt detta bolag.
 

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Sv: 6 månadersregel

Reseförsäkringen är en förlängning av de 45 dagar man normalt har i sin hemförsäkring för reseskydd som olycksfall, sjukdom, ficktjuvar etc och har inte med bilens försäkringsskydd att göra utan för dom som reser.
Även detta är en sak man lätt kan missa och vill man ha längre skydd än 45 dagar kan det bli ganska dyrt. Det kan röra sej om 1000-1500 per månad utöver de 45 dagarna reseförsäkring som de flesta bolag har inbyggt i hemförsäkringen. Så att man får ända upp till 180 dagar är mycket förmånligt.

Men det som jag startade tråden med gäller bilens skydd, stöld brand glas maskinskada trafikförsäkring mm och där har jag inte hittat något av de större bolagen som ger skydd mer än 6 månader utom Folksam och precis som noterats är det en ändring man gjort.
Den ändringen gäller alla fordon och även om man inte är HBK medlem
Jag är lite envis när det gäller försäkringar och har kollat ett flertal gånger med kundtjänsten och skadereglerare.

En annan intressant sak är att försäkringen gäller även om din bilbesiktning gått ut medan du är på resa. Så är det faktiskt. Fullt ut. Det enda som händer är att så fort du kommit över Sveriges gräns så har bilen körförbud direkt men har man sett till att boka tid eller hittat drive in nära i t ex Malmö så är det bara att tuffa på till närmaste bes.
 
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: 6 månadersregel

Ett annat problem som jag inte sett blivit uppmärksammat på forum är att om man är utanför Svea rikets gränser mer än 6 månader, eller för att vara exakt enligt IF, 182 dagar står man utan försäkring
Helt utan försäkring!! Man anser att fordonet till huvuddelen brukas utanför Sverige och därför ska försäkras i det land som är aktuellt.

Vilket land ska man försäkra i då om man är i Sverige årets första 5 månader och därefter 1 månade i taget i olika länder?
Uppenbarligen är man utanför Sverige i över 6 månader men man är ju samtidigt huvudsakligen i Sverige om man måste nämna ett specifikt land.

Fast de flesta reser knappast på det sättet.
 

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Sv: 6 månadersregel

Ja tyvärr är det nog så att man hamnar mellan stolarna som det brukar heta.
Problemet är kanske inte tillräckligt stort eller tillräckligt uppmärksammat men kan ju få stora konsekvenser om man som jag är borta mer än 6 månader och det skulle hända något med "fel" bolag.

Nu löste det sej ju enkelt för mej genom att byta bolag men jag kunde lika gärna varit ovetande kvar med IF

Jag har varit med om att det gick en flisa på generatorremmen som slog sönder så mycket att det blev en brusten kamrem med motorras som följd och assistans till verkstad mm och den gången var det i Sverige så det spelade ju ingen roll men det kunde lika gärna varit utomlands. 60000 gick det på men det blev "bara" 3000 i självrisk som jag fick betala så jag tänker fortsätta att aldrig vara utan fungerande försäkring...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55511

Guest
Sv: 6 månadersregel

Trygg Hansa har ingen 6 mån. regel enl. dom själva, det fick jag till svar efter mailkontakt med dom.

Christer o Anette Tidsmiljonärerna
 
Toppen