• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 procent

F

F.d. 54788

Guest
Hej!

De 5% som räknas för felmarginal på vikten vid överlast.
Räknas den från tjänstevikten?

Exempel
Du blir stoppad med vikt på 4000kg och en totalvikt på 3850kg
Hur beräknas det då?

Ska köpa en husbil och vägt och räknat och tagit allt i beaktande, och det ska funka.
Men inte lätt och vill veta hur de räknar och resonerar.

Någon som kan detta säkert? :)
Skulle ju bli nya regler också, eller de har införts?

Med vänlig hälsning,
Fredrik
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det har väl inte tagits något beslut om några nya regler än, men det finns ett förslag. Så felmarginalen bör räknas på lastvikten eftersom det är detta som gäller idag. Hur polisen sedan gör för att konstatera överlast skulle jag tro är att dom väger hela fordonet & räknar bort tjänstevikten, det som blir kvar räknas som lastvikt.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Hej Fredrik
Om du har en bil med totalvikt på 3 850 kg och har en tjänstevikt på 3 200 kg har du en lastvikt på 650 kg.
5% på 650 är 32,5 kg. Med en bruttovikt på 4 000 kg har du en överlast på 150 kg = 23 %.
Hälsningar Håkan
 
F

F.d. 54788

Guest
Tjänstevikten är 3000 jämt, så 850 i lastvikt.
Finns inga andra realistiska alternativ. Utan +500’
Och det kommer funka, vill bara säkra ytterligheter och vad de innebär.
Så exemplet 4000kg så hamnar man under 20% i extremfall, och får köra vidare.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Verklig tjänstevikt tillåts variera ± 5 % från det som anges i registreringshandlingarna. Till detta kommer vikten hos eventuell monterad extrautrustning.

Angiven totalvikt får aldrig överskridas. Vid överskridande av totalvikten beräknas böter (och eventuella andra påföljder) utifrån den i registreringshandlingarna angivna lastvikten.

Pålle
 
F

F.d. 54788

Guest
""Verklig tjänstevikt tillåts variera ± 5 % från det som anges i registreringshandlingarna. Till detta kommer vikten hos eventuell monterad extrautrustning.

Angiven totalvikt får aldrig överskridas. Vid överskridande av totalvikten beräknas böter (och eventuella andra påföljder) utifrån den i registreringshandlingarna angivna lastvikten.""

Tack för svar!
Ok, så det är 5% på tjänstevikten? Tycker det verkar rimligt också då det är den som kan variera.
Någon skrev 5% av lastvikten.
Yes, allt extramonterat hamnar i lastvikten.
 
F

F.d. 54788

Guest
Hej Fredrik
Om du har en bil med totalvikt på 3 850 kg och har en tjänstevikt på 3 200 kg har du en lastvikt på 650 kg.
5% på 650 är 32,5 kg. Med en bruttovikt på 4 000 kg har du en överlast på 150 kg = 23 %.
Hälsningar Håkan
Tror det är tjänstevikten? Då det är den som kan förändras, pga snö fuktighet mm.
 
F

F.d. 54788

Guest
Om du kallt räknar med att utnyttja 5% marginalen bör du välja en annan bil, kommer du ut i Europa så skiljer det mycket mellan olika länder, det kan bli väldigt dyrt.
Räknar inte kallt med detta, läs mitt inlägg.
Kommer bara vara på tävlingar i Sverige.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Nej Fredrik nu försöker du använda sunt förnuft. Det går inte i det här här fallet! Hittills har överlasten räknats i % av lastvikten! Det innebär att två exakt lika husbilar kan få olika böter beroende på hur mycket tillbehör som fanns med vid registreringen.
Rimligen borde ev böter utdömas efter totalvikten, det ju efter den bilen är konstruerad, bromsar t.ex.!
 
F

F.d. 54788

Guest
Nej Fredrik nu försöker du använda sunt förnuft. Det går inte i det här här fallet! Hittills har överlasten räknats i % av lastvikten! Det innebär att två exakt lika husbilar kan få olika böter beroende på hur mycket tillbehör som fanns med vid registreringen.
Rimligen borde ev böter utdömas efter totalvikten, det ju efter den bilen är konstruerad, bromsar t.ex.!
HAha! Håller med, hur det borde vara! Fått bud nu på både tjänstevikt, lastvikt och totalvikt nu.
Vill mest veta vad som gäller NU.
Jag tror det nu är lastvikten i dagsläget, men att det är förslag på att ändras till: (totalvikten eller tjänstevikten?)
Någon som vet hur långt detta kommit?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är det lastvikten som gäller, förslaget går på totalvikten, men jag skulle inte hålla andan medan jag väntar på att förslaget går igenom, den regering vi har haft, och får, har inte lättnader för något i biltrafik i fokus, snarare tvärtom! :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Till 2016-09-27 hade Transportstyrelsen inviterat till ett möte i "överlastfrågan". Vid detta möte var alla deltagare ense om att straffsatsen borde beräknas utifrån totalvikten, så som man gör i de flesta andra länder.

Sedan dess har inte något hänt i ärendet och många av de på Transportstyrelsen som då drev frågan, har fått andra arbetsuppgifter.

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen