• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3år med LifePo4, och nu är det nära slutet...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Två av mina 4-celler (300ah st) har svullnat, en mer än den andra. Jag har Vmax på 3,6V, och Vmin på 2,8 (vilket jag aldrig nått) De förvaras tempererat åretrunt och lämnas alltid till ca 60% laddning vid vila.

De laddas av en victron inverter (multiplus) för just dessa batterier, samt en victron mppt för dessa batterier. de skyddas även av BMS som bryter reläerna vid laddning eller konsumtion om så behövs.
De nyttjas mellan 98% till ca 45% som mest.

Jag balanserade cellerna till 3,6v med en laddare för just detta, för ca 2-månader sedan. men nu har något hänt i dem. Har inte en susning om vad som gått fel, men ena cellen (mest svullna tar fortfarande laddning och balanserar bra med BMS. den andra cellen tar tid innan den når full laddstatus på 3,6v även om övriga tre ligger på 3,6V så mäter denna endas 3,44V. Det tar sedan timmar innan den når 3,6V.

Överväger att skrota dem eller sätta dem i ett eldfastkärl på min MC ramp bakom bilen och nyttja dem till de säger "POP". Överväger nya celler men på 200ah då jag inte nyttjar de jag haft på 300ah. eller återgå till de tunga AGM varianterna, då tre år är lite kort livstid på Lithium enl mig... Knappt lönsamt på tre år.

någon som kan spå om vad som gått fel?


//Freddy
 
F

Fd.16159

Guest
Två av mina 4-celler (300ah st) har svullnat, en mer än den andra. Jag har Vmax på 3,6V, och Vmin på 2,8 (vilket jag aldrig nått) De förvaras tempererat åretrunt och lämnas alltid till ca 60% laddning vid vila.

någon som kan spå om vad som gått fel?

Kollar man på filmen som PeterK lade upp
LiFePO4 12V bygga själv
kan man se när sekvensen (vid 8.31 minuter) med värmekameran som visar värden under full belastning. Det är vid batteriutgångarna, alltså de yttre cellerna, som de höga temperaturer uppstår. Batteriets mittceller verkar inte ge någon värme. Temperaturerna kanske ligger inom vad cellerna ska tåla men men när man är i gränsområde vad det klarar så på lång sikt måste något ta skada
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att Freddy o jag har samma Bms.... Enligt Alber tronic i Holland eller vad de nu heter... Så är den värme vi ser på appen en värme som kommer ifrån transistorn på på de 4 enheterna .... Och inte värme ifrån cellerna
För den värmen kan vi inte se på appen.... Det informerade de mig om
,
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oavsett vad det är som genererar värme så är det inte hälsosamt för den cell där värmen finns

Där har du rätt.... men den värme som alstras på BMS123 kommer aldrig i kontakt med cellerna. Den värme som vi såg på filmen den är kanske inte så bra för cellerna....men man såg ju aldrig om den gick ner i cellerna... och gjorde den inte det då är denna värme inga problem heller....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Få celler klarar i praktiken mer än i runda slängar 5-600 cykler om dom sköts exemplariskt, det ser vi som nämnt även på laptops iphones od, laddar man sedan hårt och snabbt och laddar ur hårt så slits dom snabbt.

Den som har bäst erfarenhet av detta är de som kör RC modeller, dom kan Li och dess livslängd till 100 och jag tror dom pratar om kanske 100-200 cykler max men dom kör dom stenhårt tills dom nästan smälter.

Undantaget sedan har vi saker som tex bilar där man har reservkapacitet, dvs man kanske har tex 100A rapporterat men egentligen är det 150A installerat och så fort man använt 100A så rapporteras det att batteriet är tomt, sedan när celler bli kassa så har man alltså 50A som kan kopplas bort och ändå kunna använda 100A.

Man ska nog se Li för dess fördelar(vikt, snabbhet att laddas) inte stirra sig blind på livslängd.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Har installerat två st "Pure Lead Carbon" före sommaren och äntligen (tror jag) fått rätt på kopplingen mot shunten till mätaren Victron BMV 712. Mycket nöjd så långt och får väl återkomma om tre år för utvärdering.
Är ingen nörd på el/batterier som många här är (imponerande kunskap ni har) utan vill bara ha kraft som funkar och som finns när man behöver, oaktat det är tidig vår eller sen höst.
Har därför 1 st 150 w och 2 st 140 w solceller som matar.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Ni som tycker, tänker och önskar om diverse batterier, starta en tråd om det.

Jag bad om tankar och funderingar om vad som gått snett med mina Li batterier, Om någon frågar om andra modeller så svarar jag vad jag anser. Men att sedan börja argumentera hit o dit och märka ord är inte den nivå jag är ute efter. Växupp och låt inte det överkänsliga sammhällsklimatet som just nu råder även avspeglas här.

Vi är husbilsåkare med bättre suntförnuft än så.

Levernatören av mitt system har svarat på mail jag skickat dem, skall bli entressant att se vad de säger efter att jag kompleterat med konfiguration samt mer info.

Tack för sakliga tankar och funderingar.
Nu är det fredag och jag skall jobba på att bli lätt nykterhetsberövad.

//Freddy
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Efter att ha läst HELA denna artikel:
LiFePO4 Batteries On Boats
dök det upp ett krav jag inte sett nämnas här förut,
" Prismatic LFP banks need what is called cell compression cases so that in an overcharge event the cell bulging or swelling will be controlled. "
Var dina celler monterade under kompression?

Läser man vidare i artikeln ovan, ser man följande vanliga orsaker till för tidig celldöd:
Laddning avbryts inte helt utan de ligger kvar spänning från laddaren, solcellerna, bilgeneratorn, osv.
Laddning sker till 100 SOC
plus ett sort antal andra orsaker, den intresserade läser artikeln.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fant en spennede site Lithium Ion Battery Test Centre – Independent battery performance testing by ITP Renewables selv om det her er snakk om batteripakker for husbruk. Alle pakkene som er med i testet cykles maksimalt 3 ganger i døgnet - unntak fra dette ble i praksis de få batteriene som ikke klarer dette (hovedsaklig et par blybatteri løsninger som ble med i fase 1). Det er 18 forskjellige pakker med så langt og 8 nye kommer med i løpet av noen måneder.

Det som er relevant i denne tråden er at de hadde for enkelte leverandører problemer med enkelt celler - nesten uten unntak grunnet BMS som ikke gjorde jobben.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kan inte för mitt liv se att placeringen av cellerna (1-4) spelar någon roll förutom om BMS spökar då

BMS är ingen absolut funktion, dvs har man BMS är allt bra och har man inte så är det dåligt, BMS kan vara både bra konstruerad och dåligt så...

En tanke kan vara att det är mycket noga med spänningen, i den kommersiella "BMS" kretsarna har man börjat med 12 bitars noggrannhet (0,001V) mot "normalt" 8 bitars (0,01v) i många AD omvandlare för enklare tillämpningar, och det har man nog inte gjort bara för att det är kul.

Sedan gäller det att klippa laddningen när strömmen gått ned till den nivå som tillverkaren anger, vilket är olika för olika tillverkare i princip.

Och sedan hur hårt man kör dom, dels laddning dels utladdning.

Så det är svårt att jämföra och säga utan att veta exakt hur varje batteriet nyttjats.

Jag skulle nog sätta ett vanlig bly ack(typ 60A) som cache batteri att köra på normalt när Li är fulladdat och växla över till Li när bly batteriet är halvslut och på så sätt minska på korta cyckler i Li.
 
Toppen