• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2x190 Wp solceller ger 12-13A (max)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Jag funderar på om vi verkligen får ut rätt "effekt" från de solceller som var installerade på vår bil som vi köpte begagnad? Jag tror det är ok dvs rimligt men behöver lite hjälp från dem av er med mer kompetens/erfarenhet. Därav frågan.

En solig dag i Sverige (ex. igår) mitt på dagen (utan moln) i Göteborg, får vi ut 12A som batterierna laddas med. Vill minnas jag sett siffror upp till 13A förra sommaren. Låter dessa siffror rimliga (som max-värden) för följande utrustning:

POWER LINE MT 380 - 2
2x190 Wp

Solar-Komplettanlagen: Büttner Elektronik - Mobile Technology

Solarregler MT 360-MPP
Vår laddregulator är en äldre modell som inte säljs längre.

Solar-Laderegler: Büttner Elektronik - Mobile Technology

MT Solarregler MPP 360 - inkl. Temperaturfühler: Amazon.de: Sport & Freizeit

Mvh!
Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Du kan säkert få ut mer, men ofta så blir batterierna mättade och då minskar strömmen.
Testa sätt på förbrukare som drar mer än 13A och se om solen ger mer

12A var med ca 84% kapacitet kvar i batteribanken (3x80Ah, Exide ES 900, GEL) dvs batteribanken borde väl med ovanstående kunna ta emot full laddning. Eller krävs även förbrukare som är aktiv?

Mvh!
Niklas
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Kanske borde laddat mer. Men för att testa vad solcellerna klarar, så dra igång nått som drar rejält med ström när solen står högt. Då får du svar om allt är i ordning.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Kanske borde laddat mer. Men för att testa vad solcellerna klarar, så dra igång nått som drar rejält med ström när solen står högt. Då får du svar om allt är i ordning.

Så om resultatet blir 13A när vi drar igång invertern + vattenkokaren (vilket ger en förbrukning på ca 85A) så funkar laddningen via solceller som sig bör menar du? Japp, jag skall testa nästa gång tillfälle ges.

Mvh!
Niklas
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Jag har en display till min regulator som visar vad solen ger. Sedan ser jag på bilens display hur mycket som går in i batteriet....
Men om din vattenkokare drar 85A normalt, men drar bara 60A när solen är framme så vet du att solen ger de resterade 25A...som exempel
Svårförklarat :)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag har en display till min regulator som visar vad solen ger. Sedan ser jag på bilens display hur mycket som går in i batteriet....
Men om din vattenkokare drar 85A normalt, men drar bara 60A när solen är framme så vet du att solen ger de resterade 20A...som exempel
Svårförklarat

Nejdå, att räkna ut diffen är inga problem då jag vet vad vattenkokare + intern förbrukning för invertern är. Men hur vet jag att installationen är korrekt (kabelareor, kontakteringar mm.) att solcellerna är hela och att laddningsregulatorn är rätt inställd samt installerad genom att utvärdera vilken maximal laddström som ges?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Det finns nog någon här som kan det bättre än jag...
Jag har 140w på taket plus en 100w portabel panel som jag ställer på markern och riktat mot solen. Har lyckats komma upp i 13A vid ett tillfälle med förbrukare igång.
Batteriet jag har är ett 85Ah gel och det går inte lång tid förrän det börjar bli mättat och då sjunker laddningen till ca 5-7A
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det finns nog någon här som kan det bättre än jag...
Jag har 140w på taket plus en 100w portabel panel som jag ställer på markern och riktat mot solen. Har lyckats komma upp i 13A vid ett tillfälle med förbrukare igång.
Batteriet jag har är ett 85Ah gel och det går inte lång tid förrän det börjar bli mättat och då sjunker laddningen till ca 5-7A

Tack för återkopplingen.
Jag har sett att laddströmmen sjunker (batterierna börjar bli mättade) först när batteridatorn visar 100% (240 Ah) men ända fram tills dess laddar den med 12-13A. Jag misstänker att batteridatorns parametrar kanske inte är rätt inställda. Fast det gör inte så mycket, vi behöver inte veta exakt (även om det kan vara kul).

Mvh!
Niklas
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Normalt vil de fleste ladere redusere ladestrømmen fra ca 80% fulle batterier. En pleier å si at fra sterkt utladet og med maksimal lader klarer en 80% ladning på 20% av ladetiden til fullt, dette var på en elbil jeg hadde fra 2004 helt tydelig og rett. Nedkjørt til 5% rest og opp til 80% på 2 timer, men det tok 10 til 12 timer før laderen sa at det var fullt. Batteriene var deep discharge Gel batterier.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Normalt vil de fleste ladere redusere ladestrømmen fra ca 80% fulle batterier. En pleier å si at fra sterkt utladet og med maksimal lader klarer en 80% ladning på 20% av ladetiden til fullt, dette var på en elbil jeg hadde fra 2004 helt tydelig og rett. Nedkjørt til 5% rest og opp til 80% på 2 timer, men det tok 10 til 12 timer før laderen sa at det var fullt. Batteriene var deep discharge Gel batterier.

OK, jag skall testa, en solig dag, att dra ner batterikapaciteten till < 80% och se hur mycket laddning jag får.
När jag läste av härom dagen gick laddningen från 84% till 100% på ca. 1-1,5tim. Sedan låg laddströmmen dock kvar på ca. 12A trots att batteridatorn angav 100%, hur länge vet jag dock inte.

Har försökt hitta en manual jag kan tolka till batteridatorn men min Tyska från högstadiet är lite begränsad så jag är osäker på om jag förstår/tolkar manualen för MT4000 IQ (som är på Tyska rätt). Den finns, enl. Büttner Elektronik inte på annat språk så som Engelska, tyvärr.

Batterie-Computer: Büttner Elektronik - Mobile Technology

Edit:
Läste på lite om laddaren MT 360-MPP (Google translate) och även den reducerar laddströmmen >80% så jag skall helt klart testa igen med <80% laddning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Det låter som du får ut ca 70% av teoretiskt max.
Det är nog rätt bra med tanke på laddningsgrad hos batterier, förluster i systemet och inte max solinstrålning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Din utrustning från Büttner Elektronik är i toppklass och kan inte bli mycket bättre. Jag har en Black Line 110W solcellspanel från Büttner och en 100W från USA som ger ca 8A under normala förhållanden (solsken). Regulator känner av batterispänningen och rättar sig efter det. Bara mycket noggrann mätning under belastning (som nämns ovan) kan ge mer korrekt bild på "hur mycket solceller laddar som max", vilket jag tror man inte ska hänga upp sig på.

Vår kyl/frys är igång dygnet runt på uppställningsplatsen och drivs av 12V kompressor som förbrukar ca 3,6A ca inom var 10:e minut's intervall. Solcellspaneler fyller på hela tiden och batterierna är alltid fulladdade (upp till ca 90%).
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Din utrustning från Büttner Elektronik är i toppklass och kan inte bli mycket bättre. Jag har en Black Line 110W solcellspanel från Büttner och en 100W från USA som ger ca 8A under normala förhållanden (solsken). Regulator känner av batterispänningen och rättar sig efter det. Bara mycket noggrann mätning under belastning (som nämns ovan) kan ge mer korrekt bild på "hur mycket solceller laddar som max", vilket jag tror man inte ska hänga upp sig på.

Vår kyl/frys är igång dygnet runt på uppställningsplatsen och drivs av 12V kompressor som förbrukar ca 3,6A ca inom var 10:e minut's intervall. Solcellspaneler fyller på hela tiden och batterierna är alltid fulladdade (upp till ca 90%).

Jo, jag/vi är väl medvetna om att den som först specade bilen (och lade ut en hiskerlig massa pengar på extra optioner) har förstått vad han/hon ville ha och att komponenterna är riktigt bra (vilket blir ett litet dilemma ekonomiskt (kanske) när de väl går sönder (om man vill ersätta dem med samma)).

Sommartid (förra sommaren) laddade vi aldrig från stolpe oavsett om vi stod still i 10 dygn (tyvärr på Luleås sjukhus pga. svårt sjuk svärmor). Vi fick till och med viss hjälp av solcellerna (minns inte med hur mycket) under de ljusaste timmarna i Tandådalen vid jul 2017. Där stod vi dock inkopplad på el på campingen.

Jag tror svaren jag fått räcker för att jag skall förstå att installationen mm. är bra eller åtminstånde ok utförd.

Tack allihop för ïnformationen ni bidragit med!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Såg när jag läste igenom installationsmanaualen till solcellsregulatorn MT 360-MPP att det finns en funktion AES/RE som är till för att i händelse av överskott på solenergi från solcellerna styra kylskåpet till att drivas med 12V från batterierna i stället för på gas (om man tex. står still). Av någon anledning har man valt att inte installera funktionen trots att avståndet mellan regulatorn och anslutningspunkten på kylskåpet (S+) är kort.

Å andra sidan var switcharna för att välja vilket laddschema som regulatorn skall jobba efter heller inte korrekt inställd. Den var i default-läge (AGM 14,4V) i stället för GEL-läge. Dvs. installatören har antingen inte förstått eller varit stressed/nonchalant. Det är ju näst intill skamm att inte använda funktionen om den finns.

Switcharna ändrades och kabel drogs mellan regulator och kylskåp igår, nu väntas bara på tillfälle att testa funktionen (vilket blir på fredag eller lördag).




upload_2018-5-23_5-58-46.png







upload_2018-5-23_5-57-47.png
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Trevlig funktion men vill man verkligen ha den med tanke på den usla kyleffekten man får när man kör kylen på 12 v?
Mycket sol och mycket överskott = hög värme ute?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Trevlig funktion men vill man verkligen ha den med tanke på den usla kyleffekten man får när man kör kylen på 12 v?
Mycket sol och mycket överskott = hög värme ute?

Skulle värmen vara för hög (ovanligt i Sverige mer än enstaka dagar) går det alltid att installera en kylfläkt bakom kylskåpet. Vi hade det på vår gamla bil (med mindre kylskåp i och för sig) men behövde aldrig använda den.

Vi upplever inte kyleffekten så kass på 12V att den inte, under dagtid, skulle orka hålla kylan tillräckligt bra bara man kylt ned varorna och skåpet (startar man med kylskåpen = +20C samt rumsvarma kylvaror tar det tid med 12V).

Funktionen kopplar om till gas om strömmen från laddningsregulatorn inte räcker till. Efter varje omkoppling gas => 12V eller tvärt om väntar laddningsregulatorn 30min (eller längre om så krävs för att ladda batterierna) innan nästa omkoppling kan ske. Allt för att slippa för snabb pendling mellan de olika driftlägena.

Funktionen rekommenderas bara användas om man har minimum 110Wp solpaneler, vi har 380Wp så vi har gott om överkapacitet soliga sommardagar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
12v har för oss alltid varit sista alternativet då vi inte tycker kylen klarar att hålla tillräckligt kallt när det är lite varmare ute sommartid. Tvingar ofta över det på gasol även under färd.
Men om kylan räcker är det ju en smidig lösning som spar gasol.
Jag undrar förresten om en fläkt bakom kylen vid 12v drift verkligen ger samma hjälp som när man kör på gasol?
 
F

F.d. 50176

Guest
På vår nya husbil vi hämtade ut i år är det Buttner solcell och regulator som hos dig dock på 1st160W och 260 Ah Litium batterier.

Har märkt att precis där i krokarna när Solen står som högst runt klockan 1 på dagen (mellansverige) så får vi ut laddning på som mest ca: 6A. Panelen för vad solcellen ger visar då cirka 7-7,5A den amperen mindre antar jag är förluster i systemet.

Så om du får 12-13A nu i Maj, med strax över dubbla kapaciteten låter inte helt orimligt kan jag tycka.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
12v har för oss alltid varit sista alternativet då vi inte tycker kylen klarar att hålla tillräckligt kallt när det är lite varmare ute sommartid. Tvingar ofta över det på gasol även under färd.
Men om kylan räcker är det ju en smidig lösning som spar gasol.
Jag undrar förresten om en fläkt bakom kylen vid 12v drift verkligen ger samma hjälp som när man kör på gasol?

Nej, gasolen ger mer effect men fläkten kyler elementen bakom kylskåpet batter än utan. I manualen för kylen star för övrigt att man rekommenderar fläkt vid temperature +32C eller varmare.
 
Toppen