• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230V laddning av Lithim-batterier

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Först nu efter alla om och men fick jag testa 230V laddning med Waeco's PerfectCharger MCA 1225. Det fungerade inte!

Laddaren är inställd på uppstartsladdning 14,4V för att sedan övergå till 13,8V underhållsladdning. Följer man lysdiodens blinkningar så syns det tydligt att laddaren sveper igenom alla faser (1-4) och hamnar efter bara en minut i fast grönt sken (fulladdat). Hur kan batterierna vara fulladdade när dom endast är 11,99V ?

Batteriernas BMS måste på något sätt meddela att batterierna är "fulladdade" fast dom inte är det! Någon som har några tips?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Muskatten, du skrämmer mig rejält. Michael, du vill att jag ska gräva ner mig igen i sörjan (har redan mätt + till + och - till - vilket hade bara små avvikelser), så Anders tilltalar mig mest just nu.

Efter att ha varit på stan, ätit billig & torr s.k. "restaurangmat", snarare turistfälla-mat, är vi nu hemma igen och då kollade jag laddaren och laddningen. Laddaren återigen står i sista fasen: 7. REFRESH Slow self discharge is prevented by an automatic weekly refresh of the battery with a short absorption charge. vilket förklarar saken tycker jag! och bilden är följande (se bilagan).

Nu är det dags för mig att ta det lite lugnare innan psyket eller Sankte Per kallar på mig. Problemet är att man känner sig väldigt låst trotts all hjälp jag får från er fantastiska vänner!!! Det är trångt, många okända vatten, felkopplingar från leverantören av husbilen, mest klena kablar, mina egna missar, osv...). Muskatten balanserar det hela genom att inte göra det lättare för mig än han själv hade det med sina BMS äventyr (ha, ha, ha... lite skoj i all elände...), men nu tar jag det lite lugnt och låter batterier urholkas till 60% SOC innan jag startar motorn!

Kan bara nämna att allt är förbikopplat utom avstängnings-reläet som ska stänga vid 98%. Jag ville ha det "closed" (dvs släppa strömmen igenom) pga balanseringen av celler vid 14,6V. Just nu känns det att jag når aldrig 14,6, men satsar ändå på lite tålamod och livskvalitet under tiden.

En % bättre sen i morse, troligen pga lite sol och effektiva solceller:
Visa bilaga 132043

PS. Imorgon är det fredag och då får jag leta fram en god Rioja kring 8-9€ i den nordiska vinbutiken. Hemma får man sig en smakupplevelse i den prisklassen så varför inte här också? ...och kanske några vitlöksmarinerade calamares i äkta olivolja på het "muurikka" stålplatta? DS.

Som sagt forts.följer...

Edit: det som känns mest konstigt är att laddaren "bryr sig så mycket om" startbatteriet. Den vill ha en fulladdad hela tiden!!! Nästa test kommer att bli utan startbatteriet, även om laddaren är skapt för 3 olika laddningsområden. Egentligen skulle jag kopplat kylen på den 3:e utgången och avlastat batteriet, men, men, det ska lite ork också till, och den är slut just nu.


Bon'e apetit ...... Detta ser Mycket lite bättre ut.... Men jag är lite fundersam.... Kan du inte se den totala A som laddas in under dygnet på den tjusiga screenen.... Precis som du ser hur mycket A du har förbrukat under dygnet...? Sen hade väl mina tankar om problemet väl varit bäst... Då jag anntar att du har garanti kvar ...och då hade du istället för att ligga med huvudet i ett"ormbo" kunnat ägna dig åt att äta calamari och dricka rödsaft....

Ps: jag fångade en calamari i dag och 8 läckra fiskar:swoon:
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Jag är absolut ingen expert..... Men som jag ser det så är A som enheten registrera bara ett ficktivt värde.... Av intrycka A från en laddare.... För att se om ett litium batteri är ok så kan man ladda till 100% (eller90%) och får man då ut samma mängd som batteriets kapacitet. ( vi säger här 100Ah eller 90Ah ) ... Ja! Då skall batteriet vara ok.... Strömmen i ett litium batteri kan vara ganska hög 13.2 v) även när batteriet är dåligt.... Så ser jag påett.... :swoon:
Nu är jag trätt som Ranko i huvudet, som vanligt stress just innan jul på jobbet, kommer ni ihåg det ordet jobbet:D

Vilka A menar du, du menar att man laddar 10A under 10 timmar => 100 i batteriet eller hur?

Nu är jag inte heller en batteriexpert men är det inte så att om man inte laddar ett batteri så det blir varmt så kommer alls ström som går in från laddaren att komma ut ur batteriet i form av el, och detta gäller alla batterier. Dvs den energi man tillför måste antingen bli "el" eller värme, den kan inte försvinna ut i tomma intet, däremot ett dåligt batteri tar ej emot ström normalt om det nu inte är kortis men då blir det varmt...

Ranko mätning, jag hade missat att du redan mätt så en gång räcker:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det lönar sig att "övernatta" och ta tjuren i hornen "dagen efter". Min "övernattning" varade i flera dagar som jag spenderade på helt andra saker. Plötsligt kändes det rätt att återigen börja gräva bland kablar, plintar, reläer, regulatorer och andra anslutningar.

Efter att ha dragit om solcellers regulatorkabel till sin egen ingång, klippt av överkottslängder på resterande kablar (ett 15-tal sådana), märkt varje kabel med "Kinesen's" maskeringstejp och placerat varje kabel väl synlig och separat för sig själv, är nu det stora jobbet avklarat.

Resultat: ALLT FUNGERAR! Har aldrig haft så mycket ström någonsin! Inga som helst problem med laddning (Sol: MPPT 350 DUO, Victrons 230V-30Amp och motorns generatorladning i Euro-6 miljö'n genom DC/DC 25A Votronic-Lithium booster), antingen var för sig eller alla tillsammans!!!

Vill bara ge eloge till JAndersB som envist tjatat om SOC-tänket som jag äntligen har fattat efter många om och men. Det mest logiska är att prata i Volt, precis som Michael var inne på, men SOC (den fiktiva "beräkningen") är den rätta vägen i det här fallet. Det är bara att glömma allt som heter Volt! Anders kunde det av erfarenhet, dock tycker jag att han saknade den pedagogiska gåvan som flest av oss, att på ren "Svenska" förklara vad SOC går ut på. Nu trillade poletten efter många dagars övervakning av BMV-702 övervakaren. Michael, du tvingade mig till det systematiska och grundliga vilket du ska ha stort tack för! Vad vore HBK utan er och alla andras kunskaper & stöd!
/ranko


PS. Den gladaste är dock Marianne. Gissa varför? DS.

Hälsning från dagsutflykt till Benidorm:
Benidorm-calamares.jpg
 
F

F.d. 1470

Guest
SOC=State Of Charge = laddningsgrad = kvar i batteritanken. Nog sagts måånga gånger förut i många olika trådar. Men skoj om gtundbegreppet för hela systemupplägget och principen att inte tanka för mycket ström (eller ta ut för mycket) och därigenom spara batterier och slippa BMS äntligen förståtts.

Utförligt beskrivet här och i refererade trådar först i inlägget.

LifeYPO4-batterier - andra gången.
 
Senast redigerad av en moderator:

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Med tanke på dessa 5 sidor med alla möjligheter och lösningar, så finns EZA 80 och EZA130. I dessa är allt inbyggt och har dessutom shunt på samtliga in/utgångar (5st) vilket ger dig full kontroll över laddning/uttag. Inbyggd regulator för solcell, EURO6 klar och inbyggd booster för korrekt utjämning av cellerna. Ingen åverkan på bilens system, vilket förenklar flytt av enheten vid byte av bil, låg vikt och enkelt. Lite större investering, men runt 15 år utan oro!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det lönar sig att "övernatta" och ta tjuren i hornen "dagen efter". Min "övernattning" varade i flera dagar som jag spenderade på helt andra saker. Plötsligt kändes det rätt att återigen börja gräva bland kablar, plintar, reläer, regulatorer och andra anslutningar.
.......
Resultat: ALLT FUNGERAR! ....
Visa bilaga 134254

Och då till den enkla frågan. Vad var det som var fel?

Undrar Kjell
 
F

F.d. 1470

Guest
Med tanke på dessa 5 sidor med alla möjligheter och lösningar, så finns EZA 80 och EZA130. I dessa är allt inbyggt och har dessutom shunt på samtliga in/utgångar (5st) vilket ger dig full kontroll över laddning/uttag. Inbyggd regulator för solcell, EURO6 klar och inbyggd booster för korrekt utjämning av cellerna. Ingen åverkan på bilens system, vilket förenklar flytt av enheten vid byte av bil, låg vikt och enkelt. Lite större investering, men runt 15 år utan oro!

Jo, det finns många alternativ. 2xEZA130=70000 kr. Min lösning med lite mer kapacitet kostar ca 19000 kr. Känner heller ingen oro, installerat 2 ggr nu och fungerar klanderfritt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Och då till den enkla frågan. Vad var det som var fel? Undrar Kjell
Felkopplingar, felinställningar, klena kablar, glapp i anslutningar, trasigt relä osv... Rätt kul att ha varit med om den här resan från "ax till limpa". Det var ganska jobbigt ett tag då allt är så kompakt instuvat, inget schema över befintliga kablar, men ack så roligt att slutligen hamna på mållinjen med 2 x 100 Ah Li-strömförsörjning. En dröm har gått i uppfyllelse... ...och som Anders påpekar, inom rimlig budget.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hoppar in i slutet av tråden Ser att du bara har två kablar från varje batteri på modellflyg och liknande har man en bred separatkopplad till varje cell och på laddaren sitter det en balanseringsanordning som ska se till att alla celller får sitt.
Ditt batteri är förmodligen som elbilars uppbyggt med serie och paralellkoppling eftersom varje cell bara ger mellan 2-3 ah och 3,6volt.
samma med minelcykel och elsparkcykel bara två kontakter.
Så för att balansera cellerna med elektronik vilket även drar ström så får man räkna med ett inre tapp av ström även när man inte tar ut något. Normalt laddas inte li ion ur alls som enskilda celler men i paket gör dom det och om man inte underhållsladdar som vanliga blybatterier går det inget bra.
varje 2mån ska jag ladda fullt oavsett jag använt dom eller inte och då syns det att de måste ladda ett bra tag i de flesta cykelbatterier som har 10 a och 36v finns det mellan 40 och 50 små batterier och du har väl lite fler antar jag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
@bengtic det er her ikke snakk om små runde celler, men store prismatiske LiFePO4 celler. Hadde selv 4 stk 400 Ah celler - litt overkill med 400 Ah batteri. Ranko sine batterier har også innebygget BMS, det som laderen trenger en ledning for hver celle for.
 
Toppen