• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230V laddning av Lithim-batterier

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Först nu efter alla om och men fick jag testa 230V laddning med Waeco's PerfectCharger MCA 1225. Det fungerade inte!

Laddaren är inställd på uppstartsladdning 14,4V för att sedan övergå till 13,8V underhållsladdning. Följer man lysdiodens blinkningar så syns det tydligt att laddaren sveper igenom alla faser (1-4) och hamnar efter bara en minut i fast grönt sken (fulladdat). Hur kan batterierna vara fulladdade när dom endast är 11,99V ?

Batteriernas BMS måste på något sätt meddela att batterierna är "fulladdade" fast dom inte är det! Någon som har några tips?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Stämmer när jag tittar på BMV’n, men om jag kollar direkt på batterikablar så är det:
Batteri 1: 10,5 Amp
Batteri 2: 10,5 Amp
Tillsammans: 21 Amp!

Jag måste ha felkopplade shunten, tror jag...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Vem svarande du och på vad svarade du?

Åså låter du Sangria'n vara tills du lagt bort instrument och skruvmejsar:D
Svarade till dig så klart. Nu är läget följande:

Laddaren levererar nu 26 Amp och batterierna tar emot ca 25 Amp (om kylen har slutat kyla vindrövssaften ; ). Nej inget annat än starkt klorerat stinkande vatten så fort köpevattnet tar slut. Hinner inte vara ute och handla nytt!

Allt verkar fungera bra så långt, forts. följer...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Svarade till dig så klart. Nu är läget följande:

Laddaren levererar nu 26 Amp och batterierna tar emot ca 25 Amp (om kylen har slutat kyla vindrövssaften ; ). Nej inget annat än starkt klorerat stinkande vatten så fort köpevattnet tar slut. Hinner inte vara ute och handla nytt!

Allt verkar fungera bra så långt, forts. följer...

Då verkar batterierna vara okey, varför inte ladda upp dom fullt medans du har allt kopplat och meka vidare när du sett att laddningen kopplas ifrån via laddaren.

Sedan tar du nästa steg i felsökningen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

OK, här kommer dagens sammandrag: min rygg håller på att gå i 1000 bitar ; )

Skämt åsido, laddningen är igång, solcells (+) kabel är omdragen och följande är testat:
• bara solcell
• bara motorn igång
• bara 230V
• solcell & motor & 230V (inget brann upp)

Vidare har jag kopplat belastningar:
• kylen
• belysningen
• vattenpumpen
• SOG
• och lite annat...

Det som fungerar är att jag har laddning, men kan inte se den på BMV’n, bara förbrukning. Verkar som att jag saknar en svart kabel som skulle till shunten. Det får vänta några dagar, det viktiga är att det fyller på med 230 V när vi står stilla, kör eller är soligt.

Nu är det mat, fortsättning följer...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

OK, här kommer dagens sammandrag: min rygg håller på att gå i 1000 bitar ; )

Skämt åsido, laddningen är igång, solcells (+) kabel är omdragen och följande är testat:
• bara solcell
• bara motorn igång
• bara 230V
• solcell & motor & 230V (inget brann upp)

Vidare har jag kopplat belastningar:
• kylen
• belysningen
• vattenpumpen
• SOG
• och lite annat...

Det som fungerar är att jag har laddning, men kan inte se den på BMV’n, bara förbrukning. Verkar som att jag saknar en svart kabel som skulle till shunten. Det får vänta några dagar, det viktiga är att det fyller på med 230 V när vi står stilla, kör eller är soligt.

Nu är det mat, fortsättning följer...

Härligt, men shunten kräver två kablar bara och kan den mäta - kan den mäta +. Har du verkligen satt den på rätt ställe?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Troligen inte Michael, du skulle bara sett skatbon, får pausa några dagar.

Nu när kylen går, då kan vi fylla på med lite mat och slippa mackor, fish & chips och vindrövssaft. Nu kan vi kyla köpevatten så det går att släcka törsten också. Ett glas ”vino blanko” kostar på restaurangen/utestället 1,5 € och en liten Coca Zerro 2€. Tycker att Marianne börjar bli dyr i drift ; )

Victron-230V laddare har gått i NATT-läge och halverat laddning från 30-Amp till max 15 Amp. Ska bli kul att se batterivärden imorgon bitti. Just nu ligger spänning på 13,2 oavsett förbrukning (kyl, värmefläkt, belysning, vattenpump, SOG och snart blir det lite TV också för 1:a gången).

Tack för all online help till er alla som engagerat er i våra problem. Helt fantastiska vänner (inte minst från andra sidan jordklotet, helt otroligt!). Hade ni varit lite närmare då kunde jag bjudit på något gott, men vem vet, världen är liten...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Troligen inte Michael, du skulle bara sett skatbon, får pausa några dagar.

Nu när kylen går, då kan vi fylla på med lite mat och slippa mackor, fish & chips och vindrövssaft. Nu kan vi kyla köpevatten så det går att släcka törsten också. Ett glas ”vino blanko” kostar på restaurangen/utestället 1,5 € och en liten Coca Zerro 2€. Tycker att Marianne börjar bli dyr i drift ; )

Victron-230V laddare har gått i NATT-läge och halverat laddning från 30-Amp till max 15 Amp. Ska bli kul att se batterivärden imorgon bitti. Just nu ligger spänning på 13,2 oavsett förbrukning (kyl, värmefläkt, belysning, vattenpump, SOG och snart blir det lite TV också för 1:a gången).

Tack för all online help till er alla som engagerat er i våra problem. Helt fantastiska vänner (inte minst från andra sidan jordklotet, helt otroligt!). Hade ni varit lite närmare då kunde jag bjudit på något gott, men vem vet, världen är liten...
Har shunten fler än två ledningar, det låter konstigt att hela maskinen har flera det är klart men shunten? Är den temperaturkompenserad men det låter otroligt seriöst :)

Men men, håll med om att man alltid uppskattar saker efter strul :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Shunten skal kobles med en kabel fra batterienes minus, ingen annen kabel skal inn her. På andre enden av shunten skal ALLE minus kabler kobles, og gjerne en kabel til chassi slik at de saker som er koblet med minus til chassi også blir med.

Det høres ut som du har minus kablene fra laderne koblet til feil ende av shunten - burde være enkelt å flytte :D.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Inkoppling av shunten är ju inte speciellt komplicerat, precis som Knut skriver. Dock skall den ha + matning. Ur bmv-702 manualen

Screenshot_20171220-230906.png
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Inkoppling av shunten är ju inte speciellt komplicerat, precis som Knut skriver. Dock skall den ha + matning. Ur bmv-702 manualen

Visa bilaga 132017

Tack Anders, detta har alltid fungerat, jag måste ha sabbat det själv under all röra. Ska kolla imorgon! Är ganska trött i.o.m. att internet uppkopplingen försvinner mitt i när jag behöver det som mest.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Mätte igår allt, testade alla ladd-kombinationer (sol, motor, 230V), var för sig och tillsammans, med och utan belastningar och allt funkade. Såg mycket uttag (Amp förbrukning var i minus på BMV’n) och ”trodde” att det bara var felkoppling på shunten. Nu på morgonen blev jag överbevisad om att shunten är OK, solceller laddar, även tillsammans med motorn med ca 18 Amp...

Men... jag ser ingen laddning från Victron’s 230V 30 Amp laddare(!) och är på ruta ett igen!!!

Läste igår om Victron’s alla inställningar, om NIGHT ouch LOW inställningar som sänker strömstyrkan, men också att den kan ”stänga av” sig i vissa lägen. Så här står det: Det går att ansluta en belastning till batteriet när det är under laddning. Observera att batteriet inte laddas om strömstyrkan i uttaget är högre än den tillförda strömmen från laddaren. Det är inte möjligt att utföra rekonditionering när en belastning är ansluten till batteriet.

Men jag har ställt laddaren på Li-ion? Detta är nästa nöt som måste knäckas sen är allt klart. Lovade mig själv en ledig dag idag då kylskåpet och alla andra förbrukare fungerar och spänning/Volten stiger (13,35V) medan batteriernas Ampere krymper och batteridrift ligger just nu på SOC 91% (från gårdagens 100%). Fortsättning följer... om jag inte har hamnat på Altea’s psykvård snart!

Realtid (kylen igång): 19 Ah timmar förbrukade pga nattens & kvällens kraftiga förbrukning och Victron’s inaktivitet(?)

0DE1D613-5658-4365-ADC1-1B4BA6584E90.jpeg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Mätte igår allt, testade alla ladd-kombinationer (sol, motor, 230V), var för sig och tillsammans, med och utan belastningar och allt funkade. Såg mycket uttag (Amp förbrukning var i minus på BMV’n) och ”trodde” att det bara var felkoppling på shunten. Nu på morgonen blev jag överbevisad om att shunten är OK, solceller laddar, även tillsammans med motorn med ca 18 Amp...

Men... jag ser ingen laddning från Victron’s 230V 30 Amp laddare(!) och är på ruta ett igen!!!

Läste igår om Victron’s alla inställningar, om NIGHT ouch LOW inställningar som sänker strömstyrkan, men också att den kan ”stänga av” sig i vissa lägen. Så här står det: Det går att ansluta en belastning till batteriet när det är under laddning. Observera att batteriet inte laddas om strömstyrkan i uttaget är högre än den tillförda strömmen från laddaren. Det är inte möjligt att utföra rekonditionering när en belastning är ansluten till batteriet.

Men jag har ställt laddaren på Li-ion? Detta är nästa nöt som måste knäckas sen är allt klart. Lovade mig själv en ledig dag idag då kylskåpet och alla andra förbrukare fungerar och spänning/Volten stiger (13,35V) medan batteriernas Ampere krymper och batteridrift ligger just nu på SOC 91% (från gårdagens 100%). Fortsättning följer... om jag inte har hamnat på Altea’s psykvård snart!

Realtid (kylen igång): 19 Ah timmar förbrukade pga nattens & kvällens kraftiga förbrukning och Victron’s inaktivitet(?)

Visa bilaga 132033

Hmmm.!!!.... Om du har 91% of Soc så tycker jag att din ström (volt) borde ligga högre.... Nära 14v eller över..... Så nu har jag fördärvat din dag..:twitcy:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Hmmm.!!!.... Om du har 91% of Soc så tycker jag att din ström (volt) borde ligga högre.... Nära 14v eller över..... Så nu har jag fördärvat din dag..:twitcy:

Vill minnas att BMS skulle hugga in vid 13,6-14 volt och då skulle strömmen vara nere på 1-2A.

Så 2A låter konstigt ja.

Se till att mäta med en riktig multimeter inte med en massa Victron grejer samt att mäta på batteriet och ingen annan stans MEN också mäta som jag skrev tidigare dvs mäta + till + - till -.

Lämpligt är också att efter ha laddat fullt, koppla in en multimeter och mäta ström, strömtänger visar inte alltid rätt vid låga strömstrykor speciellt inte om dom klarar många A.

Och med ladda fullt menar jag direkt till batteriet från laddaren, låt den sköta allt utan en massa reläer och grejer i vägen tills du har koll på allt och har mätt upp allt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Spänningen kan ju inte stiga om amperen kvar minskar, då är något felinstallerat.

Spelar ingen roll hur laddaren är inställd i vårt upplägg, eftersom laddningen ju skall brytas vid 95% SOC. Jag (och du borde ha) reagerade ju på att du hade 100% SOC i somras, det skall du ju aldrig ha, men det var väl felinstallerade solpanelen som skapade det.

13,28v vid 91% soc är nog rätt om ingen laddare ligger på.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Jag är absolut ingen expert..... Men som jag ser det så är A som enheten registrera bara ett ficktivt värde.... Av intrycka A från en laddare.... För att se om ett litium batteri är ok så kan man ladda till 100% (eller90%) och får man då ut samma mängd som batteriets kapacitet. ( vi säger här 100Ah eller 90Ah ) ... Ja! Då skall batteriet vara ok.... Strömmen i ett litium batteri kan vara ganska hög 13.2 v) även när batteriet är dåligt.... Så ser jag påett.... :swoon:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Muskatten, du skrämmer mig rejält. Michael, du vill att jag ska gräva ner mig igen i sörjan (har redan mätt + till + och - till - vilket hade bara små avvikelser), så Anders tilltalar mig mest just nu.

Efter att ha varit på stan, ätit billig & torr s.k. "restaurangmat", snarare turistfälla-mat, är vi nu hemma igen och då kollade jag laddaren och laddningen. Laddaren återigen står i sista fasen: 7. REFRESH Slow self discharge is prevented by an automatic weekly refresh of the battery with a short absorption charge. vilket förklarar saken tycker jag! och bilden är följande (se bilagan).

Nu är det dags för mig att ta det lite lugnare innan psyket eller Sankte Per kallar på mig. Problemet är att man känner sig väldigt låst trotts all hjälp jag får från er fantastiska vänner!!! Det är trångt, många okända vatten, felkopplingar från leverantören av husbilen, mest klena kablar, mina egna missar, osv...). Muskatten balanserar det hela genom att inte göra det lättare för mig än han själv hade det med sina BMS äventyr (ha, ha, ha... lite skoj i all elände...), men nu tar jag det lite lugnt och låter batterier urholkas till 60% SOC innan jag startar motorn!

Kan bara nämna att allt är förbikopplat utom avstängnings-reläet som ska stänga vid 98%. Jag ville ha det "closed" (dvs släppa strömmen igenom) pga balanseringen av celler vid 14,6V. Just nu känns det att jag når aldrig 14,6, men satsar ändå på lite tålamod och livskvalitet under tiden.

En % bättre sen i morse, troligen pga lite sol och effektiva solceller:
online.jpg

PS. Imorgon är det fredag och då får jag leta fram en god Rioja kring 8-9€ i den nordiska vinbutiken. Hemma får man sig en smakupplevelse i den prisklassen så varför inte här också? ...och kanske några vitlöksmarinerade calamares i äkta olivolja på het "muurikka" stålplatta? DS.

Som sagt forts.följer...

Edit: det som känns mest konstigt är att laddaren "bryr sig så mycket om" startbatteriet. Den vill ha en fulladdad hela tiden!!! Nästa test kommer att bli utan startbatteriet, även om laddaren är skapt för 3 olika laddningsområden. Egentligen skulle jag kopplat kylen på den 3:e utgången och avlastat batteriet, men, men, det ska lite ork också till, och den är slut just nu.
 
Senast ändrad:
Toppen