• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230V laddning av Lithim-batterier

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Först nu efter alla om och men fick jag testa 230V laddning med Waeco's PerfectCharger MCA 1225. Det fungerade inte!

Laddaren är inställd på uppstartsladdning 14,4V för att sedan övergå till 13,8V underhållsladdning. Följer man lysdiodens blinkningar så syns det tydligt att laddaren sveper igenom alla faser (1-4) och hamnar efter bara en minut i fast grönt sken (fulladdat). Hur kan batterierna vara fulladdade när dom endast är 11,99V ?

Batteriernas BMS måste på något sätt meddela att batterierna är "fulladdade" fast dom inte är det! Någon som har några tips?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Testat och klart, det stämmer att solcellsregulator levererar direkt till (+) plinten... Snart till butiken och köpa mer kabel för att separera sol-laddning samt testa Victron direkt mot batteriet. Får jag laddning, ja, då har jag "brott" någonstans på vägen eller är det solregulatorn som spökat för 230V laddaren. Börjar tro att den här pärsen löser sig under dagen!

Har dock svårt att tro att solpanelen stör 230v laddare. Den lilla laddström solpanelen ger ger inte en sådan spänningshöjning så att inte 230v laddare laddar. Jag har som sagt ctek m300 och m200 igång samtidigt som Schaudt intern och extern laddare och solpanel och ännu vid ca 14,1V och 93% SOC laddar alla 4 ganska friskt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Har dock svårt att tro att solpanelen stör 230v laddare. Den lilla laddström solpanelen ger ger inte en sådan spänningshöjning så att inte 230v laddare laddar. Jag har som sagt ctek m300 och m200 igång samtidigt som Schaudt intern och extern laddare och solpanel och ännu vid ca 14,1V och 93% SOC laddar alla 4 ganska friskt.

Om nu allt är kopplad rätt..... Så tror jag att du skall misstänka batteriet :swoon:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Allt är ännu inte rätt kopplat så klart, det tog mig bl.a. en hel dag idag att leta efter 4 meter 4 mm2 kabel för omläggning av solcellsladdningen. Hade aldrig hittat den sällsynta kabeln utan Los Suecos Spanska kunskaper och hans pigga bilkörning. Bara att tacka och bjuda tillbaka vid 1:a bästa tillfälle.

Om solceller laddar även vid solens frånvaro (vilket vi märker med BMV-702 övervakning och inte minst förbrukningen), då borde det inte vara några problem med batterier, annars vore det för galet.

Fortsättning följer...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Fick just mail från SKANBATT där det sägs att om vi har problem med batteri(er) pga en och annan cell som slutat fungera, i så fall är vi dom första av ganska många sålda batterier. Tommy väntar på besked från batteritestet (direktanslutuning laddare --> batteri) under morgondagen. Enda sättet för mig att kontrollera testet är att göra det med Amperemeter. Om det finns ström i kabeln mellan batteriet och laddaren, hur många Ampere ska jag förvänta mig att få se? Voltmetern kommer självklart att bekräfta spänningen efter ett tag. Vad kan jag förvänta mig att det kommer att bli? Lite över 14 Volt kanske?

Batteriet ligger på 12,7 Volt just nu efter en grå och regnig dag. Troligen nere på 12,4V - 12,5V imorgon när den ska testas...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Fick just mail från SKANBATT där det sägs att om vi har problem med batteri(er) pga en och annan cell som slutat fungera, i så fall är vi dom första av ganska många sålda batterier. Tommy väntar på besked från batteritestet (direktanslutuning laddare --> batteri) under morgondagen. Enda sättet för mig att kontrollera testet är att göra det med Amperemeter. Om det finns ström i kabeln mellan batteriet och laddaren, hur många Ampere ska jag förvänta mig att få se? Voltmetern kommer självklart att bekräfta spänningen efter ett tag. Vad kan jag förvänta mig att det kommer att bli? Lite över 14 Volt kanske?

Batteriet ligger på 12,7 Volt just nu efter en grå och regnig dag. Troligen nere på 12,4V - 12,5V imorgon när den ska testas...

Nu vet jag inte vad för multimeter du har men få multimetrar klarar mer ön 10A dvs mindre ön din laddare så du måste mäta på annat sätt.
Mät som jag skrev till att börja med. Men löt laddaren vara inkopplad en natt då ska spänningen kommit upp rätt bra. Och du har bara ett batteri inkopplat hoppas jag.
Ett alternativ annars är att koppla in laddaren på svagare kanalen som är avsedd för bilbatteriet detta då du kan koppla in multimetern i strömläge.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Et friskt LFP batteri med så lav spenning som du har suger i seg det laderen klarer og vil gi så det er kun et tang ampermeter eller et shuntmeter med kraftig nok shunt som vil tåle dette. Batteriet uten BMS tåler å lades med 1C, det vil si et 100 Ah batteri tåler godt å lades med 100 A. I kortere perioder kan det svelge unna 10C, men det vil slite noe på batteriet.

I mangel på rett type måleinstrument så kan en benytte en stump tynnere kabel og måle spenningsfall over denne. For tynn og ledningen gløder! Med 40A ladestrøm kan en benytte en meter med 2,5 kvadrat, det blir rundt en volt i spenningsfall over denne før kabelstumpen reduserer ladningen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Min Amperemätare klarar av 40 Ampere och mer, inga problem, men jag kan inte vara utan ett batteri under natten. Den ger mig ström till fläkten annars fryser vi. Hittills har jag observerat bara 0,5 Amp från laddaren som det är nu med alla kablar. Direkt mot batteriet borde det bli upp till 30 Amp eller i.a.f. betydligt mer än 0,5 Amp, annars är batteriet själva problemet och inte laddaren!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Min Amperemätare klarar av 40 Ampere och mer, inga problem, men jag kan inte vara utan ett batteri under natten. Den ger mig ström till fläkten annars fryser vi. Hittills har jag observerat bara 0,5 Amp från laddaren som det är nu med alla kablar. Direkt mot batteriet borde det bli upp till 30 Amp eller i.a.f. betydligt mer än 0,5 Amp, annars är batteriet själva problemet och inte laddaren!

Kan det vara en dåligt klämd kabelsko?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Men du har ju amperemätare i bmv700, varför krångla till det. Om du inte hittar konstigheter i dina reläer och brytare, kan ju lätt mätas med multimetern om du har kontakt eller inte, kopplar du laddarens minus till shunten och plus direkt på plus på respektive batteri och du ser direkt laddningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Sorry, jeg tenkte ikke på at han har et shunt instrument bygget inn i bilen :D - det er enkleste og best kontrollen av ladere. Minus til yttersiden av shunten og pluss til batteri, det burde bli et par timer med maks A over shunten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Men du har ju amperemätare i bmv700, varför krångla till det. Om du inte hittar konstigheter i dina reläer och brytare, kan ju lätt mätas med multimetern om du har kontakt eller inte, kopplar du laddarens minus till shunten och plus direkt på plus på respektive batteri och du ser direkt laddningen.
Så duktig är inte jag Anders, men en Amp-mätare klarar jag av. Shunten har 2 sidor eller hur? Hade inte Knut nämnt ”yttersidan” då hade jag fått gissa mig till var jag skulle ansluta minus från laddaren.
Sen är det som jag tidigare skrev, batterierna är sammankopplade med Anderson laddhandske så jag kommer inte åt kontakterna då allt är inkapslat, möjligen att jag kopplar laddarens plus på utgående plus-plinten (där batteriernas plus sitter) och på så sätt kommer runt mina reläer m.m. samt mäter båda batterierna samtidigt. Jag kan visserligen koppla ur ett batteri åt gången och läsa av Amp värde i BMV-702 för var och en också.

Shuntmätning har fördelen att jag slipper ta ut batterierna (trångt) och sparar en hel del tid på det. När jag väl har testat laddaren mot batteri(er) så att detta är rätt, då kan jag börja mäta systematiskt alla mina kopplingar hela vägen.

En skillnad mot tidigare då DC/DC laddning fungerade klockrent är att jag har kopplat ur elförsörjning till Truma-pannan (plus och minus) samt dragit ur säkringen till plusskabeln i elcentralen. Båda kablar är blindade med tejp i ändarna. Efter det har jag dragit om 6 mm2, både plus (30 Amp säkrad) och minus till plintarna där batterier är anslutna.

Nu kommer en fundering som ni som är duktiga kanske vet svaret på: har ingen aning om vart den svarta minuskabeln från Truma-pannan tar sedan vägen och vad mer den är kopplad till. Kan den kabeln ställa till det för mig? Efter kabelomläggningen har jag tappat DC/DC laddning som gått ner till just 0,5 Amp vilket jag kunde se på BMV-702 men också mäta (med Amp-mätaren) på laddarens kablar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Så duktig är inte jag Anders, men en Amp-mätare klarar jag av. Shunten har 2 sidor eller hur? Hade inte Knut nämnt ”yttersidan” då hade jag fått gissa mig till var jag skulle ansluta minus från laddaren.
Sen är det som jag tidigare skrev, batterierna är sammankopplade med Anderson laddhandske så jag kommer inte åt kontakterna då allt är inkapslat, möjligen att jag kopplar laddarens plus på utgående plus-plinten (där batteriernas plus sitter) och på så sätt kommer runt mina reläer m.m. samt mäter båda batterierna samtidigt. Jag kan visserligen koppla ur ett batteri åt gången och läsa av Amp värde i BMV-702 för var och en också.

Shuntmätning har fördelen att jag slipper ta ut batterierna (trångt) och sparar en hel del tid på det. När jag väl har testat laddaren mot batteri(er) så att detta är rätt, då kan jag börja mäta systematiskt alla mina kopplingar hela vägen.

En skillnad mot tidigare då DC/DC laddning fungerade klockrent är att jag har kopplat ur elförsörjning till Truma-pannan (plus och minus) samt dragit ur säkringen till plusskabeln i elcentralen. Båda kablar är blindade med tejp i ändarna. Efter det har jag dragit om 6 mm2, både plus (30 Amp säkrad) och minus till plintarna där batterier är anslutna.

Nu kommer en fundering som ni som är duktiga kanske vet svaret på: har ingen aning om vart den svarta minuskabeln från Truma-pannan tar sedan vägen och vad mer den är kopplad till. Kan den kabeln ställa till det för mig? Efter kabelomläggningen har jag tappat DC/DC laddning som gått ner till just 0,5 Amp vilket jag kunde se på BMV-702 men också mäta (med Amp-mätaren) på laddarens kablar.

Kan inte svara på den svarta kabeln men har du alltså kopplat om något vid den och därefter tappat laddningen?

Rörande shunten så bara för att klargöra så finns det egentligen ingen + och - på den, kopplar du "fel" så blir det ett + tecken i displayen eller tvärtom bara(Shunten är en motstånd som "amp metern" mäter spänningsfallet över och omvandlar det till A)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Så duktig är inte jag Anders, men en Amp-mätare klarar jag av. Shunten har 2 sidor eller hur? Hade inte Knut nämnt ”yttersidan” då hade jag fått gissa mig till var jag skulle ansluta minus från laddaren.
Sen är det som jag tidigare skrev, batterierna är sammankopplade med Anderson laddhandske så jag kommer inte åt kontakterna då allt är inkapslat, möjligen att jag kopplar laddarens plus på utgående plus-plinten (där batteriernas plus sitter) och på så sätt kommer runt mina reläer m.m. samt mäter båda batterierna samtidigt. Jag kan visserligen koppla ur ett batteri åt gången och läsa av Amp värde i BMV-702 för var och en också.

Shuntmätning har fördelen att jag slipper ta ut batterierna (trångt) och sparar en hel del tid på det. När jag väl har testat laddaren mot batteri(er) så att detta är rätt, då kan jag börja mäta systematiskt alla mina kopplingar hela vägen.

En skillnad mot tidigare då DC/DC laddning fungerade klockrent är att jag har kopplat ur elförsörjning till Truma-pannan (plus och minus) samt dragit ur säkringen till plusskabeln i elcentralen. Båda kablar är blindade med tejp i ändarna. Efter det har jag dragit om 6 mm2, både plus (30 Amp säkrad) och minus till plintarna där batterier är anslutna.

Nu kommer en fundering som ni som är duktiga kanske vet svaret på: har ingen aning om vart den svarta minuskabeln från Truma-pannan tar sedan vägen och vad mer den är kopplad till. Kan den kabeln ställa till det för mig? Efter kabelomläggningen har jag tappat DC/DC laddning som gått ner till just 0,5 Amp vilket jag kunde se på BMV-702 men också mäta (med Amp-mätaren) på laddarens kablar.

Att koppla en laddare mot shuntens rätta sida och pluspolen på batteriet är ju en barnlek jämfört med att bygga upp detta ladddystem så jag är en hel del förvånad över ditt svar.

Förstår inte din fråga om Truman. Varför har du kopplat om den? Du säger också att du dragit minus till plint men sedan frågar du vart den försvinner -om det är Trumans går den väl till Truman.

Jag skulle dessutom börja mäta om kontakt över reläer o brytare. Enklast.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Shunten var det första jag kopplade sen tänkte jag inte mer på det...

Ursprunglig (+) kabel 6 mm2 i den här bilen går från batteriets plus (+) till elcentralens brytarkontakt där jag kan stänga av alla mina förbrukare. Intill den knappen finns även en separat brytare för vattenpumpen. Kabeln går vidare till säkringsdosan med 6 säkringar till olika förbrukare samt ytterligare några säkringar som ligger löst hängande i några (+) kablar. OBS! Jag ser inte visuellt några som helst minus (-) kablar i elskåpet...

Från elskåpets säkringar går (+) kablar vidare till alla förbrukare där ingen kabel är i närheten av 6 mm2, dvs alla ser ganska klena ut. En av dessa går till Trumas panna som jag har haft mycket problem med pga spänningsfall. Enligt vad jag har förstått, kabeln var för klen och för lång för att driva pannan så jag pluggade igen den (även minuskabel) och anslöt mina egna 6 mm2 plus och minus från Truma direkt till batteriets plintar. Nu har jag fått ordning på pannan som fungerar klockrent!

Mitt problem är att jag har ingen aning om varifrån den svarta (-) kabeln som är igenpluggad kommer ifrån, bara vet att DC/DC laddning gav 0,5 Amp efter min kabeldragning. Nu fick jag uppmätt att även 230 V laddaren ligger på samma 0,5 Amp. Detta gör mig fundersam om det inte är min kabeldragning som är boven i dramat. Jag kan ha rört om bland andra kopplingspunkter också och ändrat något... men skit samma, nu frukost och sen batteri/laddar test!

Hörs av senare på dagen...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Just for fun! Selv kjøper jeg Anderson 50A kontakter i 10 pakk på Ebay for under 100 kr pakken. Forskjellige motoriserte maskiner med batteri får etter hvert et par kontakter mellom batteri og motor. Batterilader har og fått sin egen kontakt. Belysning i et par konteiner har og Andreson kontakter og et par 12V batterier med kontakt flytter med når vi trenger lys.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

OK, nu är det ”realtid” som gäller med pågående test.

Förutsättningar:
Laddaren kopplad till + plint och - Shunt (fel sida då den visar minus i BMV’n, men skit samma) med 6 mm2 kablar. Jag har även tagit ut säkring på solcellsregulatorn.

Batteri 1: startar i ABS läge omgående
Spänning 13,35 Volt och ström: 7,42 Amp

Batteri 2: startar i ABS läge omgående
Spänning 13,35 Volt och ström: 7,65 Amp

Båda batterier tillsammans:
Laddningen startar i BULK läge för att övergå i ABS efter 3-4 minuter
Spänning 13,20 Volt och ström 7,87 Amp

Nu har det gått 5 - 7 minuter och då är läget följande:
Spänning 13,36 och ström 7,32 Amp

Slutsats:
• laddaren fungerar! Hur den laddar och hur den borde ladda det kan jag inte svara på men det blev aldrig 30 Amp!
• Batterierna verkar inte vara kass, ingenting tyder på det ännu i alla fall
• låter den ladda ytterligare 30 minuter, sen kopplar jag ur allt och drar om BARA solcellsregulatorns röda plus kabel (inte minus, den ligger bakom någonstans)...

Det går bra att kommentera ovanstående inom närmaste tiden för sen ska jag börja gräva bland alla kablar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

OK, nu är det ”realtid” som gäller med pågående test.

Förutsättningar:
Laddaren kopplad till + plint och - Shunt (fel sida då den visar minus i BMV’n, men skit samma) med 6 mm2 kablar. Jag har även tagit ut säkring på solcellsregulatorn.

Batteri 1: startar i ABS läge omgående
Spänning 13,35 Volt och ström: 7,42 Amp

Batteri 2: startar i ABS läge omgående
Spänning 13,35 Volt och ström: 7,65 Amp

Båda batterier tillsammans:
Laddningen startar i BULK läge för att övergå i ABS efter 3-4 minuter
Spänning 13,20 Volt och ström 7,87 Amp

Nu har det gått 5 - 7 minuter och då är läget följande:
Spänning 13,36 och ström 7,32 Amp

Slutsats:
• laddaren fungerar! Hur den laddar och hur den borde ladda det kan jag inte svara på men det blev aldrig 30 Amp!
• Batterierna verkar inte vara kass, ingenting tyder på det ännu i alla fall
• låter den ladda ytterligare 30 minuter, sen kopplar jag ur allt och drar om BARA solcellsregulatorns röda plus kabel (inte minus, den ligger bakom någonstans)...

Det går bra att kommentera ovanstående inom närmaste tiden för sen ska jag börja gräva bland alla kablar.

Först regel #2 i felsökning, stabilisera läget
:D I detta fallet rör inte solceller de närmaste 5 timmarna och dessa kablar utan fokusera på laddning och att verifiera att batterierna är okey.

En fråga, menar du att varje batteri laddar 7A dvs ett batteri i taget?

Samt om du kopplar ihop batterierna så laddar dom tillsammans också 7A, dvs ej 14A?
 
Toppen