220v 5amp under färd

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Magnusfors, 17 December 2016.

  1. Magnusfors

    Magnusfors HBK Medlem

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Mellerud
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20501
    Hej.
    Finns det någon som kan räkna ut om min bils generator som är på 130amp
    klarar att ladda så mycket ström så det går att köra ac 5amp 220.
    genom en inverter .jag vill ju ha ström kvar när jag stannar.
    bilen behöver ju med ha ström.
     
  2. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    3,690
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5342
    Sv: 220v 5amp under färd

    Njaaa, det blir inte mycket ström över till bilen och laddning av batterier samt risk för överhettning av generatorn.
    Om vi räknar Watt så ger generatorn max 1560W (12V X 130A)
    Växelriktaren drar 5A X 230V = 1150W
    Om verkningsgraden på växelriktaren = 90% så drar den 1150/0,9=1278W
    Kvar till belysning, laddning av batterier mm mm =283W eller 23,6 Ampere.
    Alldeles för lite enl. min mening.
     
    AnnMari & Affe och Montreal gillar detta.
  3. Magnusfors

    Magnusfors HBK Medlem

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Mellerud
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20501
    Sv: 220v 5amp under färd

    ja det lät ju inte så bra.men jag läste på lite ac behöver 4.3 amp 220volt
    sen har jag en solfångare som ska ge 5-7 amp 12volt.
    så jag kan nog köra den en stund åt gången.
    jag har ju ac i bilen med.
     
  4. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,205
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Sv: 220v 5amp under färd

    Hejsan, jag utgår från att du har invertern kopplad på bobatterierna? Vilket i sin tur betyder att om generatorn skall ersätta förbrukningen något så när när du kör AC'n så måste omkring 100Amp. laddström hela tiden gå från generatorn till bobatterierna genom kablar, elblock, reläer, m.m. Vilket troligen inte fungerar något vidare i längden om det ens funkar alls.
    I vilket fall som helst så måste du ju börja med fulladdade batterier om du startar AC'n, och inte halvt urladdade som de kan vara efter en kväll och natt om man far iväg på f.m. För att ladda batteribanken och samtidigt förse AC'n med ström är nog omöjligt.
    Är du säker på att solcellen laddar när generatorn laddar för fullt. I flera fall och kopplingar så stänger solcellsladdningen av för den kan bli lurad och inte känna av batteribanken på rätt sätt av kraftig laddning från annat håll.

    M.v.h. JANKRO.
     
    kenjon, AnnMari & Affe, Magnusfors och 1 annan gillar detta.
  5. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,189
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    14860
    Sv: 220v 5amp under färd

    Jag har kört tak-ac (B1901) 915Watt några gånger under färd, men då trycker jag igång elverket (TEC29).

    Skulle jag använda tak-ac 230V via invertern under färd så räcker inte laddningen till från Schaudt EBL99 + Schaudt LAS1218 totalt ca:33A, trots generator på 180A så skulle det minska ordentligt i bobatteribanken 3x95Ah, kraftigare laddning är heller inte nyttigt för batterierna.
     
  6. Magnusfors

    Magnusfors HBK Medlem

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Mellerud
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20501
    Sv: 220v 5amp under färd

    jag får nog låta bli att köra utan elverk då.
    jag har ett elverk men inte för fast montering.
     
    JANKRO och AnnMari & Affe gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.