• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

220v 5amp under färd

F

F.d. 56037

Guest
Hej.
Finns det någon som kan räkna ut om min bils generator som är på 130amp
klarar att ladda så mycket ström så det går att köra ac 5amp 220.
genom en inverter .jag vill ju ha ström kvar när jag stannar.
bilen behöver ju med ha ström.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 220v 5amp under färd

Njaaa, det blir inte mycket ström över till bilen och laddning av batterier samt risk för överhettning av generatorn.
Om vi räknar Watt så ger generatorn max 1560W (12V X 130A)
Växelriktaren drar 5A X 230V = 1150W
Om verkningsgraden på växelriktaren = 90% så drar den 1150/0,9=1278W
Kvar till belysning, laddning av batterier mm mm =283W eller 23,6 Ampere.
Alldeles för lite enl. min mening.
 
F

F.d. 56037

Guest
Sv: 220v 5amp under färd

ja det lät ju inte så bra.men jag läste på lite ac behöver 4.3 amp 220volt
sen har jag en solfångare som ska ge 5-7 amp 12volt.
så jag kan nog köra den en stund åt gången.
jag har ju ac i bilen med.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 220v 5amp under färd

Hejsan, jag utgår från att du har invertern kopplad på bobatterierna? Vilket i sin tur betyder att om generatorn skall ersätta förbrukningen något så när när du kör AC'n så måste omkring 100Amp. laddström hela tiden gå från generatorn till bobatterierna genom kablar, elblock, reläer, m.m. Vilket troligen inte fungerar något vidare i längden om det ens funkar alls.
I vilket fall som helst så måste du ju börja med fulladdade batterier om du startar AC'n, och inte halvt urladdade som de kan vara efter en kväll och natt om man far iväg på f.m. För att ladda batteribanken och samtidigt förse AC'n med ström är nog omöjligt.
Är du säker på att solcellen laddar när generatorn laddar för fullt. I flera fall och kopplingar så stänger solcellsladdningen av för den kan bli lurad och inte känna av batteribanken på rätt sätt av kraftig laddning från annat håll.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 220v 5amp under färd

Jag har kört tak-ac (B1901) 915Watt några gånger under färd, men då trycker jag igång elverket (TEC29).

Skulle jag använda tak-ac 230V via invertern under färd så räcker inte laddningen till från Schaudt EBL99 + Schaudt LAS1218 totalt ca:33A, trots generator på 180A så skulle det minska ordentligt i bobatteribanken 3x95Ah, kraftigare laddning är heller inte nyttigt för batterierna.
 
Toppen