• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2030 och framåt

F

F.d. 53814

Guest
"-Den som oroar sig i förväg riskerar att oroa sig i onödan"
Vi har idag HVO100, etanol, RME (för utspädning) Talldiesel, Lignindiesel är på väg bara vanliga dieseln blir dyr nog.
Den jobbig ersättningen är för bensinbilar som inte tål annat än vanlig bensin, där får vi nog vänta till alkylatbensinen sjunker i pris eller får en bättre ersättare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ikke helt kjørt for bensinbiler, de fleste kan justeres slik at motoren fungerer på alkoholer - men helst med tilsettninger. Brasil har lenge kjørt store deler av bilparken på etanol - finsprit.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Kanske är det så att 2030 saknar betydelse för de flesta av oss men ändå vill man ju hoppas att barnen och barnbarnen ska kunna åka husbil. Lite jobbigt är det väl också att fatta beslut om köp av en ny husbil. Man kan ju undra över om bensinmotorn gör ett återtåg till husbilarna? Med tanke på alla nya dieselrestriktioner i europas städer.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Nä, oroar mig gör jag inte. Lovar. Tycker bara att ämnet är intressant. Allrahelst när det är bilbyte på gång.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
HVO är mindre giftigt än fossil diesel och utsläppen vid användning är betydligt lägre än vid användning av fossil diesel men inte tillräckligt. Fortfarande är utsläppen av NOX betydande och partikelutsläppen alltför högt.
Partiklar 33% lägre
NOX 9% lägre
Kolväten 30% lägre
Koldioxid 100% förnybart
 
F

F.d. 50176

Guest
Förbud(total) mot bensin/diesel motorer 2030 är högst osannolikt. Ska samhället kunna ställa om mot el och vätgasteknik på 12 år? Inte en chans...

Däremot kommer säkert restriktioner infalla i vissa städer där regerande miljötalibaner och vänsterfolk får för sig att mindre NOx kommer kraftigt reducera dödstal... Men det finns fler vackra städer att besöka än Stockholm, Paris m.m med våra superfarliga miljömonster till fritidsfordon även efter 2030.

Gillar själv skarp alternativ till diesel/bensin. Där är inte problemet. Skulle gärna köra en husbil med rimlig batteribank - och frekventa laddstationer som tillåter påfyllning av batterierna snabbt både på fritiden och arbete/vardag (Tesla har gjort ett viktigt stort steg här!). Eller varför inte vätgasteknik, när den är säker och fungerar miljömässigt.
- men det är betydligt längre tid än 12 år, tills de här alternativen är tillgängliga för oss alla!
 
F

F.d. 53814

Guest
Jag ställde en fråga till Fiat i Sverige angående användning av HVO100 och liknande bränslen.
"Tack för att du kontaktat Fiat kundtjänst. Vi använder för tillfället inte drivmedelsprodukten HVO (diesel) i våra fordon. Vår produktchef har bekräftat att alla bränslen som klarar standarden European standard EN590 är godkända att använda. I annat fall godkänns bara en inblandning av 7% biodiesel. (US standard ASTM D975 är nästan samma som EN590 men skiljer sig i densiteten och kan av den anledningen orsaka problem med insprutare etc). "
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
En annan fråga är om vi kommer att ha råd att köra bilarna efter att bensin o diesel ha förbjudits. Magdalena måste ändå få milijarderna som förloras när fossila bränslen försvinner. Vad blir elpriset tex. för laddningen. Det kommer alla gånger bli förbjudet att ladda hemma från hushålls strömmen. Det blir nog laddstationer med vråldyr el som måste användas. Titta hur det var med villaoljan o dieseln för många år sedan. Magdalena ser till att få in pengarn o mer därtill. Så återigen kommer frågan, får vi råd att köra i framtiden, oavsett drivmedel.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
- men det är betydligt längre tid än 12 år, tills de här alternativen är tillgängliga för oss alla!

Vi behöver bara titta på oljeproducerande Norge för att inse att det kommer att gå betydligt fortare än 12 år innan försäljning av nya personbilsdieslar har upphört. Detta gäller även lättare lastbilar och husbilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Norge har en kraftig skatterabatt på elbilar, världens Tesla tätaste land, men nu börjar det bli fullt i kollektivfilerna in till Oslo tex. med gratisåkande elbilar ,så då tittar man på en skatt för dess också, detta förslag är tillfälligt stoppat men återkommer helt säkert.
Här ser man ett exempel på vad politiska styrmedel får för resultat, titta på etanolen i Sverige ett annat exempel på styrmedel som dock gick fel.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Vi kommer att vänta med husbilsbytet. Åtminstone ett år till. Bilen är ju i alla fall bara 4 år. Vi kan inte ens bestämma om vi vill ha en plåtis eller en större än den 7 meters vi har nu. Dessutom den nya skatten. Och det kommer ett val. Det som såg så enkelt ut i höstas, att nästa år byter vi, blev till för många frågor. Men jag tycker själva frågeställningen om vad som ska hända om några år fortfarande är intressant.

Red... om inte annat så bör vi väl som klubb hålla debatten levande. Tips och annat vi bör tänka på framöver. Ingen behöver väl måla f-n på väggen, men hålla koll är väl bra.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50176

Guest
En annan fråga är om vi kommer att ha råd att köra bilarna efter att bensin o diesel ha förbjudits. Magdalena måste ändå få milijarderna som förloras när fossila bränslen försvinner. Vad blir elpriset tex. för laddningen. Det kommer alla gånger bli förbjudet att ladda hemma från hushålls strömmen. Det blir nog laddstationer med vråldyr el som måste användas. Titta hur det var med villaoljan o dieseln för många år sedan. Magdalena ser till att få in pengarn o mer därtill. Så återigen kommer frågan, får vi råd att köra i framtiden, oavsett drivmedel.

En sak som är bra med det här sönderbeskattade landet är - du behöver inte oroa dig för om du laddar Elfordon hemma. Du betalar redan ungefär 50% i skatt redan. Så kära Magdalena eller hennes efterföljare oavsett partifärg - kommer få in sina pengar.
- däremot fordonsskatt ändras, för pengarna skall in till det svarta hålet som kallas Ofantlig sektor! Norge är redan föregångsland och har sett att för många ELfordon (läs Tesla) inte är bra för intäkterna när lockpriserna skattemässigt från miljötalibanerna är 0 till en början...


Är det något Staten och Skatteverket är EXPERTER på, så är det just att hålla en nationell skattebas intakt! Det skall alltid strömma in samma mängd pengar att leka experiment med nämligen!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Rett hest og det er ikke noe problem med kulde, har et par norske raser som trivs bra i kulde om de har satt vinterpels. Men det krever endel for. Tror og at nordsvensk har bra vinterpels.

Noe helt annet er at en muligens burde satse på firspann for så tung vogn :D
 
Toppen