• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 gråvattentankar - Hur tömma smartast .??

L

Lärkan 321

Guest
Vi har två gråvattentankar med egna utlopp (1 från dusch och 1 från kök). Utloppsrören från dessa tankar ligger inte i linje på något sätt. De sitter olika långt in från sidan respektive i olika lägen i längdriktning. Detta får till följd att när vi ska tömma tankarna så måste vi varje gång "trixa och backa" lite snett och vint för att i bästa fall träffa utloppstratten/gallret.

Vi har en Riviera 55.

Har inte själva kommit på någon bra lösning så nu hoppas vi att det finns någon bland klubbens alla trevliga och alerta medlemmar som har nå´t tips.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Kanske kan du fixa en tratt av en golvbrunn med sidoutlopp som du sätter en bit avloppsrör på och sedan en bit slang. Då kan du rikta in brunnen med hjälp av rörbiten och lägga slangen mot avloppsbrunnen.

Det finns golvbrunnar i plast med sidoavlopp på 50mm (kanske också 40mm) som kan kompletteras med vanligt avloppsrör och slang för dräneringspumpar.
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Det låter ju som ett alternativ ... funderar också på om man kunde koppla ihop rören till endast ett utlopp ... men kanske ditt förslag är enklast ....
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Det borde väll gå att koppla ihop avloppen så att det bara är ett rör i slutändan, jag har också två tankar och på min bil är det kopplat så, kanske tar det någon minut längre att töma men jag slipper flytta eller fixa med bilen när jag väll är frame vid stället att töma på.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Om det finns plats och möjlighet skulle jag koppla ihop avloppen och dra röret till en plats strax bakom höger bakhjul och sätta en kulventil där. Då är det bara att köra över en brunn tills man känner att höger bakhjul just kört över brunnen. Nu stannar du och har brunnen rakt under ventilen (som bör vara försedd med ett vinkelrör som pekar neråt).
 
Senast ändrad:
L

Lärkan 321

Guest
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Nu börjar det låta riktigt bra .... detta med "bakom bakhjulet" låter ju smart då ver man ju precis var man är och så att ha en kulventil på det gemensamma röret så slipper man krypa runt på flera ställen ..... så får det nog bli.
Tack för tipsen.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Vi har också två tankar och visst är det bökigt att behöva öppna på två ställen. Det är dåligt att inte alla ställen har de smarta små kärrorna som många campingar har, bara köra under den lilla kärran och tappa ur. Vi har sett det på campingarna i Karlsborg och Kumla. Östanå, Vetlanda, har en sämre variant, en klumpig låda att sätta under.
Curt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Antagligen så är tanken med två avlopp att dom inte ska släppas ut på samma ställe, lite miljötänkande från konstrutören kanske? Dushvattnet kan man säkerligen släppa ur var som helst då man knappast tvättar sig eller borstar tänderna i något dödligt. Köksavloppet däremot är knappast man rengör sig själv med.. matfett, diskmedel, avslagen öl mm. Det är nog meningen att det avloppet ska gå i en avsedd avtappnings station.
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Det var ju i en intressant tanke, att skälet till att det är två tankar skulle vara att det är olika "föroreningsgrader" ... låter ju inte helt orimligt men jag har inte hört det förrut.

Om det nu skulle var så, kanske man med gott samvete bara kan koncentrera sig på "kökstanken" ..... men jag måste nog fundera på saken...?

Risken är väl att man kommer att se ut som en strykrädd hund - och känna behov av att förklara - om nu någon skulle se när man släpper ut "duschtanken"......
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Vad är det som skulle vara miljöfarligt i gråvattnet, speciellt då det som kommer från köket? Avslagen öl? Skulle den vara farligare än en nyöppnad öl? Då skulle det inte vara bra att drcka öl i så fall. Matfett? Kommer inte det från naturen i form av förädlade oljeväxter eller mjölkprodukter? Och detta farliga stoppar vi i oss. Diskmedel? Inte för att det smakar så gott men man överlever ett glas (vet jag av egen erfarenhet, men det är en annan historia). I så fall är tvål och schampo minst lika farligt för att inte tala om tandkräm.

Som redan behandlats i en annan tråd har jag svårt att se att några matskedar tvål, schampo och diskmedel och ett par klickar tandkräm skulle vara miljöfarligt. Tvärtom, dessa basiska produkter borde neutralisera vår försurade natur.

Att stanna till vid en brunn på en inte alltför trafikerad gata och släppa ut gråvattnet kan knappast vara något problem. Man behöver ju inte välja en brunn på en välbesatt rastplats eller mitt i stadens centrum.
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Ett mycket bra och komplett svar ,disk,sköljvatten,duschvatten är ju inte värre än om vi typ diskar ,kissar,badar/tvättar oss i havet/sjön eller?
Frank59:wideeyed:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Till Hymerhusbilarna ingår en ca 2,5 m lång slang som man ansluter till avloppet. Det gör att det inte är så noga att pricka precis över avloppsbrunnen. Kanske en lösning för dig Lärkan.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Den här diskussionen är ju väldigt intressant. Hur farligt är vårt avloppsvatten? Om jag klarar mig till jag kommer hem med bilen släpper jag ut gråvattnet på parkeringen vid huset där jag lagt gräsarmering alltså rinner vattnet ner i jorden. Jag anser att det är betydligt farligare när jag på samma yta tvättar bilen vilket jag i alla fall anser bättre än dom som står på asfalterad uppfart och låter biltvättsvattnet rinna ner i gatans dagvattenbrunnar.
Curt.
 
F

F.d. 7531

Guest
Sv: 2 gråvattentankar - Hur tömma samartast .??

Jag åkte till rörfirman och lät profs koppla samman tankarna med avstängningskran på slutet. Blev helbra, bara betala och åka vidare.
 
Toppen