• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

-13 i frys och +18 i kyl??

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
någon som har ett bra tips.
Jag har -13 i frys och +18 i kyl vid gasdrift?
Allt fungerar på 12v och 230v

Tips mottages gladeligen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sot i røret, eller metalstrimmelen som henger i røret er falt ned. Denne snodde strimmelen presser varmen ut til veggen i røret, en er det for mye sot fungerer ikke oppvarmingen som den skal. De to andre varmekildene ligger utenpå varmekammeret som røret fra gasolbrenneren går gjennom.
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Sot i røret, eller metalstrimmelen som henger i røret er falt ned. Denne snodde strimmelen presser varmen ut til veggen i røret, en er det for mye sot fungerer ikke oppvarmingen som den skal. De to andre varmekildene ligger utenpå varmekammeret som røret fra gasolbrenneren går gjennom.

Är det då efter gasollågan upp i det röret?
Eller i röret innan lågan?
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Hej! Kolla att dörren till kylskåpet sluter tätt. När det är mycket varmt i boutrymmet brukar jag lägga en sittdyna mot dörren som extra isolering. Gör en ca 4 grader för mig.
Janne
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Tack för dom suveräna tipsen.
Nu har jag provat sota ur, hade dock ingen tillgång till högtrycksluft.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Munstycket behöver bytas ut. Lågan är säkert fel. Var ute för detta i den gamla husbilen, på resa i Tyskland. Fick hjälp av serviceman där och fick munstycket utbytt o sedan ok.
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Fick bort en del sotflagor från brännaren i går afton, nu på morgonen var det 8 grader.
Så problemet verkar ha löst sig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag löste mitt problem med mitt kylskåp så här



Nja.... visserligen har jag med mig en kompressor, men blåsa upp sotet genom skrostenen verkar inte så vetigt, för vart tar allt sot vägen?... och får du rent med tryckluft.?... Jag gör som mannen gör när han tar loss brännaren sen sätter jag tillbaka vidskyddet... tar bort vinkelröret och spiralen i toppen av kylen tar tråden med rostfria stålullen och stoppar ner i hålet... drar ett par ggr,,,, allt sot smalas nu på vidskyddet.... bara att ta loss och slänga sen.... nu vet jag att röret är rent, det vet du aldrig med tryckluft.... sen är det bara att sätta tillbaka allt..IMG_0035.JPG
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Funkar ännu kasst på gas.
Nu har jag nog gjort allt:
-Jag har sotat
- jag har haft itu munstycket å tömt ut sot mm.
- jag har monterat två fläktar för luft flödet.

Men jag får ännu ingen kyla i kylskåpet och frysen är fryskall.
Är det kanske brännaren som är kass....
Fler tips mottages gladeligen.
 
J

Jarn

Guest
Om frysen fungerar så kanske det är så att dörren till kylen inte sluter riktigt tätt så kylan rinner ut? Blir kylflänsarna i kylen kalla?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur länge har du kört skåpet på gas? Vad är omgivningstemperaturen? Vad är temperaturen vid kylgallren på utsidan?
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Hur länge har du kört skåpet på gas? Vad är omgivningstemperaturen? Vad är temperaturen vid kylgallren på utsidan?

skåpet går inte ofta på gas, nu har det stått ett dygn, men har provat köra det 5 dagar också utan resultat.

Kylgaller på utsidan 55 gr svalare på kvällar och nu har jag även kylfläktar för att hjälpa till.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Pröva att vända bilen så att gallren (och skåpet) inte är i solen annars fixa skugga vid väggen. Kylarna klarar max 30 grader temperatursänkning i kylskåpsdelen under optimala förhållanden, och det är det inte med 55-gradig luft som skall kyla aggregatet på baksidan.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Hej.
Byt munstycket, det är troligen strypt. Munstycket är mycket känsligt, den smuts som man kan se om förstorar munstycket 8 gånger räcker till för att störa skåpets funktion. Det är också viktigt att skåpet står plant.
 

DF5XG

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2024
Kontrollera om fordonet är exakt horisontellt.
En absorber är mycket känslig.
 
Toppen