• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12v varmvattens beredare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då min truma combi (C603-E) har gått söder pga. korossion i boilern så ser jag just nu ingen annan utväg än att köpa nytt... Jag har tänkt att inte ha typ combi system, för går en sak sönder så förlorar man funktionen på två saker (varmt vatten & värmen)
Just nu funderar jag på en liten 12v varmvattenberedare .... .
Mini 6XT eXothermal Technology 6 Litre 12v 300W & 240V 700W Twin Element Water Heater
Värmare blir nog en Kina diesel värmare 5000W.... på forumet finns en bra tråd om detta..

274x203.jpg .
Nu undrar jag om det finns någon annan medlemm som har erfarenhet av denna lille varmvattenberedare... så är jag tacksam om du vill dela med dig av din erfarenhet....

Länk tii Kina diesel värmare.... Handlat Dieselvärmare från Kina
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skrev in ett extra-ord så folk förstod min text.

Tycker du har helt rätt:)
Men inte ens villaägarna vill ha det då så, det tar för mycket plats, gissa hur husbilsägarna då skulle tycka.

Njaa.... köper man denna....

Truma VarioHeat comfort: For camping vehicles

Så tar värmen till "huset" mycket liten plats, och hade det fungerat bra men den boiler jag köpte så tar de två enheterna mycket mindre plats än trumas combi system.... så det gäller bara att hitta en liten boiler för att värma vattnet...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Haha... jo jag har sett dom.... men tyvärr lever man året runt i H-bilen så blir det nog ganska jobbigt i längden att få sitt varmvatten via den.... däremot har jag en sol panel (för vattnet) på H-bils taket som värmer lätt upp en boiler, men som det är nu, vi har inte haft sol på flera dagar :( så någon något varmt vatten från den eller "säcken" är just nu inte att räkna med...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kan också säga att hade jag haft sol varje dag (även vartannan) så skulle det fungera med den lille elektriska boilern... för mina solpaneler laddar mina batterier mycket mer än vad boilern drar på 24tim, och jag hade fått support av solpanelen som värmer vattnet och då spar jag in en massa el...men men vädret är det som nu sätter största hinder... när vi inte har sett solen på flera dagar :(.....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Haha... ja du detta är komiskt... jag är helt nere i södra Spanien och det är mycket kallare än i skandinavien.... för tre dagar sedan träffade jag en jag känner.. han var väl påklädd.... och hade en luva på huvudet....för att han frös :swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tusen tack Plastpelle för ditt lokande erbjudan....jag skulle säkert gillat detta, men tyvärr så blir det österut när jag väl börja röra på mig... tillbaka till bl.a. Grekland (det bästa landet att fricampa i) och kanske Turkiet till vintern...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har det gått några dagar sedan jag fick den kopplat och satt i bruk, en sak är säkert så länge min solpanel för varmvatten stöttar upp så dras det inte många A.... i dag så får jag +70 gradigt vatten ner i boilern :) och en sak är säkert just nu så hade det fungerat med en boiler utan el då mina paneler ger tillräkligt...problem hade det börjat bli när hösten närmar sig och mörkret är längre än i dag...Jag väntar sedan 2 veckor på nya 10mm svart kabel från U.K. röd har jag redan som synes på bilden... sen kan jag göra en snygg inkoppling...med relä från bilens generator när motorn går och även relästryras från wotronics mppt sol laddare via AES:en så när jag har fulla batteri så går boilern in och tar elen......, sen skall det nog fungera tillfredställande :)

20180607_010802.jpg 20180617_140920.jpg :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag kom kabblarna som jag beställde:)... så nu var min tanke att göra en snygg installation:D.... men till min besvikelse så har de levererat fel dim. på kablarnar :msn_wall::msn_wall:.... typisk när man handlar på Ebay :msn_weird:
så nu är det bara att vänta .... igen :swoon:
 
Toppen