• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12v varmvattens beredare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då min truma combi (C603-E) har gått söder pga. korossion i boilern så ser jag just nu ingen annan utväg än att köpa nytt... Jag har tänkt att inte ha typ combi system, för går en sak sönder så förlorar man funktionen på två saker (varmt vatten & värmen)
Just nu funderar jag på en liten 12v varmvattenberedare .... .
Mini 6XT eXothermal Technology 6 Litre 12v 300W & 240V 700W Twin Element Water Heater
Värmare blir nog en Kina diesel värmare 5000W.... på forumet finns en bra tråd om detta..

274x203.jpg .
Nu undrar jag om det finns någon annan medlemm som har erfarenhet av denna lille varmvattenberedare... så är jag tacksam om du vill dela med dig av din erfarenhet....

Länk tii Kina diesel värmare.... Handlat Dieselvärmare från Kina
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hmm. I 240V drift så tror jag den blir prima. I 12V drift så känns det som en katastrof, för batteribanken. 300W är som en präktig kortslutning för batteriet...

De flesta dieselvärmare har nöjda användare, leta vidare efter en som även ger varmvatten, tycker Björn
  • MINI60703CXT Mini 6XT eXothermal Technology 6 Litre 12v 300W & 240V 700W Twin Element Water Heater

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hmm. I 240V drift så tror jag den blir prima. I 12V drift så känns det som en katastrof, för batteribanken. 300W är som en präktig kortslutning för batteriet...

De flesta dieselvärmare har nöjda användare, leta vidare efter en som även ger varmvatten, tycker Björn
  • MINI60703CXT Mini 6XT eXothermal Technology 6 Litre 12v 300W & 240V 700W Twin Element Water Heater
Njaaa.... tror du inte att 200Ah lithium batteri och 350w solpaneler räcker.?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För att värma 6 liter tiogradigt vatten till +60° C krävs, under optimala förhållanden, ca 30 Ah vid 12 V-drift.

Använder man vattnet fylls det ju på nytt kallvatten, och då "försvinner" ytterligare ett (stort) antal Ah.

Pålle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En vild ide' jag fick. Finns det inte någon "turkisk" vv-beredare? Alltså en sådan som man man pumpar upp vatten i & som är placerad på taket? Vid kall väderlek så funkar det ju inte men om man som Muskatten tillbringar mycket tid i varmare & soliga länder så kanske det går.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
I teorin avråder jag alltid från alla varianter av att skapa värme från 12V, hårtorkar, dammsugare, kaffekokare o.s.v.
Dock kan man anta att det kommer att fungera om man har motorn igång samtidigt, men det känns inte som nån bra lösning. Alla varianter av dieselvärmare för vätska är dock snuskigt effektiva, men jag vet inte riktigt vad som finns för att värma vatten för hushållsbruk.
De flesta billiga varianter på marknaden är för fordon, och värmer vattnet till typ 90 grader utan några inställningar för temperatur. Gasolen är nog ändå överlägsen för att värma vatten på grund av snabbare start. Vad gäller effektiviteten är diesel och gasol ganska lika.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
I teorin avråder jag alltid från alla varianter av att skapa värme från 12V, hårtorkar, dammsugare, kaffekokare o.s.v.
Dock kan man anta att det kommer att fungera om man har motorn igång samtidigt, men det känns inte som nån bra lösning. Alla varianter av dieselvärmare för vätska är dock snuskigt effektiva, men jag vet inte riktigt vad som finns för att värma vatten för hushållsbruk.
De flesta billiga varianter på marknaden är för fordon, och värmer vattnet till typ 90 grader utan några inställningar för temperatur. Gasolen är nog ändå överlägsen för att värma vatten på grund av snabbare start. Vad gäller effektiviteten är diesel och gasol ganska lika.
Håller med.Med motorn igång inga problem.Det är ju inte mera effektuttag än fyra 100watts extraljus.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Jag håller med Björn! Satsa inte på 12V!
Batterier är som vi människor, får de jobba för mycket lever de inte länge!
Jag har sagt det till dig många gånger förr: "Va' snäll mot din batterier om du vill ha dem länge!"
Satsa på diesel eller LPG. Å.a.s, diesel är inte på modet längre så satsa på LPG. Mest effektiv och renast förbränning.
Att inte kombinera är en bra tanke, men två förbränningsapparater är en för mycket.
Jag får säga att jag är väldigt nöjd med min Truma-panna. Skulle den gå sönder kommer jag garanterat att köpa en likadan, kosta vad det vill, i längden är det ändå lönsamt. Även din Truma var en bra bit över tio år, under maximal användning! Köp en ny eller bättre begagnad Truma!
Vännen, Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag fick detta svar idag.... summan är ungf. det samma som om jag hade köpt Kina värmare oc h 12 V beredaren... så just nu blir det reperation av Truman... tusen tack för era synpunkter.... även om jag har en himla lust att prova andra saker....:eek:

Anbei die Preise für die Ersatzteile.
Eine neue Heizung wäre vielleicht auch nicht schlecht....

Wasserbehälter Hersteller-Nr: 34000-88000 470,00 Euro netto zzgl. 19% MwSt.
Zündkerzensatz Hersteller-Nr: 34020-00242 84,00 Euro zzgl. 19% MwSt.

Versandkosten nach 24,50 Euro inkl. MwSt.
Komplett 683,76 Euro
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En vild ide' jag fick. Finns det inte någon "turkisk" vv-beredare? Alltså en sådan som man man pumpar upp vatten i & som är placerad på taket? Vid kall väderlek så funkar det ju inte men om man som Muskatten tillbringar mycket tid i varmare & soliga länder så kanske det går.

Sen har jag en sådan på H-bilstaket... en panel på 60x100 för varmt vatten... och den fungerar väldigt bra och ger mig de flesta dagar "gratis" varmt vatten :spinny:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om man ska ha motorn igång kan man ju lika gärna investera i en värmeväxlare och använda motorns kylvatten för att värma varmvattnet till duschen.

Pålle

Nu är det så att jag sällan har motorn igång.... kan stå på samma plats mer än 1 år.... sen har jag 350w solpanel och 200Ah litium batteri, så jag tror att en 12v beredare skulle säkert fungera...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det nåt du köpt färdigt eller byggt själv?
Har du köpt, var? Har du fixat själv, bilder av konstruktionen.
Låter intressant!

Njjjaaaa.... Jag lät en firma på Kreta (då jag var där) tillverka panelen efter mina anvisningar....den var tyngre än jag hade räknat med, men jag monterade den och den fungerade mycket bra.....Men ca ett år senare så började den läcka.... så jag tog ner den och demonterade den totalt... bara behöll själva panelen av koppar och aluminium (den flata typen) sen byggde jag en ny som var mycket lättare och bättre, då jag limmade "vingarnar" direkt på en styren skiva, och sen satte jag en skiva av polycarbon som täcker panelen.... Jag har nog skrivit tidigare en hel del om solvatten här på Hbk... jag har köpt och provat flera anläggningar, hade också en med 4 vacumrör, men efter alla tester så inser jag att den flata typen är mycket efektivare och lättare,
Sen har jag på gång en helt ny typ av solvärmare för vatten, där panelen väger ca 0,3- kg :swoon: och en färdig panel med ram och täckskiva kommer att väga under 1 kg. och med pump och electronic så blir det inte mycket över 1 kg. (utan vatten i systemet).. Jag har testat systemet och den ger mycket snabbt varmvatten...de tester jag gjorde var utan tryck i systemet. så det skall också testas under system tryck på 2 kg och gå 1 år innan jag vågar säga mer om detta, För en H-bil så blir panelen ungf. 40x70 cm, så detta är kanske något ni kan skaffa er framöver... men just nu står projektet stilla, inte p.g.a. ekonomin men jag behöver en "vekstad" (fick låna en gratis på kreta):yes:.. för att kunna komma vidare med projektet... En vän på G.C är intresserad att hjälpa mig men jag måste då ta mig dit... så just nu ligger projektet på is :snow-icon: tyvärr...
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har du visserligen en plan, skulle annars en genomströmningsberedare för gasol kunna fungera? Obegränsat beroende på flöde, Julas har visst utgått, kanske finns någon kvar någonstans, principen är lika på olika fabrikat, Fogas har visst också...

Genomströmningsvärmare | ECCOTEMP CE L5

Hej.!
Jodå det skulle fungera.... men då blir det nya hål för denna typ av brännare, de använder väldigt mycket gas när man öppnar för varmvattnet, annars tar de nästan inget, om de inte idag är utrustad med elektronisk tändning.... (på de gammla så brann en liten låga hela tiden).....
Nu har det visat sig att firman i Tyskland inte har reservdelen i lager och vet inte hur lång tid det tar innan de kan leverera till mig, så jag låter nu plan 2 verka.... Jag har köpt den elektriska nu och får den på onsdag, jag tror att det blir bra för mina solpaneler ger mig så mycket el om dagarna att jag inte kan använda allt (använder mellan 0,5-1,2 kw om dagen) panelerna ger just nu mer än 1,5 kw om dagen.... sen har jag också min panel för solvarmt vatten som ger (när den är inkopplad) ca +70 grader... och då behövs ingen el för att värma vattnet.... så till helgen vet jag hur det fungerar..... :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kl är nu 01.00 och nu är jag klar med att montera varmvatten beredaren... det var ett rent Hel....:eek: får jag säga, jag fick to.m bygga om anslutningarna för att den skall fungera med panelen för varmvatten... typiskt engelskt egna ideer som bara fungerar i England... elen där väntar jag på en kabel så jag hoppas vi får sol i morgon så jag kan ta en välförtjänt dusch....
på bilden ser ni hur det ser ut efter att Truma combi åkte ut....

20180601_154231[1].jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter första test så har jag kommit fram till denna slutsatts... som säkert flera här har gjort utan att behövt testa enheten :swoon:'

Läser man beskrivningen om MINI60703CXT Mini 6XT eXothermal så stämmer den inte med verkligheten, för det första så tar enheten "bara" 20A och då är 12V elementet på 250w och inte 300w, sen är den fabriksmonterad kabel för 12 v en 2x2.5mm² kabel....det är allt för klent till 20A och ännu sämre om det är 25A, En kabel till 20A skall vara minimum 4mm².. och till 25A minimum 6mm²... så med den fabriksmonterad 12v kabeln finns det stor risk att kabel blir varm och orsakar en brand... Sen tog det nästan 1 tim och 45 min till termostaten släckte av vid allra första uppvärmning:swoon:

Sen att boilern ligger ner är inte bra med tanke på värmeförlusterna, en "normal" boiler monteras fast på väggen och har alla anslutningar i botten, men med denna så hamnar anslutningarna uppe på toppen av boilern, med följden att värmen från vattnet i toppen sprider sig snabbt ut i mässings anslutningarna och "avdunstar" snabbt bort, vilket innebär att man får stora förluster på denna boiler... så slutsumman är att jag kan inte rekommendera denna boiler... Sen vad som menar med eXothermal i detta sammanhang, har jag ingen aning om ... Men de kanske syftar på de stora värmeförlusterna :twitcy:..

Så nu har jag ringt firman i Tyskland och beställt och betalt reservdelarna.till truman... men en sak ger jag mig inte på och det är att jag tycker nu att det är bättre att ha två olika system ett som värme vattnet och ett som värmer luften, än att ha ett combi system... :eek:

Däremot är den säkert bra om man har konstant 230v.... så om någon är intresserad så säljer jag den....

Beskrivning kan läsas här.. Mini 6XT eXothermal Technology 6 Litre 12v 300W & 240V 700W Twin Element Water Heater
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
men en sak ger jag mig inte på och det är att jag tycker nu att det är bättre att ha två olika system ett som värme vattnet och ett som värmer luften "huset", än att ha ett combi system... :eek:

Skrev in ett extra-ord så folk förstod min text.

Tycker du har helt rätt:)
Men inte ens villaägarna vill ha det då så, det tar för mycket plats, gissa hur husbilsägarna då skulle tycka.
 
Toppen