• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V till kylskåpet!

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
IMG_4649.JPG IMG_4659.JPG IMG_4655.JPG
Har en Adria plåtis 2009 där kylskåpet fungerar på gasol, 220v och 12v. Ingen automatisk reglering, AES.

Problemet är att när vredet till kylskåpet står på 12V så går kylskåpet på 12v hela tiden , oavsett om bilmotorn är på eller inte. Allt fungerar bra när vi kör men när vi stannar så händer det ibland att vi glömmer att slå av 12V-vredet på kylskåpet och då tar bodelsbatteriet snabbt slut.

I vår förra bil fungerade det så att kylskåpets 12V-drift bara var på när motorn var igång.

Fråga: hur skall vi koppla /göra för att kylskåpet bara skall gå på 12V när motorn är igång??

Bifogar bilder på vårt elektroblock Schaudt EBL208 S. startbatteriets pluspol ( är rengjort nu) och bodelsbatteriet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag är ingen expert, har ingen "Schaudt" i vår husbil, men jag hade satt en strömbrytarkontakt på 12V kabeln (den röda) som går till kylskåpet, som min spontana reaktion OM jag hade samma problem!
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Tack för svaren hittills.
Måste man ta ut kylskåpet för att komma åt baksidan eller går det ordna om jag tar bort ventilationsgallren?
Kan tillägga att kylskåpet är ett Dometic RM4231.
 

Uffeman

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25498
Medlemskap
2024
En del kommer du nog åt genom luckorna. Om skåpet blir kallt på 12 v så funkar ju elementet och brytaren så i bästa fall ser du och kan följa kabeln och då ev hitta ett relä ? Nu är ditt kylskåp några år nyare än mitt så det kan ju hända att jag är ute och cyklar och att detta skall styras på annat sätt men det skulle faktiskt förvåna mig om det fungerat som du beskriver sedan nytt det är ju ”självklart” att man glömmer bort det när man stannar så det borde finnas någon form av automatik.
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Hurra hurra hurra hurra va gla ja blev!
Tack Conny och Ingmari.
Det fungerade!
Så lösningen på allt var att ta ur säkringen i elektroblocket och det lyckades Conny och Ingmari se på mina bilder. Smart!
Jag som hade börjat planera för att sätta in ett relä .........................
Tack för alla för era förslag till lösningar.
 

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Nu blev jag nyfiken på vad som finns på baksidan av kylskåpet.
Gick ut för att ta bort ventilationsgallren på utsidan av bilen.
Men det som jag trodde var fästet (grå plast grej till vänster) gick inte att rubba åt något håll! Är de fästen till vinterplastskyddet?

Kan någon tipsa hur jag kan ta loss plastgallret (så jag slipper bryta sönder plasten). Tack
 

Bilagor

  • IMG_20180517_162330_1CS.jpg
    IMG_20180517_162330_1CS.jpg
    1,6 MB · Visningar: 49
Senast ändrad:
Toppen