• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V till bildskärmen

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag letar efter en extra bildskärm till husbilsdatorn som har en upplösning på 1920 x 1080 pixlar. Det finns många för 230V men inga för 12V vad jag har sett. Jag föreställer mig att spänningen i själva skärmen inte är 230V utan nedtransformerad till en mycket lägre likspänning!

Min idé är förse bildskärmen med en likspänning från bilens 12-voltssystem. Jag tager då sladdbiten med anslutningsknoppen från 230-voltsförsörjningsgrunkan och kopplar i stället den direkt till batteriet.

Vet någon här hur hög spänning det brukar vara i bildskärmar nuförtiden?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 12V till bildskärmen

Den är för stor, Calle! Jag har en liten husbil och god syn, konstigt nog. Jag söker en monitor på 18 eller 19 tum!

Jag ska nog kunna skruva ihop något. Jag undrar bara hur hög spänning monitorn ska ha.

Jappe
 
C

cheetah1

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

En LED-skärm drar inte så mycket.. Går det inte med en liten inverter?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 12V till bildskärmen

En LED-skärm drar inte så mycket.. Går det inte med en liten inverter?

Klart det går med en inverter men då blir det förluster på vägen. Jag misstänker att bildskärmarna egentligen är byggda för 12V. Skulle spänningen ligga lite högre, kanske uppemot 20V, så finns det ju grejer på Clas Ohlson som passar.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 12V till bildskärmen

Jag undrar bara om någon vet hur hög spänningen är i en vanlig monitor (bildskärm), inte TV!
Frågar man om detta i dagens tv-och datorlador så har bodknoddarna ingen aning om det!

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 12V till bildskärmen

År 2008 köpte vi en TV till bilen. Det blev en Denver (som faktiskt funkar än) för 12V. När jag letade på deras hemsida stod det att några av TV-apparaterna gick på 12V medan det på andra inte stod något om matningsspänning annat än 220 - 240V. När jag kontrollerade manualerna till respektive apparat framgick det till slut att alla gick på 12V via en separat spänningsomvandlare 240V~ > 12V=, åtminstone de mindre som jag tittade på. Det var bara att klippa tråden och montera en cigarettändarplugg.

Ett tips är alltså att leta upp brukanvisningarna till de apparater du funderar på. Där framgår det kanske vilken spänning som matas in i skärmen/TVn.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: 12V till bildskärmen

Sekundärt verkar det skilja. På de skärmar som saknar intern omvandlare (har extern omvandlare, 230V in 12-18Vut), varierar spänningen normalt mellan 12V-18V.
Vet detta då jag sålde skärmar tidigare, när en omvandlare försvann, var det inte helt lätt att hitta en passande med rätt volttal (annat än att beställa reservdel som kostade hälften av skärmen).

Peter :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

Jappe!

Leta efter TV som har en extern nätdel. Titta på nätdelen, fråga försäljaren om att sekundärdelen levererar 12v = DC. Eller om det finns en bilkabel. Se upp med att det finns nätdelar som levererar dubbla spänningar som ex 12V & 5V dessa skall du undvika.

TVn skall ha HDMI ingång så att du kan koppla datorn.

När du har hittat en lämplig TV så kan du klippa av kabeln till nätdelen och byta till lämplig kontakt som du pluggar in till 12v batteri. Om det inte finns en redan färdig kabel att köpa. Kontrollmät vilken som är + & - .

Vill du ha en vanlig datamonitor så gäller det samma sak där med en extern 12V nätdel.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 12V till bildskärmen

Industristandard för integrerade kretsar är 5 - 5,5 Volt.
En TV är i dagsläget uppbyggd av sådana kretsar. LED-belysningen av skärmen använder endast ett par volt, lite beroende på vilken typ av LED som används.
//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12V till bildskärmen

Storproblemet med 12V inn er for endel TVer og skjermer at de har en indre regulering som forutsetter 12 til 14V og blir ustabile under 12V. Grunnen til 12V til 20V ekstern forsyning er at en kan klare seg med tynnere kabler enn om en valgte en spenning ned mot de 5V som mesteparten av innmaten benytter. Det finnes og LCD plater som har 12V matning til en egen regulator for bakgrunns LED - tilsvarende ble det tidligere benyttet 12V og mer inn til booster for fluorens bakgrunnsbelysningen, selve lysenheten hadde 50 til 100V som driftspenning.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

If tunern i TVn jobbar med 5V 12V och 33V. 33V är bara några mA så det fixas normalt utav 12V.
Tittade just på några TV aparaters nätdelar 3 St 12V 4.5A och en som var väldigt strömsnål leveerade 12V 1.5A + 5V 1.5A. Alla apparater använder 5V, men dom flesta converterar inne i TVn istället för i nätdelen.

Alla datorskärmar som används till CCTV går på 12V.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

Jappe :)
Problemet är bara ynka 12-16 Wh en 12 volts-skärm förbrukar mindre än växelriktare 230 volt i 2 timmar.
Med en vanlig batteri, de är förmodligen inte ett problem -
du sparar pengar på 230 volt utrustning contra 12 volt speciält.

Proportioner kära vänner - proportioner.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 12V till bildskärmen

Andersson TV som nämndes tidigare finns det ju 12V kabel till. De kan köras som datorskärm och är Led, så de drar lite ström, det borde väl vara lösningen. Jag hade f.ö. en liten inverter till min förra TV, tills jag upptäckte att den hade högre tomgångsström än vad TV:n hade förbrukning! Då åkte båda ut och ersattes av en Andersson TV med 12V kabel, det blev en 75% förbrukningssänkning!
 
F

F.d. 8249

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

Köp en universal datorladdkabel för ciggutag. Välj den plugg som passar dina nya skärms el-ingång så är du igång med 12V försörjning. Jag använde en sån till min monitor (19V).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 12V till bildskärmen

Nu har jag köpt en AOC 23-tummare och knött in den i husbilen. Jag tog bort trafen, lödde på en cig-propp och anslöt den. Minidatorn kopplades med VGA. En fantastisk bild med hög upplösning och otrolig kontrast blev resultatet, perfekt för foton, tycker jag!

Smolk i glädjebägaren dock! Smala svaga ränder rör sig neråt över skärmen, syns ibland och är klart störande. Vad göra?

Jappe
 
Toppen