• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12-voltuttag

F

F.d. 56980

Guest
Vi har en Adria Sonic Plus årsmodell 2015. Bak ovanför långbäddarna finns tre 12-voltsuttag som inte fungerar. Inte heller då bilen är igång. Däremot så fungerar ett 12-voltsuttag som sitter nere vid golvet där passagerarna sitter även då bilen är avslagen.
Finns det någon som har koll på hur matningen till dom bakre uttagen går? Var eventuell säkring till dessa sitter?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Är de originalmonterade eller eftermonterade? Går det inte att se vart kabeln tar vägen? Kan man lossa på uttaget och "rycka" lite i kabeln kan man höra vilken väg den tar.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Kopplingarna och anslutningarna kan glappa eller ärgat. Försök att mäta med mulitmeter om någon ström kommer fram där uttagen är kopplade!

Vid felsökning brukar man arbeta sig bakåt
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Det kanske inte är färdigbyggt så det fattas kabel mellan de tre uttagen!
Tommy

Absolut! Det är också en faktor att ha med i beräkningen!! Har det fungerat ifrån början eller är installationen klar!?

Är det ”privata” installationer kanske fd ägare inte gjort allt klart! Det bästa är att mäta strömmen bakåt. Uttaget som inte fungerar är inget att mäta, men finns det ström till uttaget? Om inte; finns det ström till föregående koppling och så vidare.

Själv är jag långt bättre på 230V än 12V. Fråga mig inte varför..

EDIT;
Grundtanken är ”var fungerade det senast”.
 
Senast ändrad:

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Vi har nyligen köpt bilen så det har aldrig fungerat för oss. Köpt det privat och förra ägaren bor inte i landet längre.

Var bor du? Kanske någon kan hjälpa till att mäta felet ”bakåt” och hitta var det fungerar utmed kabeln? Det är inte jättesvårt, men mer krångligt att komma åt vid dolda kabeldragningar.

Irriterande småfel enligt mig..
 
Toppen