• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 V istället för 230 V vid underspänning?

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3 Multijet
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: Chic C-line
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Elsystem
Hej
Ett problem som jag upplevt i Kroatien är att när vi står vid en elstolpe så orkar inte kylskåpet hålla en låg temp. Jag har då mätt upp spänningen som campingen ger, och då allt som oftast är den väldigt låg. Nu senast hade vi 190 V. Förstår då att kylskåpet som automatiskt går på 230V-läget inte orkar köra fullt. Slår vi över till gasol så är det inga problem att få det tillräckligt kallt där nere även om det är 39 gr i omgivningstemp. Motsvarande 230V-drift hemma med ca 30-36 gr omgivningstemp är inga problem. Men vi har ju 232 V i uttaget...
Visst går det att lösa problemet med att köra på gasolen men jag har ju betalt för elen…och vill spara på gasolen tills jag behöver den. Så vad kan man göra?
1:Kan man hitta en trafo av något slag som omvandlar allt under 230V till just 230 V? och samtidigt funkar som överspänningsskydd kanske…?
2: Kan man koppla in D+ signalen genom att bygla den via en brytarkontakt bakom kylskåpet och på så sätt lura kylskåpet att köra på 12 V utan att motorn är igång? Batteribanken laddas ju trots allt hela tiden av EBL trots sina 190 V in från stolpen så den borde ju inte laddas ur, eller är det kan det bli andra problem?

mvh
Claes
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Clapton skrev:
Nej den kräver att generatorn är igång för att köras på 12 V.
Sedan är det ju bättre effekt på gasol än 230V men vi får tillräckligt kall även i Kroatien om vi står vid en camping som faktiskt levererar 220 V.

På en 2012 års modell har du väl en Dometic AES kyl med en knapp till vänster som det står MODE på? Om man trycker på den så växlar den mellan gas, 230V och 12 V. Det gör det på vår kyl i alla fall. Håller man in knappen så stänger man av kyl/frys.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Wizard skrev:
På en 2012 års modell har du väl en Dometic AES kyl med en knapp till vänster som det står MODE på? Om man trycker på den så växlar den mellan gas, 230V och 12 V. Det gör det på vår kyl i alla fall. Håller man in knappen så stänger man av kyl/frys.
Det stämmer att vi har den funktionen men 12 v vill inte aktiveras utan att motorn går tyvärr. Skall dock prova att trixa lite till för att säkerställa att jag inte missat nåt här.. Annars borde man väl kunna styra in 12 v genom att bygla d+ signalen tycker jag.
 
Toppen