• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övningskörning för B behörighet

F

F.d. 50609

Guest
Vår dotter ska börja med sin körkortsutbildning och därför fick jag anledning att besöka en trafikskola för den nu obligatoriska (för B) "Introduktionsutbildning (Handledarkurs)" Hon är 16 år och får vänta till 17 år 6 månader innan hon får börja övningsköra med släp (lätt) och lätt lastbil, vi hade en representant från transportstyrelsen närvarande (sån där oanmäld kontrollant) och jag tog tillfället att ställa en fråga som ingen kunde svara på... så jag skickade den till transportstyrelsen centralt, där fick man fråga sina experter på området då man faktiskt inte hade fått frågan förut.
Lätta lastbilar kan vara ganska små, tänk VW Caddy, Husbilar kan vara ganska stora med 3500kg totalvikt, hade det inte varit mer logiskt med en begränsning på ex 2500kg Totalvikt istället för att sikta in sig på hur fordonet är registrerat.
För Husbilar finns faktiskt inte... (hos transportstyrelsen)


Min fråga till Transportstyrelsen.

Min kommande elev får köra för fordon under övningskörningen, min elev är 16 år och får inte övningsköra med släp (lätt) eller lätt lastbil före hon fyllt 17 år och 6 månader så långt är allting glasklart, men min fråga är lite mer avancerad och Trafikläraren liksom Trafikverkets utsända representant som var närvarande gick "bet" på den frågan...


Hon får övningsköra i Personbil... om vi bortser från det lämpliga, får hon övningsköra i en personbil klass 2? (max 3500kg totalvikt).

Jag kan inte finna någon begränsning i lagstiftningen.


Svar: Hej Stefan.
Det finns inget hinder för detta och precis som du skriver det är handledaren som avgör om det är lämpligt eller inte.



Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Glömde att skriva ärendenummer: TSMS 2016/5641‏
 
Toppen