• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernattning Tyskland

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Hur är det att övernatta vid rastplatser i Tyskland? Jag tänker på de rastplatserna som finns längs Autobahn. Inser att det kan vara en del störande trafikljud men tänker mest på säkerheten. Är det tryggt att övernatta i husbilen där? Vi ska på genomresa och vill komma snabbt neråt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi övernattar alltid på rastplatser och har aldrig haft några problem. Det känns säkert med bra larm, div skydd och sunt förnuft. (Men nu har du nog rört om i ett getingbo...)
 
Inlägg
2
Kommun
Falkenbergs Kommun
HBK-Nr
27189
Medlemskap
2024
Hej! Vi har åkt många år genom Europa och alltid stannat på rastplatser i Tyskland. Vi stannar alltid mellan lastbilar och husbilar. Vi har aldrig upplevt något obehagligt. Kör långt in på rastplatsen så slipper man ljudet något. Vi skall ner till Kroatien i augusti och då kommer vi att stanna på rastplatserna i Tyskland och Österrike. Ha en fin resa. // Mvh Berit o Thomas Danker
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Vi gör det då och då under transportsträckor, har haft en incident där hunden morrat och skällt iväg ”pirater”. Tyvärr slog de till mot vänner plus ett till ekipage som stod på nästa plats längs vägen samma natt.

Även på en rastplats i danmark nära färjeläget vid Rødby har det strykit folk kring bilarna, vi gjorde dem dock uppmärksamma på att de var iaktagna.

Detta har dock inte avskräckt mig då hunden är på sin vakt hela tiden. Skall dock säga att svänger man av en kort bit till en ställplats nära transportvägen så upplever man oftast mycket mer under resan, den tiden kan man ta sig men ibland latar man sig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vi ( min hustru då hon levde & jag) körde in på en rastplats utanför München för att övernatta. Efter någon halvtimma kom polisen, gick fram till oss & påtalade att övernatta utefter autobahn är något man skall undvika, risken var stor att man får påhälsning när det mörknat. Dom rekommenderade oss att uppsöka en ställplats eller camping en bit ifrån stora farleder. Dom hade haft många incidenter där husvagnar & husbilar råkat illa ut. Sedan dess skulle det aldrig falla mig in att sova på någon rastplats efter stora vägar. Det finns alltid någon undanskymd plats en bit ifrån. För att inte tala om föregångslandet Tyskland som är nerlusat med ställplatser, en del t.o.m gratis inkl. service.
 
J

Jarn

Guest
Vi brukar använda parkeringen till Gasthaus och Restauranger, vilket det finns många av som gjort speciella övernattningsplatser till kunder med husbilar. Då äter man billigare och bättre, samt man kan ofta tanka billigare i närheten i stället för på Autobahn.
Eftersom både ADAC och Polisen rekommenderar att man inte övernattar längs Autobahn, tycker jag det är onödigt att utmana ödet.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Hur är det att övernatta vid rastplatser i Tyskland? Jag tänker på de rastplatserna som finns längs Autobahn. Inser att det kan vara en del störande trafikljud men tänker mest på säkerheten. Är det tryggt att övernatta i husbilen där? Vi ska på genomresa och vill komma snabbt neråt.
Upplev Tyskland istället för att bara åka snabbt igenom...
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Under transportsträckor brukar vi övernatta på stora bensinmackars lastbilsparkering. Känns tryggt, polisen brukar oxå ta patrullrunda där
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Under transportsträckor brukar vi övernatta på stora bensinmackars lastbilsparkering. Känns tryggt, polisen brukar oxå ta patrullrunda där

Kan vara falsk trygghet. Jag har faktiskt en enda gång övernattat på en ARAL-tapp i Tyskland. Jag frågade i kassan om det var OK, deras kommentar var att visst fick jag det men dom ville att jag inte skulle stå nära lastbilarna utan nära entre'n så att personalen kunde hålla ett öga på oss & vi kunde sova tryggt. Detta tolkar jag som att bland lastbilarna är man dels undanskymd för insyn & att kanske en del "icketyska" chaufförer drygar ut sin kassa med inbrott & stölder. På en ställplats var det en tysk som att en del öststatschauförer var i maskopi med tjuvarna. Sant eller inte, varför ens utsätta sig för risken när det oftast finns bättre alternativ en liten bit ifrån dom stora stråken.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er like trygt eller utrygt å stå på tyske motorvei rasteplasser som på svenske. For noen år siden var E6 i Sverige på topp over farlige strekninger å overnatte på :D

Problemet med å stå mellom de store lastbilene er at det er lite innsyn så buset kan slå til usett, samtidig som det er enkelt å stikke fra plassen i en ventende bil.

På en stellplats i en liten ort er det mye mer problematisk for buset å komme unna om de blir oppdaget, sammen med større mulighet for å bli oppdaget.

I de 20 år vi fartet rundt i Europa så var det veldig skjelden vi overnattet langs motorveier, og om vi gjorde det så sikret vi oss ekstra.
 
Toppen