• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernatta i husbil / campa, skillnad?

F

F.d. 53006

Guest
Har en liten fundering::confused:

Vad är det för skillnad på att övernatta i en husbil och att campa?

Om det står en skylt med "Camping förbjuden" är det då ok att "övernatta"?

Var går gränsen och vem har satt den, är det reglerat i någon lag?

Är färsk på det här med husbilsliv, och man vill ju göra rätt:)

Tacksam för svar.

//Rolle
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Hej Rolle!

Jag är också ganska ny på det här med husbilsliv, men som jag har förstått det så om du ställer ut möbler, grill eller fäller ut markis, så kan det kallas camping. Men om man plockar in dessa prylar när det blir dags för kudden, eller att man lämnar husbilen, så kan man nog kalla det för prakering.
Detta ämne verkar som ingen riktigt till 100% vet vad som är vad, jo vi vet ju detta, men hos mynigheter & kommuner, och vissa personer som tror att de är myndigheter är nog inte saken klar.
//Tommy
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Vem kan tvinga en att köra vidare om man själv anser att man är för trött för att sätta sig bakom ratten? Den som gör detta tar ju på sig ett stort ansvar, eller hur? Jag anser att jag har rätt att stanna och sova på "lämplig plats" om jag anser det betingat av trötthet! Dessutom kan man inte åka in på en camping hur sent som helst.

Janne

:swoon:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Skillnaden är väl om du sover i ett campingfordon (husbil) och polaren sover i sin personbil på samma parkering samtidigt.
Då retar den oinvigde upp sig och skall minsann tala om vad som gäller för dig som sover i husbilen :rolleyes:
Givetvis har dumhuvudet fel ni står ju där bägge två för att ni höll på att somna bakom ratten. enkelt o logiskt :D

Gurra
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Har ring runt lite grann i Sverige idag på morgonen angående att sova i parkerad husbil. I samtliga fall gäller att parkeringsreglerna enligt skyltning uppfylls. Jag har talat med tekniska nämnden eller parkeringskontor i följande kommuner.
Helsingborgs
Stockholm
Sigtuna
Norrköping
Kungsbacka
Nässjö
Alla säger: så länge som gällande regler för parkeringen uppfylls enligt skyltning är det inget hinder att sova i bilen över natten.
Ove.G
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

I Sverige och Finland har vi ibland träffat på "Vän av ordning" som retar sig på husbilsägare som av någon anledning ses som herrar och överklass. Dessa ordningens vänner anser att "har man råd med en dyr husbil så har man *** också råd att bo på campingplats!"
Inget retar dessa typer så mycket som en dyr husbil på en parkeringsplats. Mot dessa självutnämnda ordningens upprätthållare hjälper bara att tigande titta dem stint i ögonen och fingra på kniven.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Hej!

Är det någon här som vet var det finns ett dokument där det står det som Ove G skriver, så man kunde göra en utskrift och ha med sig i bilen utifall det kommer nån grinig typ som vill köra bort en?
Jag tänker mig nåt myndighetspapper av något slag, alltså inte ett "hemmaskrivet" dokument!

MVH Annette
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

När jag förra året talade med en lapplisa här på Gotland så sa hon
" vi bötfäller bilar som står på parkeringsplats om man sover i dom. Det gäller samma regler över hela landet. P platsen används inte till vad den är avsedd för, vi kan transportera bort husbilen. Denna regel kom till för längesedan då prostituerade ställde upp husvagnar vid Stockholms central och drev verksamhet i."
Jag har ställt frågan om detta är riktigt till den lokala polisen men inte fått något svar.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Måste kännas härligt för en parkeringsvakt att kunna hänvisa till prostituerade i husvagnar vid Stockholms central för "länge sedan" för att kunna bötfälla pensionärer i en husbil 2009.
Blir så förb....
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Parkerar man med omdöme tror jag det är rätt riskfritt, klart parkerar man på en ruta utanför systemet och knyter sig kanske det genererar en p-bot.:swoon:
Men troligen inte på p-plats ex vid en stadspark.:D

Gurra
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Har just talat med vägverket och enligt dom är det inte skrivet någonstans att det är vare sig tillåtet eller förbjudet att sova i husbil. Kolla skyltningen på P platsen är det en alldeles vanlig parkering där du står lagligt är det helt okej att sova i bilen. Om sedan sitter ute och äter frukost eller liknande så har inte parkeringsvakten med det att göra, då kommer lokala ordningsstadgan in i bilden alltså farbror polisen kan ha åsikt om detta man inte lapplisa.
Ove.G
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Gu' va' skönt med en matnyttig debatt som denna.

Vår eminenta förening och i förstone då dess styrelse, borde göra detta till sin paradfråga och kämpa för en norm eller praxis som vi kan luta oss mot och som gäller generellt, alltså i hela vårt fantastiska husbilsland.

Ta med husbilstillverkarnas återförsäljarorganisation eller paraplyorganisation i kampen.

Dom riskerar att bli dom verkliga förlorarna om det cementeras en uppfattning att man riskerar böter om man övernattar på fel plats och att det i stort sett bara är campingar som gäller. Huvvva! Pengar styr så där finns incitament för påverkan.

För vem vill då lägga en halv mille eller en hel på ny husbil om man samtidigt tar klivet in i en ytterst suspekt värld omgiven av svårtolkade paragrafer och hela tiden, böteshotet hängande över sig?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Har skrivits en hel del om detta i olika trådar.
Se denna tråd där det är lite tillspetsat med tre olika fordon med fråga/svar till/från Västerviks kommun om vad som är camping och vad som är parkering.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/109228
Inlägg #13 - #17
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Denna fråga har som sagt diskuterats många gånger tidigare. Tyvärr (eller kanske tack o lov) finns inte mig veterligen någon utförlig definition på begreppet "camping" i lagstiftningen så så länge som ingen tar ärendet till rätten så att vi får en lagtolkning kan vi argumentera emot att vi campar när vi parkerat husbilen.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Klart att dom välkomnar oss,... men vi får likt förbaskat inte sova i husbilen på allmäna parkeringar, allmäna platser, eller i parker! Skulle vi dra ut markisen och fika utanför bilen, väntar dryga böter!!! :mad:

Välkomna att sova, är vi BARA på campingplatser i Visby!!! :twitcy:

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Hej!

Jag har nu bott i husbil permanent i ca 2 år, aldrig stått på camping, och nästan aldrig stått på samma plats kortare än 48 timmar, det längsta är 24 dar på samma plats. Jag har aldrig fått parkeringsböter, och då har jag ändå stått i lappland (Uppsala) ngr gånger. Förmodligen är förklaringen delvis att jag har arbetat i anknytning till husbilboendet. Men även att riskerna att få en lapp inte är så fruktansvärt stor i alla fall om man är diskret och väljer parkering med omsorg. Nej det jag oroar mig för när jag är ute och jobbar i skogen är väl snarare inbrott än lapplisor. Några lappar om året skulle för övrigt inte avskräcka nämnvärt, det är det i sådana fall värt absolut! Även om det skulle kännas surt för stunden.

Det som är jobbigt är alla stirrande blickar folk som går förbi och kommenterar med sin kompis, bilar som plötsligt stannar backar några meter står still en stund för att sedan köra vidare (om blickar kunde döda vore jag stendöd).
Vissa gör helt rätt när dem istället för att stirra och prata bakom ryggen knackar på och frågar, tyvärr finns de dem som inte har fått lära sig vett och etikett för fem öre, när jag var i unnaryd småland och gjorde skogsbruksplaner stannade en volvo drog ner rutan och frågade om det var jag som åkte runt och brände ner folks hus!!!!!!! :wideeyed::swoon:En annan skrev en osignerad lapp, ” bilen ska va borta i morgon kl 9 ANNARS! Är du en sådan där jävla tattare eller? Du håller inte på och tjuvjagar va ? Jag såg att du har stått här nu ett par dar så jag blev lite orolig och ringde polisen. OSV listan är tyvärr lång.

Det jag har svårt och smälta är folk som orkar bry sig när man står på mycket ensamma platser ute i skogen mitt i vintern där endast enstaka person har vägarna förbi, okej om det är på välexploaterade platser mitt i sommaren så känns 48 timmars regeln som helt förståerlig, ( 48 timmars regeln är för övrigt inte en lag utan en rekommendation står att läsa i anslutning till allemansrätten) Denna gäller ej vid helg då man kan stå hur länge som helst, (allemansrätten). Slutligen ställer jag mig frågan , ska det verkligen vara förbjudet att bo permanent i husbil, (det känns som att det är det idag). Jag vill bo så nära naturen som möjligt och kommer så att göra, trots lapplisor och folk som har för lite att göra om dagarna.
:music-icon: :spinny:
Mikael
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

I Norge har vi fra tid til annen den samme diskusjonen ( se nedenfor)

Vegdirektoratets positive holdning til overnatting på rasteplasser. Denne bør ligge i hanskerommet i bilen, fremvises ved diskusjoner.
”Rasteplasser skal gi bilister en enkel mulighet til å ta pause i bilkjøringen. Det kan være for kortere rast eller for lengre hvile, ofte i kombinasjon med opplevelser/severdigheter. I noen utstrekning kan de være særskilt tilpasset kjøretøy med pålagt kjøre- og hviletid. Det er viktige trafikksikkerhetshensyn bak det å legge til rette for at bilførere tar regelmessige pauser ved lengre bilkjøring. En rasteplass vil vanligvis bestå av en vegstrekning og et grøntområde. Selve vegen omfattes av trafikkreglene § 17.nr3. som tillater parkering i kjørebanen på slik veg så lenge det ikke medfører trafikkfare eller er til hinder for øvrige bilister. Etter friluftsloven § 4 er det også tillatt å parkere i vegens umiddelbare nærhet, så lenge det ikke volder nevneverdig skade eller ulempe.
Siden rasteplasser er tilrettelagt for pauser, vil dette innebære at det ikke bare er tillatt med kortvarig rast, men også lengre hvile. En del yrkesgrupper er pålagt å hvile, men også andre, herunder bobil-bilister vil ha behov for å hvile, særlig om natten. Overnatting vil derfor være tillatt.
Vegdirektoratet har tidligere uttalt at dersom bobilcamping skal forhindres med trafikkregulerende skilt, må dette gjøres som et parkeringsforbud for aktuelle kjøregrupper.
Parkeringsregulerende skilt kan ikke regulere ”camping”, bare ”parkering”. Det vil derfor ikke være anledning til å benytte tekst som for eksempel ”camping forbudt” på underskilt til offentlige trafikkskilt eller på selve trafikkskiltet”.
Vegdirektoratet uttalte videre i samme brev at de parkeringsregulerende skiltene ikke skal benyttes for å regulere bobilovernatting på rasteplasser. Også for bobilførere vil det være trafikksikkerhetsmessige grunner til å gi anledning til å stanse for å ta en hvil, eventuelt sove. I den grad det unntaksvis er behov for å begrense eller forby overnatting på rasteplasser har Vegdirektoratet anbefalt at det benyttes skilt som henviser til nærliggende campigplasser, og ber om at rasteplassen bare blir benyttet til rast, ikke til offentlige trafikkskilt, herunder skilt 560, opplysningstavle.
Kommunen vil kunne regulere adgang til camping i områder utenfor veg etter friluftsloven eller plan- og bygningsloven. Informasjon om slik regulering vil kunne gis også på rasteplass, men vil i tilfelle bare gjelde områder utenfor vegen. Informasjon må gis på en sånn måte at den bare retter seg mot de som har stanset, og ikke kjørende trafikk.
Da det etter dette er tillatt med lengre hvileopphold, kan det heller ikke stilles opp noe generelt forbud mot aktiviteter i den forbindelse, herunder bruk av campingmøbler, leker eller lignende. Rasteplassens utforming og den øvrige bruk vil imidlertid sette naturlige begrensninger ved utøvelsen av slike aktiviteter, da slik bruk ikke må være til fortrengsel for annen bruk av rasteplassen. Ved bruk av grill gjelder de generelle begrensninger for bruk av åpen ild.
Vegdirektoratet mener at en fornuftig praktisering etter disse prinsippene vil legge forholdene godt til rette for de mange fine rasteplasser som finnes langs vegnettet blir benyttet til felles glede for både bobilturister og andre vegfarende. I motsatt fall vil vi måtte vurdere om det skal innføres ytterligere regulering”.
Sitert etter artikkel i Bobil & Caravan 3-02
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

> Knausen 4425
Nyckelorden är "en fornuftig praktisering" och nog verkar man vara mer förnuftiga i Norge än i Sverige eller i Finland där myndigheternas signaturmelodi är "Finska paragrafrytteriets marsch".

Med lite sunt förnuft kommer man långt här i världen.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Äntligen tar tekniska förvaltningen p åGotland bladet från munnen och välkomnar alla med husbil. Kolla länken!!!!

Inget sovförbud i husbil - Nyheter - helagotland.se

Detta förändrar ingenting, det är fortfarande förbjudet att övernatta i husbil på alla kommunala och allmänna P-platser, Lennart Klintbom, trafikingenjör på tekniska förvaltningen skriver ju:".........man förstås måste ta hänsyn till regeln om övernattningsförbud på allmänna parkeringar."

Så det är bara att konstatera, Gotlänningarna är INTE intresserade av att få husbilsturister till ön - såvida man inte övernattar på öns campingplatser!
Man sätter inte ut tillräckligt med sopkärl och hänvisar sedan till att husbilsturister "skräpar ner" när sopmajorna inte räcker till. Underbar logik av de styrande på Gotland!

Nu visste vi ju sedan förut att Gotlänningarna är negativa till husbilsturister och det finns ingen anledning att besöka Gotland och utsätta sig för denna negativa attityd, fastlandet har lika bra och bättre platser - där man dessutom är välkommen som husbilsturist.

Att det sedan är en kostsam resa att ta sig till ön är ytterligare en nackdel för Gotland.
 
Toppen