• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

när man läser om dessa förskräckliga böter,,4-5 tusen--otroligt,,
på vilken grund ligger dessa fantasisummor??

de kan väl bara inte handla om #för liten erlagd skatt för det specifika tillfället#..

kom igen nu gubbar,,vad lastar ett fiatchassi?:D

riktigt otäckt detta,,ja lägger hellre mina överskjutande? medel på hundar som har det odrägligt,,

t.ex..muskattens #criss# med denna livslust!!!:p:p
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Överlast

Hej krinil.
Inte är det väl någon som bagatelliserar detta med överlast tror heller inte att någon åker kring med 300kg överlast.
Vad jag kan bli irriterad på är när vissa tycker, byt bil eller häng på en kärra som om det våre den enklaste sak i världen.
Nu åker vi som sakt med lite överlast(ångrar ibland vägningen) trots avsaknad av garage. Bilen är 15år och den kommer nog att fortsätta att åldras hos oss.
När vi åker på dom större vägarna blir man nästan alltid omkörd av andra husbilar, tror nog att dom är en större trafikfara än vi med våra extra kilon.
Tommy R
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Lite tekniska lösningar kanske. En snabbtömningsknapp för tankarna att kompensera regelverkets brister med. // Peter

En snabbtömning av tankarna ute på vägen skulle helt klart leda till en längre tråd i detta forum med krav om skampåle mm. En kul ide dock som ju inte vore så svår att fixa för den händige.:twitcy:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Vad vill du ha sagt med detta relax?

I min värld så handlar allt om körkortsutbildning!!

För mig är det fullständigt obegripligt att någon får framföra ett fordon över 3,5 ton utan högre körkortsbehörighet än B.
Den som "gått vidare" i behörighet vet och kan regler för tunga fordon (över 3,5 anses ju vara det).


Det var nog en gång på 80-talet som man kunde få ett C.-kort genom att visa upp ett papper om lastbilskörning ett visst antal mil.
Själv ansåg jag att jag aldrig skulle behövde köra lastbil för att klara livhanken, fast jag hade en del lastbilsmil i bagaget. En av mina grabbar som däremot knappast har suttit i en lastbil fick ett C-kort.
Så det där med att kompetens hör ihop med bokstaven på kortet tror jag inte ett dugg på.

Ja så illa var det då tyvärr. Men det finns en förklaring till detta. Det fanns företag som enbart körde sitt eget gods "Firmabilar" det kunde vara ett tungt fordon Bil+ släp.
Kördes inte gods för annan mot ersättning så behövdes inte annan behörighet än "vanllgt" körkort för dessa bilar.

Kördes samma kombination för ett Åkeri som tog betalt för transporten krävdes fram till då att chauffören hade det som kallades Trafikkort, en vidarutbildning på tungt fordon.
Även bilreperatörer på tunga fordon fick sin behörighet för att övehuvudtaget kunna flytta och provköra de fordon de jobbade med.

Tanken vid behörighetesändringen var nog att även de som kört "Firmabilen hade den rutin och de kunskaper som krävdes.
Detta missbrukades tyvärr och så blev det om det blev, en massa med formell behörighet men knappast kunniga körde omkring med tunga fordon och inte ovanligt agerade Busschaufförer åt föreningar och skolklasser.

Det gick illa ibland. Minns du katastrofen i en tunnel i Mobydalen, Norge där flera svenska skolbarn omkom och skadades när bussen körde in i tunnelväggen på grund av att bussen hade för hög hastighet, bromsarna var överhettade efter den långa nerfarten från Hardangervidda, föraren hade helt enkelt inte kunskap om hur han skulle använda bussens olika system för farthållning i utförsbackar så som Retaden , avgasbroms, låg utgångshastighet i början på backen och låg växel ner för mer motorbroms.

Den som körde bussen var till yrket Polis, hade inte den rutin som en yrkeschaufför har och så gick det som det gick.

Så jag ger dig rätt det är inte alltid som bokstäverna i körkortet visar om man är lämplig om de erhölls genom ett "intyg".

Men nog har detta börjat plana ut.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Jasså du:wideeyed: Ja lev då i den tron;) I trafiken finns inte "Uppsåt". Du kan skada en person med en kniv så att denne avlider, MEN när du står där inför skranket så kan du (möjligen din Advokat) hävda att du inte "hade för avsikt" att döda personen och får då domen ändrad till "Vållande av kroppskada" möjligen i starka fall dråp.

I allt som rör trafikmål finns inte Uppsåt. Har du medvetet eller omedvetet brutit mot en trafikregel så har du inte en chans att häda utan Uppsåt.

Lycka till vinner du ett trafikmål i Rätten och hävdar "Inte uppsåt" grattis du blir nog berömd:)

Hmmm. Jag vet inte så mycket om man tar hänsyn till uppsåt eller inte. Men en person på mitt arbete införskaffade en lätt lastbil för arbetets räkning. Han hängde på en massa prylar som hydraliska ben etc. Det vart inte mycket över för lasten som sedan skulle in.
En dag stannades han för kontrollvägning och det var tungt nog för åtal.
Åklagaren nöjde sig med 4000kr i böter med hänvisning till att föraren inte hade för avsikt att köra med överlast, utan att det var ren tanklöshet.
Man fick lasta över lasten till andra bilar som var med i kolonnen. Så färden kunde i alla fall gå vidare.

Vet inte om det skulle visa att man tar hänsyn till uppsåt. Men ibland så.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Överlast

Hmmm. Jag vet inte så mycket om man tar hänsyn till uppsåt eller inte. Men en person på mitt arbete införskaffade en lätt lastbil för arbetets räkning. Han hängde på en massa prylar som hydraliska ben etc. Det vart inte mycket över för lasten som sedan skulle in.
En dag stannades han för kontrollvägning och det var tungt nog för åtal.
Åklagaren nöjde sig med 4000kr i böter med hänvisning till att föraren inte hade för avsikt att köra med överlast, utan att det var ren tanklöshet.
Man fick lasta över lasten till andra bilar som var med i kolonnen. Så färden kunde i alla fall gå vidare.

Vet inte om det skulle visa att man tar hänsyn till uppsåt. Men ibland så.

Det finns många intressanta domar och domskäl. Det här har jag dock aldrig hört förut.

Var detta ett domskäl som fattades av tingsrätten?
För det var väl inte så kallade "omständigheter" som åklagaren i så fall skrev in i strafföreläggandet?

:-/<rister
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Kristina & Janne

Det var ju en solskenshistoria med tungdpunktpå just solsken:)

Ja, då har jag lärt mig något nytt det är ju aldrig för sent för det.

Vore bra om du kunde skaffa fram det beslutet av den Åklagaren för det måste i så fall bli ett prejudikat eller åtminstående ett fall att relatera till den dagen jag står där på vågen och lastbilen visar sig ha överlast.

Visseligen har avsändaren/na av lasten uppgivit vad den väger men lägre än den verkliga , så jag hade inte för avsikt att bryta mot lagen jag körde ju i god tro:wideeyed:

Nja, tror inte jag klarar mig undan tyvärr:rolleyes:

Och absolut inte om jag som i det fall du relaterar till på min egen bil plockat på diverse utrustning medvetet, då borde jag faktiskt också vara medveten om att detta väger oavsett vad jag hänvisar till.

Inte trodde jag att denna utrustning skulle minska lastförmågan
Tror du det håller som argument?:wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Samma sak hände oss, fast då med husbil. Lossa bilen och 4000:- i böter. Tack för kaffet:mad:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Överlast

Ja så illa var det då tyvärr. Men det finns en förklaring till detta. Det fanns företag som enbart körde sitt eget gods "Firmabilar" det kunde vara ett tungt fordon Bil+ släp.
Kördes inte gods för annan mot ersättning så behövdes inte annan behörighet än "vanllgt" körkort för dessa bilar.

Kördes samma kombination för ett Åkeri som tog betalt för transporten krävdes fram till då att chauffören hade det som kallades Trafikkort, en vidarutbildning på tungt fordon.
Även bilreperatörer på tunga fordon fick sin behörighet för att övehuvudtaget kunna flytta och provköra de fordon de jobbade med.

Tanken vid behörighetesändringen var nog att även de som kört "Firmabilen hade den rutin och de kunskaper som krävdes.
Detta missbrukades tyvärr och så blev det om det blev, en massa med formell behörighet men knappast kunniga körde omkring med tunga fordon och inte ovanligt agerade Busschaufförer åt föreningar och skolklasser.

Det gick illa ibland. Minns du katastrofen i en tunnel i Mobydalen, Norge där flera svenska skolbarn omkom och skadades när bussen körde in i tunnelväggen på grund av att bussen hade för hög hastighet, bromsarna var överhettade efter den långa nerfarten från Hardangervidda, föraren hade helt enkelt inte kunskap om hur han skulle använda bussens olika system för farthållning i utförsbackar så som Retaden , avgasbroms, låg utgångshastighet i början på backen och låg växel ner för mer motorbroms.

Den som körde bussen var till yrket Polis, hade inte den rutin som en yrkeschaufför har och så gick det som det gick.

Så jag ger dig rätt det är inte alltid som bokstäverna i körkortet visar om man är lämplig om de erhölls genom ett "intyg".

Men nog har detta börjat plana ut.


"Finns ingen som är perfekt, vi är i alla fall väldigt få"
Tror fortfarande inte att de, eller vi som sitter med gamla B-kort och framför våra tunga fordon är sämre förare än de som har ett gammalt C-kort.
Om man däremot kollar dagens olycksstatestik så är det ofta tunga lastbilar inblandade i de svåra olyckorna. (Vet att det är mycket öststatschafförer på vägarna)
Om man skulle ifrågasätta någon gammal körkortsbehörighet så är det nog den att med B kan man framföra en tung motorcykel utan att kunna cykla.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Överlast

Ja så illa var det då tyvärr. Men det finns en förklaring till detta. Det fanns företag som enbart körde sitt eget gods "Firmabilar" det kunde vara ett tungt fordon Bil+ släp.
Kördes inte gods för annan mot ersättning så behövdes inte annan behörighet än "vanllgt" körkort för dessa bilar.

Kördes samma kombination för ett Åkeri som tog betalt för transporten krävdes fram till då att chauffören hade det som kallades Trafikkort, en vidarutbildning på tungt fordon.
Även bilreperatörer på tunga fordon fick sin behörighet för att övehuvudtaget kunna flytta och provköra de fordon de jobbade med.

Tanken vid behörighetesändringen var nog att även de som kört "Firmabilen hade den rutin och de kunskaper som krävdes.
Detta missbrukades tyvärr och så blev det om det blev, en massa med formell behörighet men knappast kunniga körde omkring med tunga fordon och inte ovanligt agerade Busschaufförer åt föreningar och skolklasser.

Det gick illa ibland. Minns du katastrofen i en tunnel i Mobydalen, Norge där flera svenska skolbarn omkom och skadades när bussen körde in i tunnelväggen på grund av att bussen hade för hög hastighet, bromsarna var överhettade efter den långa nerfarten från Hardangervidda, föraren hade helt enkelt inte kunskap om hur han skulle använda bussens olika system för farthållning i utförsbackar så som Retaden , avgasbroms, låg utgångshastighet i början på backen och låg växel ner för mer motorbroms.

Den som körde bussen var till yrket Polis, hade inte den rutin som en yrkeschaufför har och så gick det som det gick.

Så jag ger dig rätt det är inte alltid som bokstäverna i körkortet visar om man är lämplig om de erhölls genom ett "intyg".

Men nog har detta börjat plana ut.


"Finns ingen som är perfekt, vi är i alla fall väldigt få"
Tror fortfarande inte att de, eller vi som sitter med gamla B-kort och framför våra tunga fordon är sämre förare än de som har ett gammalt C-kort.
Om man däremot kollar dagens olycksstatestik så är det ofta tunga lastbilar inblandade i de svåra olyckorna. (Vet att det är mycket öststatschafförer på vägarna)
Om man skulle ifrågasätta någon gammal körkortsbehörighet så är det nog den att med B kan man framföra en tung motorcykel utan att kunna cykla.

Det blev något fel på vägen, ett citat av Vingen3 blev en del av mitt tidigare inlägg.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

Visst kan det vara som du skriver, det finns "tokigheter" i kraven för körkortsbehörighet .

Jag som aldrig har någonsin övningskört med MC kan sätta mig på detta fordon och köra vilket naturligtvis är helt befängt, jag har ju inte en susning om hur detta uppför sig, Jag skulle inte kunna hantera MC vid en farlig situration, så jag avstär från det äventyret.

"Tror fortfarande inte att de, eller vi som sitter med gamla B-kort och framför våra tunga fordon är sämre förare än de som har ett gammalt C-kort."

kanske inte det om du genom ditt yrke dagligen gör detta eller får den vidarutbildning som en yrkeschaufför får och skall genomgå + den dagliga rutinen

Tunga frodon i olyckstatistiken:

Tunga fordon sällan vållande, men ger svåra konsekvenser vid krock
Tunga fordon är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistik. De är samtidigt underrepresenterade så som vållande .

Detta beror bl a på att chaufförer i tunga fordon till följd av bl a komplex körutbildning (C och D körkortsbehörighet), regelbunden läkarkontroll, samt större körvana, är bättre förare än de flesta bilförare (jämför t ex med att lekmän som själva kaklar badrum orsakar fler vattenskador än certifierade plattsättare), samt att det är förödande att köra in i en tung lastbil eller buss.

Det är skillnad på att vara "inblandad" och att vara vållande eller hur?

Det är väl inget konstigt i att den som dagligen i sitt arbete kör PB eller LB och på så sätt får trafikrutin genom "många mil" är mer rutinerad eller om du så vill säkrare att läsa av trafiken än den som kanske kör sin bil enbart på helger eller semestern kanske 500- 1000 mil/år.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

En snabbtömning av tankarna ute på vägen skulle helt klart leda till en längre tråd i detta forum med krav om skampåle mm. En kul ide dock som ju inte vore så svår att fixa för den händige.:twitcy:

Jag har fixat snabbtömning av färskvattnet. På mindre än 2 minuter pumpas 100 liter vatten ut! Gråvattnet behöver jag inte fixa, jag låter alltid kranen stå öppen! :wink:
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Överlast

Jag har fixat snabbtömning av färskvattnet. På mindre än 2 minuter pumpas 100 liter vatten ut! Gråvattnet behöver jag inte fixa, jag låter alltid kranen stå öppen! :wink:

Blev en svängig tråd detta med överlast, yrkesförare och nu favoritämnet här på forumet gråvattnet. Kan bli rekord i antal inlägg och efter att läst alla inte ett enda dugg klokare på vilka åtgärder vi vill ha. Blir en skridskotur i em (se bild)Häggen i ett soligt Umeå
 

Bilagor

  • DSCN0306.JPG
    DSCN0306.JPG
    3,2 MB · Visningar: 0
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

vi går tillbaka till #överlast#:p
endast #alko chassi# kan vägas upp,,fiat har fyra stycken,,
men alla vi andra har ingen chans,,ducatochassit som ja själv har är kört,,men ja lastar ändå 590 kg,,det får ja vara nöjd med,,ock bilen skall bort,,
vem vill köpa?? ingen hitills, många av oss lastar ännu mindre,,


det jobbas nu febrilt med #överlastböter#på många ställen,,ock t.om.myndigheten ser det absurda i procenttalet på nåra hundra kilo,,
ja har kontakt med fiat om detta,,

väger lasten 2500 kg?då blir det 10% på 250 kg över,,

inte som idag,,50-60-70 % med denna uträkning som gäller för närvarande,,åklagare?-indraget körkort? hängning i närmaste träd?:D:D

nya regler kommer,,men lastförmågan förblir dålig för dom utan möjlighet att väga upp,,hejs,,
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Jag tror vi alla vill ha eventuell överlast beräknad gentemot fordonets totalvikt. Det verkar ju vara det mest logiska valet.
Möjligen att man kan räkna annorlunda vid riktigt höga totalvikter (vanliga lastbilar etc)

Detta är det vi bör kämpa för och det är ju också så man redan har det i danmark och tyskland.
Tyvärr finns det även då "sommarstugor på hjul" kvar men kombinerat med någon typ av lägsta lastvikt på realistisk nivå så blir det kanske bättre. De som idag har problem får väll leva med snabbdumpning av tankinnehåll mm:) De stackare som blivit "lurade" kan man ju bara beklaga men det borde gå att lösa med någon typ av dispens hantering så att man kan bruka bilarna.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Ja läget är inte bra, husbilstillverkarna har +-5% på sig att träffa vikten enligt någon eu norm, vi har 0% på maxlasten. Vissa bilar går det att lasta in frun+tunnt nattlinne sen är det max. Tillverkare, säljare, berörd myndighet borde göra ett bättre jobb med detta för att underlätta för konsumenten som idag har noll koll på den viktiga egenskapen last innan man har vart uppe på vågen. Rule 2000 är en länspump som pumpar 125 liter/min.
Over and out med på denna tråd för min del // Peter
 
Toppen