• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Enligt Husbil och Husvagn.

Lastviktsöverträdelser lyder under nationella straffregler och skillnaderna är stora. Notera att de flesta länder tillämpar överträdelsen jämfört med totalvikten och att straffskalorna ofta är komplicerade men även Promobils förenklade sammanställning ger en indikation på bötesnivåerna och i vilka länder det är dyrast att bryta mot lastviktsreglerna.

Land / Tolerans / Straff / Anmärkning

Belgien / upp till 2 procent / upp till 330 euro / Utlänningar betalar på plats

Danmark / upp till 1 procent / 10 euro per procent överlast

Frankrike / Ingen tolerans / upp till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud

Storbritannien / Ingen tolerans / upp till 6000 euro

Italien / upp till 5 procent / upp till 1700 euro

Nederländerna / upp till 10 procent / upp till 850 euro

Österrike / Ingen tolerans / upp till 2180 euro

Schweiz / Ingen tolerans / upp till 170 euro / vid mer än 5 procent överlast blir det åtal

Spanien / upp till 5 procent / upp till 4600 euro
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag tycker att den förenklade sammanställningen är lite för enkel. Artikeln i Husbil och Husvagn ger ingen klarhet i om vilka fordonsslag som bötesbeloppen avser. Gäller de angivna beloppen även vid överlast för de yrkesmässiga tunga transporterna eller finns det även andra påföljdssystem för denna kategori, som i Sverige?
När vi här på forumet brukar diskutera överlast relaterar vi till överskridande av lastvikt enligt Trafikförordningen 4 kap. 4 § som ju gäller alla motordrivna fordon och som kan ge böter på 4000 kr vid överskridande av upp till 50 % av lastvikten, men ändå mer över 50 %. För den kommersiella tunga trafiken gäller även Lag och överlastsavgift (SFS 1972:435) som innebär en avgift enligt ett visst system som påförs fordonets ägare beroende på hur mycket som överskridits.

Har andra länder också ett liknande system, och har detta i så fall även medräknats i aktuell sammanställning? Det har ju en stor betydelse för oss husbilsturister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Ett exempel med viktfördelningen på fram och bakaxel som nog är vanlig, kan man nog se annorlunda på utomlands.

Jag har fått uppgifter på att en personbil klass 1 eller klass 2 vägs med alla hjulen på vågen och totalvikten är det som räknas. Och inte varje axel för sig i Sverige.

När vi åker på övervintring och allt är tankat och lastat, kan jag ha 100 kg för mycket på bakaxeln men 120 kg kvar på framaxeln.
Den verkliga vikten är då 4480 kg av 4500 kg som är max.
Hur ställer man sig här?
Blir det bara omlastning eller
blir det böter?
Krister.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Ett exempel med viktfördelningen på fram och bakaxel som nog är vanlig.
Jag har fått uppgifter på att en personbil klass 1 eller klass 2 vägs med alla hjulen på vågen och totalvikten är det som räknas. Och inte varje axel för sig i Sverige.
När vi åker på övervintring och allt är tankat och lastat, kan jag ha 100 kg för mycket på bakaxeln men 120 kg kvar på framaxeln.
Den verkliga vikten är då 4480 kg av 4500 kg som är max.
Hur ställer man sig här?
Blir det bara omlastning eller
blir det böter?
Krister.

I Trafikfördningen 4:4 står det inget om överskridande av axeltryck, utan endast om överskridandet av lastvikt, alltså för fordonet sammantaget. Vid kontroll vägs hela fordonet samtidigt eller varje axel eller hjul för sig och den sammanlagda vikten beräknas och jämförs mot fordonets totalvikt. Härav uträknas lastvikten. Polisen kan bara bötfälla enligt den aktuella paragrafen. Skulle viktfördelningen av axeltrycket vara så ojämnt fördelat på fordonet att kontrollerande polisman finner att detta allvarligt påverkar att det kan framföras på ett trafiksäkert sätt, kan nog färden förhindras. Böter kanske skulle kunna utfärdas för brottet vårdslöshet i trafik, men då måste, som jag ser det, lastens obalans vara riktigt allvarlig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det inte så att polisen väger som du säger totalvikten som minskas med tjänstevikten & får då fram aktuell lastvikt. Om denna lastvikt är högre än vad reg.beviset medger så är detta överlast som beräknas enl. följande.

Bötesbelopp för överlast
1-20 procent = 2 000 kronor
21-30 procent = 2 500 kronor
31-40 procent = 3 000 kronor
41-50 procent = 4 000 kronor
51 procent eller mer = åklagare kopplas in och i vissa fall kan det bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik

Källa: Polisen

Var det inte på tal att detta skulle ändras för att harmonisera med övriga EU? Svenska myndigheter beräknar överlasten på den lastvikt reg.beviset visar men resten av EU räknar på totalvikten. Det är ju en väldig skillnad. Som vi räknar skall det inte mycket till för att procentsatsen skall bli hög med höga böter som följd. Skulle man räkna på totalvikten så skulle procentsatsen bli lägre, avsevärt lägre.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Helt korrekt Bennsan, jag var nog lite otydlig i hur man räknar överskridande av överlast. Vad jag förstår har förslaget om att beräkna överlast på samma sätt som i Europa stannat på regeringsnivån, som bekant har annat att tänka på. Beträffande tabellen för bötesbelopp vid överskridande av maximilast kommer Åklagarmyndigheten med all säkerhet ändra denna, när det nya beräkningssättet väl vinner laga kraft, så billigare kommer det nog inte att bli att köra med för många kg.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jokin, en fråga.
Hur räknar polisen ut procenten på överlasten.
Exempel: 100kg godkänd vikt + 25kg övervikt = 125kg.

Gör man ett påslag:
100kg+25%= 125kg = 25% överlast.

Eller ett avdrag:
125kg-20% = 100kg = 20% överlast.

Kan vara bra kunskap.
Skillnaden är stor.

Krister.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Procentuellt påslag på överskridande lastvikt är det enda rimliga. Räkna på 100kg lastvikt och 300kg övervikt vad får du i böter
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Man behöver nog inte vara orolig för att köra med några kilo överlast har åkt runt i Europa 2600 mil om året dom sista 6 åren utan att blivit kollad en enda gång och det säger ju lite om hur jäkla dåligt det är med både alkohol överlast och andra säkerhetskontroller pinsamt faktiskt.

/Micke
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Tror inte man skall känna sig säker, övervikt har blivit ett allt mer observerat problem.

Själv hade jag tur i 10 år med rejäl överlast i en 3.5 tons Frankia. Efter att ha lyckats pratat mig från att bli vägd en gång i Tyskland vågade jag inte fortsätta utan bytte husbil till en ny 5 tons Carthago,:msn_embarrassed:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Frankrike / Ingen tolerans / upp till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud...
Tack för info Anders!
Just nu är vi i Frankrike och om vi tankar bilen full med diesel (75 kg) och vatten (130 kg) samt släpar vidare med 48 burkar Coca Cola Zerro (20 kg) och 6 pack 1,5 liters mineralvatten (10 kg) då ligger vi troligen kring ca 4,6% i övervikt vilket inte alls är bra!

OK, vi kan alltid göra oss av med allt flytande (utom diesel) om vi skulle hamna i kontrollvägning. Bilens konstruktion klarar av själva vikten så vi äventyrar inte säkerheten, men böterna är enorma jfrt med vatten + Coca + mineralvatten värdet. Frågan är om man blir bötfäld även om vi tömmer (ca 160 kg) direkt vid kontroll-platsen?

En sak är säker och det är att det blir ingen last Rioja på hemvägen då det faktiskt är billigare att köpa den hemma än att bli bötfälld och ändå tömma allt på en av Europas kontrollplatser...

upload_2018-11-13_6-13-11.jpeg
(den 4:e fr vänster ser ut till att gråta, måste ha fått något i ögat, hmmm... ; )

PS. Glömde cyklar. Vi kanske ska hyra cyklar i Spanien istället? (ytterligare -30 kg). DS.
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
I Trafikfördningen 4:4 står det inget om överskridande av axeltryck, utan endast om överskridandet av lastvikt, alltså för fordonet sammantaget. Vid kontroll vägs hela fordonet samtidigt eller varje axel eller hjul för sig och den sammanlagda vikten beräknas och jämförs mot fordonets totalvikt. Härav uträknas lastvikten. Polisen kan bara bötfälla enligt den aktuella paragrafen. Skulle viktfördelningen av axeltrycket vara så ojämnt fördelat på fordonet att kontrollerande polisman finner att detta allvarligt påverkar att det kan framföras på ett trafiksäkert sätt, kan nog färden förhindras. Böter kanske skulle kunna utfärdas för brottet vårdslöshet i trafik, men då måste, som jag ser det, lastens obalans vara riktigt allvarlig.

Har svårt att tänka mig att det kan bli vårdslöshet i trafik. Som den lagstiftningen tolkas idag måste i princip en olycka ha skett och vårdslösheten i princip ha varit uppsåtlig. Det har skett en ganska rejäl omdefinitation om vad som är vårdslöshet de senaste 15 åren vad gäller praxis.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
51 procent eller mer = åklagare kopplas in och i vissa fall kan det bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik-
Det behövs väl ingen olycka eller lastningen varit uppsåtlig för att bli dömd för vårdslöshet i trafik. Är fordonet lastat på ett sådant vis att det bedöms vara farligt att framföra så räcker detta för den brottsruriceringen. Detta bedömer man inte själv utan det gör polis & åklagare.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Reglerne i Danmark om bødeforlæg ved overskridelse af vægtgrænser kan man finde her hos Anklagemyndigheden

Totalvægt op til 3.500 kg: Der rejses tiltale om bøde hvis overskridelsen på totalvægten er mere end 7%. Altså 245 kg overlæs ved en bil på 3.500 kg. Eller 210 kg ved en bil på 3.000 kg

Totalvægt over 3.500 kg: Der rejses tiltale om bøde hvis overskridelsen på totalvægten er mere end 6%. Altså 300 kg overlæs ved en bil på 5.000 kg. eller 255 kg overlæs ved en bil på 4.250 kg.

Akseltryk: Der rejses tiltale om bøde hvis overskridelsen på akseltrykket er mere end 7%.

Bøden udregnes med et beløb pr. procent overskridelse, hvilket man kan læse i bekendtgørelsen.

Hvis overskridelsen er stor nok, så kan man miste retten til at føre bil.

For mig er dette en retfærdig måde at udregne overlæs på. Der findes mig bekendt lande som udregner i forhold til tilladt lastvægt (tjenestevægt), hvilket kan give nogle meget mærkelig udregninger, som bestemt ikke er retfærdig.

Edit: link til Anklagemyndigheden var forkert. Er nu rettet.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det skulle betyda att om vi väger 160 kg för mycket (3,5 ton + 160 kg = 3660 kg) i Danmark eller EU i övrigt, där skulle vi ha en överlast på 4,6% (460€ böter i Danmark, eller ca 5 000:- riksdaler i dagens värde).

I Sverige har vi enligt Svenska regler, med hänsyn till vår husbils nätta lastvikt på 405 kg (oavsett husbilens totalvik), en övervikt på 39,5% (4 500:- i böter), imponerande siffra! Jag blir mörkrädd bara jag läser det jag själv har skrivit...

upload_2018-11-13_17-54-48.jpeg
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tror inte man skall känna sig säker, övervikt har blivit ett allt mer observerat problem............................................

Helt riktigt, i somras stannades och vägdes husbilar på trafikkontrollplatsen vid Heberg (E6). Flera husbilar var körda åt sidan, antagligen på grund av överlast.
 
Toppen