Överlast

Tråd startad i 'Under Markisen' av knarrevik, 9 November 2018 kl 11:09.

  1. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    16,840
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Enligt Husbil och Husvagn.

    Lastviktsöverträdelser lyder under nationella straffregler och skillnaderna är stora. Notera att de flesta länder tillämpar överträdelsen jämfört med totalvikten och att straffskalorna ofta är komplicerade men även Promobils förenklade sammanställning ger en indikation på bötesnivåerna och i vilka länder det är dyrast att bryta mot lastviktsreglerna.

    Land / Tolerans / Straff / Anmärkning

    Belgien / upp till 2 procent / upp till 330 euro / Utlänningar betalar på plats

    Danmark / upp till 1 procent / 10 euro per procent överlast

    Frankrike / Ingen tolerans / upp till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud

    Storbritannien / Ingen tolerans / upp till 6000 euro

    Italien / upp till 5 procent / upp till 1700 euro

    Nederländerna / upp till 10 procent / upp till 850 euro

    Österrike / Ingen tolerans / upp till 2180 euro

    Schweiz / Ingen tolerans / upp till 170 euro / vid mer än 5 procent överlast blir det åtal

    Spanien / upp till 5 procent / upp till 4600 euro
     
  2. Jokin

    Jokin HBK Medlem

    Inlägg:
    788
    Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    6254
    Jag tycker att den förenklade sammanställningen är lite för enkel. Artikeln i Husbil och Husvagn ger ingen klarhet i om vilka fordonsslag som bötesbeloppen avser. Gäller de angivna beloppen även vid överlast för de yrkesmässiga tunga transporterna eller finns det även andra påföljdssystem för denna kategori, som i Sverige?
    När vi här på forumet brukar diskutera överlast relaterar vi till överskridande av lastvikt enligt Trafikförordningen 4 kap. 4 § som ju gäller alla motordrivna fordon och som kan ge böter på 4000 kr vid överskridande av upp till 50 % av lastvikten, men ändå mer över 50 %. För den kommersiella tunga trafiken gäller även Lag och överlastsavgift (SFS 1972:435) som innebär en avgift enligt ett visst system som påförs fordonets ägare beroende på hur mycket som överskridits.

    Har andra länder också ett liknande system, och har detta i så fall även medräknats i aktuell sammanställning? Det har ju en stor betydelse för oss husbilsturister.
     
    kakerö och Wizard gillar detta.
  3. Krister Ursula 18

    Krister Ursula 18 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,493
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    18
    Ett exempel med viktfördelningen på fram och bakaxel som nog är vanlig, kan man nog se annorlunda på utomlands.

    Jag har fått uppgifter på att en personbil klass 1 eller klass 2 vägs med alla hjulen på vågen och totalvikten är det som räknas. Och inte varje axel för sig i Sverige.

    När vi åker på övervintring och allt är tankat och lastat, kan jag ha 100 kg för mycket på bakaxeln men 120 kg kvar på framaxeln.
    Den verkliga vikten är då 4480 kg av 4500 kg som är max.
    Hur ställer man sig här?
    Blir det bara omlastning eller
    blir det böter?
    Krister.
     
    Senast ändrad: 9 November 2018 kl 16:23
    kakerö och Sonja Torekov gillar detta.
  4. Jokin

    Jokin HBK Medlem

    Inlägg:
    788
    Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    6254
    I Trafikfördningen 4:4 står det inget om överskridande av axeltryck, utan endast om överskridandet av lastvikt, alltså för fordonet sammantaget. Vid kontroll vägs hela fordonet samtidigt eller varje axel eller hjul för sig och den sammanlagda vikten beräknas och jämförs mot fordonets totalvikt. Härav uträknas lastvikten. Polisen kan bara bötfälla enligt den aktuella paragrafen. Skulle viktfördelningen av axeltrycket vara så ojämnt fördelat på fordonet att kontrollerande polisman finner att detta allvarligt påverkar att det kan framföras på ett trafiksäkert sätt, kan nog färden förhindras. Böter kanske skulle kunna utfärdas för brottet vårdslöshet i trafik, men då måste, som jag ser det, lastens obalans vara riktigt allvarlig.
     
    kakerö och Krister Ursula 18 gillar detta.
  5. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,029
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Är det inte så att polisen väger som du säger totalvikten som minskas med tjänstevikten & får då fram aktuell lastvikt. Om denna lastvikt är högre än vad reg.beviset medger så är detta överlast som beräknas enl. följande.

    Bötesbelopp för överlast
    1-20 procent = 2 000 kronor
    21-30 procent = 2 500 kronor
    31-40 procent = 3 000 kronor
    41-50 procent = 4 000 kronor
    51 procent eller mer = åklagare kopplas in och i vissa fall kan det bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik

    Källa: Polisen

    Var det inte på tal att detta skulle ändras för att harmonisera med övriga EU? Svenska myndigheter beräknar överlasten på den lastvikt reg.beviset visar men resten av EU räknar på totalvikten. Det är ju en väldig skillnad. Som vi räknar skall det inte mycket till för att procentsatsen skall bli hög med höga böter som följd. Skulle man räkna på totalvikten så skulle procentsatsen bli lägre, avsevärt lägre.
     
    CapYank, kakerö och Jokin gillar detta.
  6. Jokin

    Jokin HBK Medlem

    Inlägg:
    788
    Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    6254
    Helt korrekt Bennsan, jag var nog lite otydlig i hur man räknar överskridande av överlast. Vad jag förstår har förslaget om att beräkna överlast på samma sätt som i Europa stannat på regeringsnivån, som bekant har annat att tänka på. Beträffande tabellen för bötesbelopp vid överskridande av maximilast kommer Åklagarmyndigheten med all säkerhet ändra denna, när det nya beräkningssättet väl vinner laga kraft, så billigare kommer det nog inte att bli att köra med för många kg.
     
    Bennsan, kakerö och Krister Ursula 18 gillar detta.
  7. Krister Ursula 18

    Krister Ursula 18 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,493
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    18
    Jokin, en fråga.
    Hur räknar polisen ut procenten på överlasten.
    Exempel: 100kg godkänd vikt + 25kg övervikt = 125kg.

    Gör man ett påslag:
    100kg+25%= 125kg = 25% överlast.

    Eller ett avdrag:
    125kg-20% = 100kg = 20% överlast.

    Kan vara bra kunskap.
    Skillnaden är stor.

    Krister.
     
    Mats&Agneta, kakerö och Sanddammaren gillar detta.
  8. petterssonbj

    petterssonbj HBK Medlem

    Inlägg:
    937
    Kommun:
    Tibro
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5111
    Procentuellt påslag på överskridande lastvikt är det enda rimliga. Räkna på 100kg lastvikt och 300kg övervikt vad får du i böter
     
  9. Stig

    Stig HBK Medlem

    Inlägg:
    860
    Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12151
    Det blir åtal samt indraget körkort.
    Det får samma effekt som om en lastbil med 10 tons lastvikt blir stoppad med 40 tons last.
     
    Johnny o Lisa gillar detta.
  10. Agge&Micke

    Agge&Micke HBK Facebookadmin

    Inlägg:
    759
    Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11636
    Man behöver nog inte vara orolig för att köra med några kilo överlast har åkt runt i Europa 2600 mil om året dom sista 6 åren utan att blivit kollad en enda gång och det säger ju lite om hur jäkla dåligt det är med både alkohol överlast och andra säkerhetskontroller pinsamt faktiskt.

    /Micke
     
    EVTOAK gillar detta.
  11. Gunnar

    Gunnar HBK Hedersmedlem Admin medlem

    Inlägg:
    15,019
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5
    Tror inte man skall känna sig säker, övervikt har blivit ett allt mer observerat problem.

    Själv hade jag tur i 10 år med rejäl överlast i en 3.5 tons Frankia. Efter att ha lyckats pratat mig från att bli vägd en gång i Tyskland vågade jag inte fortsätta utan bytte husbil till en ny 5 tons Carthago,:msn_embarrassed:
     
    sacce gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.