• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Detta ämnet har ju diskuterats till leda men jag mötte igår ett nytt och i alla fall för mig främmande sätt att resonera.

I detta fallet resonerade man så att det som är specificerat i tjänstevikten ska vara med och kompenseras för vid eventuell kontroll.

Ett exempel:

Jag kör med 10 liter vatten i tanken och blir invinkad av polisen för vägning, jag klarar precis totalvikten men enligt det nya resonemanget så ska polisen räkna på 110kg för att min vattentank inte är full och det som ingår i den typade tjänstevikten ska vara med.

Jag misstänker att bland annat det som sägs i denna filmen har del i detta:

Kompis - TV Elmia 2016 avsnitt 5

Jag ställer mig ytterst tveksam till att det ligger någon sanning i det men kan å andra sidan inte dementera det med några klara bevis.

Är det någon annan som resonerar på samma sätt? Eller sett någon text som tolkat reglerna så?

//Peter Rydh
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Jo det är jag också övertygad om, men det är svårt att "vinna" en argumentation med ett påstående hur rätt och enkelt det än må vara!

//Peter
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Det är vad hela bilen väger vid vägningstillfället som gäller. Så länge inte denna vikten överskrider totalvikten så är det OK. Tjänstevikten är bilens vikt olastad i originalutförande alltså som den var från fabriken. Allt som sedan tillförs bilen är att betrakta som last förutom förare som ingår i tjänstevikten.
Transportstyrelsen


Bennie
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Enklaste vägen är väl att ringa ansvarig myndighet om detta så får man ett svar :) Att spekulera på "fri hand" kan bli väldigt fel och i värsta fall rendera i onödiga bötesbelopp
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Precis, men jag tror att han menade att man inte kunde höja sin "pappers lastvikt" genom att tömma vatten för att på så sätt få ett gynnsammare underlag vid en eventuell beräkning av överlast.

Hade detta sättet att tolka texterna varit i närheten av att vara vedertaget så borde ju någon mer har hört talas om det.

//Peter
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Vikten på vågen är det som gäller!
Bra att tänka på är att lasten är rätt fördelad så att man inte överskrider rätt axeltryck. Passa på att kontroll väga om ni passerar någon kontroll plats som är öppen.


Micke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Jag tycker att det är de nya kommande reglerna som är det intressanta, hoppas branshrepresentanter kan bromsa de allra tokigaste förslagen.
Förslaget som han berättar om låter inte trevligt då många nya bilar idag inte kan åka lagligt med full färskvattentank.

Blir spännande vad den nya lagen slutar i för utformning.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Även reservdäck nämndes där det i princip inte går att byta ut mot något annat eftersom den "ingår" i tjänstevikten. Den vikt man har på vågen har alltså ingen betydelse, polisen kan lägga på både vatten-vikt som "fattas", reservdäck-kilon som "fattas" osv. för att gladeligen kunna ta någons körkort om det nu vill sig riktigt illa... Mycket dåliga regler, vem det nu än har varit med om att skapa dessa.

Jag vill bara säga TACK till alla organisationer och inblandade som tar initiativ för att rätta till dagens konstigheter så att vi äntligen får en överlastberäkning på den totala vikten!
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Även reservdäck nämndes där det i princip inte går att byta ut mot något annat eftersom den "ingår" i tjänstevikten. Den vikt man har på vågen har alltså ingen betydelse, polisen kan lägga på både vatten-vikt som "fattas", reservdäck-kilon som "fattas" osv. för att gladeligen kunna ta någons körkort om det nu vill sig riktigt illa... Mycket dåliga regler, vem det nu än har varit med om att skapa dessa.

Jag vill bara säga TACK till alla organisationer och inblandade som tar initiativ för att rätta till dagens konstigheter så att vi äntligen får en överlastberäkning på den totala vikten!

Detta tycker jag är ytterst intressant, vem har gjort tolkningen/har från officiellt håll gått ut med att man vid en vägning plussar på eventuell saknad mängd vatten?

Bara för att man specificerar vad som ska ingå i en tjänstevikt behöver det väl inte med automatik betyda att det som inte är med vid ett specifikt tillfälle ska räknas på?

//Peter
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Peter, jag utgick ifrån vad du skrev (inte ifrån något officiellt håll):
Jag kör med 10 liter vatten i tanken och blir invinkad av polisen för vägning, jag klarar precis totalvikten men enligt det nya resonemanget så ska polisen räkna på 110kg för att min vattentank inte är full och det som ingår i den typade tjänstevikten ska vara med.
/ranko
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Peter, jag utgick ifrån vad du skrev (inte ifrån något officiellt håll):
Jag kör med 10 liter vatten i tanken och blir invinkad av polisen för vägning, jag klarar precis totalvikten men enligt det nya resonemanget så ska polisen räkna på 110kg för att min vattentank inte är full och det som ingår i den typade tjänstevikten ska vara med.
/ranko

Okey, jag hoppas att det framgår att jag inte tror på att man ska resonera så och jag kan inte hitta några exempel som påvisar det trots idogt letande.

//Peter
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej!
När man genomgår förarutbildning för tungt fordon exempelvis lastbil eller buss, ingår en ganska omfattande del som behandlar fordonsvikter och laster av olika slag.

I förarutbildningen för personbil, alltså B-körkort, anses inte denna typ av kunskap nödvändig annat än vikt på tillkopplat släpfordon. Dessa viktuppgifter finns tillgängliga i de handlingar som medföljer respektive fordon.

Att man som förare med B-behörighet, där ingen övre viktgräns anges, skulle bli bötfälld för att man inte följer bestämmelser som inte ingår som kriterier för förarbeviset, tror jag är mycket osannolikt rent juridiskt. Det räcker då inte med ett bötesföreläggande utan det krävs en dom.

Tilläggas kan att många personbilar idag levereras utan reservhjul och att då hävda att polis godtyckligt kan addera en hypotetisk vikt till fordonet, är rent nonsens.
BBa
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hur ska polismannen veta hur mycket vatten jag har i bilen och är det bara vattnet som finns i tanken som gäller eller är det det okej med mina separata vattendunkar också?

Spriten brukar man bli tankad av och med en liten tanke funderar jag på om inte det får räknas in som tankvatten även om det är eldvatten, vatten som vatten.:confused:

Om dom nu ska tömma ur vattnet i tanken för att se hur mycket vatten jag har med mig så förutsätter jag att dom fyller upp vattentanken igen.

Det som står på vågen är det som gäller, allt annat är förmodligen trams....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Lite olyckligt formulerat men visst stämmer det han säger i videon.

Han talar om den angivna tillåtna lastvikten och att det är den som överlasten beräknas på. Som han också säger så hjälper det inte att tömma vattentanken för att höja själva lastvikten. Man ”får” ju fortfarande inte ha mer last i bilen.
I praktiken kan man dock lasta mer om man t.ex. tömt tanken då ingen polis idag tar ut och väger lasten separat. Man väger som bekant hela bilen och får sen fram lastens vikt genom att dra bort den angivna tjänstevikten. Den extra vikt man sparat in på att tömma tanken kan man alltså använda till ”överlast” men ändå hålla sig under totalvikten och därmed undgå upptäckt.

Om man tänker efter kanske vi skall vara glada för att polisen idag vid en kontroll inte bemödar sig med att kontrollera att tjänsteviktskriterierna verkligen är uppfyllda innan dom dra bort den från den vägda vikten för att få fram hur mycket vår last på bilen väger :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Detfinns väl ingen regel som säger hur mycket som får vara last i en bil, så länge den inte överskrider axellasterna och totalvikten?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.


Jodå, det gjorde det i alla fall i Maj i år när jag registreringsbesiktigade min HB som jag tog in från Holland. Däremot detta att att nya regler ska komma är intressant. Var kan man läsa om detta? Eller är det bara hörsägen?

Bennie
 
Toppen