• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast i Tyskland

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Överlast i Tyskland

Synd att man inte kan tyska. Att låta google översätta är meningslöst, kan ju bli vad som helst eller ren rappakalja.

Bennie
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Överlast i Tyskland

Att det är förbjudet med däck äldre än 5 år för husbilar och husvagnar i Tyskland är för mig en ny information.
Det kan nog beröra många svenska husbilar som passerar Tyskland.

Leif Torså
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Överlast i Tyskland

Det är inte förbjudet, men om man vill ha en husvagn godkänd för 100km/tim måste däcken vara nyare än 6 år. Däremot påpekar dom om däcken är gamla vid en kontroll.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Överlast i Tyskland

Eftersom däckbranschen i Sverige levererar upp till 3 år gamla däck som nya så verkar det underligt att kassera dessa redan vid 5-6 år.
Jag reagerade när jag fick däck som var 2+ år gamla och ville reklamera men det gick inte.
Nu kör vi så mycket så det blir ändå inget problem men om däck inte åldras de 3 första åren så varför blir de trafikfarliga 3 år senare.....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Överlast i Tyskland

Eftersom däckbranschen i Sverige levererar upp till 3 år gamla däck som nya så verkar det underligt att kassera dessa redan vid 5-6 år.
Jag reagerade när jag fick däck som var 2+ år gamla och ville reklamera men det gick inte.
Nu kör vi så mycket så det blir ändå inget problem men om däck inte åldras de 3 första åren så varför blir de trafikfarliga 3 år senare.....

Dom åldras de tre första åren........
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Överlast i Tyskland

Och varför kan de då säljas som nya? Har du kompletterande info så dela gärna med dig.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Överlast i Tyskland

Med dagens kvalitet på däck så är det väl inga problem med 5 års gräns . Man hinner ju nästan inte ut från däckverkstaden så säger dom att dom måste bytas . När jag påpekar det säger dom att det är mjukare blandning i däcken idag p g a av trafiksäkerhet !! Tror inte ens att han med horn i pannan tror på det , jag gör det inte . Sevallbo
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Överlast i Tyskland

Michelin är just de däck de säljer som nya upp till 3 år och vägrade att reklamera.
Jag var ju dum nog att lita på min gamla däckhandlare och kollade inte datumen innan jag fick problem med obalans.
Balansproblemen är nu lösta men 1000 mil med obalans är ju inte så trevligt.
Nästa gång tänker jag inte lita på den däckhandlare jag använt i mer än 30 år utan köpa nere i Europa där omsättningen nog är större.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Överlast i Tyskland

Dette bildet tok jeg av en nyere Adria husbil i Stralsund juli 2015. 4 slike hjul på bilen. Bildet blir for lite. piggfrie vinterhjul,stemplet 1007 og alle hjulene er fulle av sprekker og revner.

bobilhjul_zpsbar2tyf1.jpg
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Överlast i Tyskland

Jag läste lite slarvigt. Vid en noggrannare läsning ser jag att det är ett råd från en enskild polisman.

Mina bakdäck är 8 år gamla Michelin Agilis och har trots 9500 mil 4 mm mönster kvar och inga åldringssprickor. Jag överväger dock att byta dessa.

På en annan bil som jag haft fick jag påpekande från bilprovningen att däcken började bli gamla och borde bytas.

Leif Torså
 
Toppen