• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Östra Norrbotten Morfars Far osv.

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Upplever att släktforska i östra Norrbotten är extra svårt fastnar ganska tidigt bakåt i tiden redan på 1850 talet.
Söker mina rötter på morfars sida.
Morfar vet jag det mesta om Ivar Albin Kenttä född 1891 Tärendö avled 1935 i Haparanda,övriga familjen är kända.

Men Morfars far Henrik "Isaksson" Kenttä född 1855-09-18 troligen i Tärendö Norrbotten, avled ca 1924, där tar det stopp.
Hans hustru Hulda Fredrika Hurula Mikkola född 1860 i Karungi Finland, där kommer man kanske av naturliga själ inte längre utan speciella data.

Vore fantastiskt att kunna komma vidare bakåt i tiden

Tack på förhand
Thomas
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Östra Norrbotten Morfars Far osv.

Hej och god fortsättning,
lite längre bak har jag kommit, men det är svårt i och med att allt mellan 1838 och 1884 förstördes i en brand.
Henrik Isaksson Kenttä dog 26/10 1923 i Haparanda, men var folkbokförd i Nedertorneå. Han gifte sig 5/10 1890 troligen i Finland.
Henrik var född 18/5 (ej 18/9) 1855, felskrivningen sker vid en flytt mellan sidorna 54 och 114 i Tärendö AI:1. Till sidan 54 kommer han från sid 114 i Tärendö AI:1. Där finns också hans mor Isak Henriksson Kenttäs änka Anna Brita Jakobsdotter, född 1814, var är inte angivet. Dessutom finns två syskon, Isak född 6/2 1847 och Johan född 15/7 1858.
Anna Brita Jakobsdotter dog 7/1 1892. Allt detta enligt Tärendö AI:1 s 114.
Tärendö bröts ut ur Pajala 1882 så innan dess måste man leta i Pajalas böcker, men de förstördes i samma brand, tyvärr.
Det finns ju en hel del bouppteckningar skannade och det kanske går att hitta något där.
Lycka till med letandet
Karin;)
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Östra Norrbotten Morfars Far osv.

Hej igen,
möjligen har jag hittat något mer, men det måste kollas i andra källor innan du tar det för säkert. Genom bouppteckningar eller annat.
Jag gick till Pajala och hittade där register över döda under de år som förstördes i brand. Det är utdrag ur SCB:s register och de har tydligen förvarats på annat ställe.
I Pajala db reg 2 1860-1884 hittade jag en Isac Kentö som dog 15/6 1870 i en ålder av 51 år. I SCB:s bok är det på sid 87 (Pajala FF:1 s 87) och där tyder jag det i stället till Kentä. Då skulle han vara född 1819, vilket inte är otroligt om hans hustru var född 1814. Sedan gick jag till födda i Pajala 1819 (Pajala C:3) och hittade där på sid 162 en Isac född 17/3, nöddöpt 19/3 vilket bekräftats 21/4 så han överlevde tydligen (den enda Isac det året med pappa som heter Henric). Pappan hette Henric Pehrsson och mamman Eva Aronsdotter och de bodde i Tärendö som då hörde till Pajala. I hfl Pajala AI:4 hittar jag på sidan 57 Henric Pehrsson med familj.
Förhoppningsvis är det dina förfäder, men ta inget för givet innan du kollat det ordentligt. Det är jättelätt att hamna fel.
Hälsningar
Karin:wink:
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Östra Norrbotten Morfars Far osv.

Hej igen,
eftersom jag forskat lite i Norge tänkte jag försöka se hur det är i Finland. Det är ungefär som Norge, bortsett från språket. Mycket är gratis, framför allt det lite äldre materialet, d.v.s. äldre än 100 år.
Lite har jag hittat, bifogar det.
Hoppas du hittar mer
Karin:wink:
 

Bilagor

  • släktforskning i Finland.doc
    29 KB · Visningar: 21
Toppen