• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Östersund - Hearing om ställplatser

Leif.Lisa

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Östersund
HBK-Nr
12126
Medlemskap
2024
Om du vill att även Östersund skall erbjuda ställplatser centralt, kom till hearing om detta måndag 20 mars kl.15.00 på Östersundstravet, totohallen (efter travtävlingarnas slut)
Frågan behandlas fn i kommunen och man verkar inte inse husbilsturismens betydelse.
Till hearingen, som Per Söderberg tagit initiativ till, är politiker, Destination Östersund, turismföretagare, husbilsförsäljare, husbilsåkare m.fl välkomna. Möt upp
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

Vi hade gärna kommit,men då sitter vi på terminal 5 och väntar på Thailandsflyget
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

Har pratat med Jan Asplund ett flertal gånger när jag har varit i Östersund och han har varit väldigt positiv till ställplatser. Den posiviteten försvann plötsligt när kommunen förbjöd uppställning av husbilar nedanför Jamtli. Jag vet ingen kommun som är så husbilsfientlig som Östersund. Hoppas mötet kan bli en tankeställare för kommunen.

Kjell, f.d Östersundsbo
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

Vi har försökt påverka kommunen genom bl.a insändare i lokala tidningar
Kontaktat företagarföreningen i Östersund (cityhandlarna) kommunen m.m.
Men tyvärr så verkar det som om dom tror att om man ordnar en ställplats ,så tar ingen in på campingar,det finns dom som föredrar campingar framför ställplatser pga olika skäl.
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

Jag har tidigare gärna åkt till Östersund, framförallt beroende på de trevliga möjligheter som funnits att övernatta med sin husbil centralt.
Försvinner detta så kommer jag nog inte nåt mer.
Camping har aldrig varit aktuellt.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

Vet inte vad som numera är fel i denna nordliga metropol. Förr ansågs det nästan exotiskt att resa med nattåget upp till Östersund. Folk var vänliga och tillmötesgående, man kände sig välkommen som turist. Ortsbefolkningen i småsamhällena bjöd på kalas och surströmming.
De ställde mangrant upp och hjälpte sörlänningarna att bygga sommarstugor och "Int´ville man ha betalt för dä heller" .., men en liten fest fick man gärna ordna om man ville, som tack för hjälpen. :)

Nuförtiden får man åka långväga omkring med sina sura soppåsar instuvade i bilen på jakt efter någon ensligt kvarlämnad soptunna.
På rastplatserna finns inte längre sopkärl (bortrationaliserade), sopstationen i närområdet kanske bara är öppen en dag i veckan. Återvinningen tar inte emot hushållsavfall, "dylikt sådant avfall skall man ta med sig hem!".
Men har man åkt 70 mil hemifrån, så ter sig en surströmmingsskiva som en aromatisk upplevelse jämfört med hemfärdens "sulfatångor". :eek:
Som väl är, befrämjas sophanteringen utmed E4:an ju längre söderut man kommer... stora rymliga containers finns uppställda både här och var för oss som befinner sig på resande fot.

Ibland går mina tankar till de långväga och kanske t.o.m utländska turister, som storögt förundras över den storslagna rena fina naturen i Jämtland och jag lider med dom stackarna,
när de förtvivlat försöker pytsa ner sina avfallspåsar i små "brevinkast" till sopbehållare på någon avsides liggande förrättning, som (oturligt) nog råkar ha en dylik anordning avsedd för glasspinnar.
Dessa turister i sina stora flotta husbilar, de måste ju förundras över vår förmåga i republiken Jämtland, att liksom kunna trolla bort avfallet med en liten fjärt ... eller hur gör man?

Sopor har inget med ställplatser i Östersund att göra, jag vet, men jag saknar sedan många år sopcontainern i Brunflo vid E14/45:an Men på något sätt hänger det samman med hur man upplever att bli välkomnad som turist.
Finns där inga ordnade ställplatser i staden, så man kan parkera husbilen dagtid eller kanske t.o.m stå kvar över natten (ohh, hemska tanke - sova i bilen..):wideeyed: Då istället "far man värdshus förbi" som gamla svärmor uttryckte sig.
Tjugofem husbilar parkerade nedanför Jamtli motsvarar annars en hel busslast med turister (dagligen). Det vore väl inte fy skam för turistnäringen i Östersund och Jamtli?


Nu finns det ju andra trevliga ställen att besöka i Jämtland och de är nog inte snorkiga heller. Östersund får väl ha sin egen syn på turism, om de nu tycker att deras ankdamm är tillräcklig som den är.

Söderut i t.ex Danmark, Tyskland har man ju fått upp ögonen på, att husbilar genererar pengar och på landsbygden välkomnar bondgårdar husbilsfolket med ställplatser och erbjuder både el och andra bekvämligheter till en rimlig kostnad.

Men här hemmavid verkar det nästan som i melodin :music-icon: "När skönheten kom till byn..." :music-icon:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

Jag är o jobbar periodvis i Svenstavik (söder om Östersund). När jag promenerar till mitt arbetsställe passerar jag en ställplats mitt i centrum med plats för fyra stora bilar, men det står normalt på högsäsong upp till åtta bilar. Till denna ställplats finns ett servicehus med tömning för grå-svart vatten, tanka nytt vatten och toalett. Allt nybyggt av köpmannaföreningen på kommunens mark. Systembolag, uttagsautomat, Ica, apotek med övriga butiker inom 200 meter. Ett föredöme, för Svenstavik är trots allt Sveriges minsta tätort.
Vad jag menar är att det behöver inte vara kommunerna som tar initiativ till ställplatserna och dess tillkomst. Jag vet vad kostnaden för denna ställplats blev och köpmännen har fått tillbaka varje krona o mer till.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

Detta är vad man ser utvecklas söderut och man får som husbilsägare hoppas på fler sådana "privata" initiativ.
Visst måste denna ställplats gagna handeln i Svenstavik.

Frågan är bara, om inte kommunerna har ett visst finger med i spelet, när det gäller t.ex. tillståndsprövning för en sådan anläggning?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

Detta är vad man ser utvecklas söderut och man får som husbilsägare hoppas på fler sådana "privata" initiativ.
Visst måste denna ställplats gagna handeln i Svenstavik.

Frågan är bara, om inte kommunerna har ett visst finger med i spelet, när det gäller t.ex. tillståndsprövning för en sådan anläggning?

En bygglovsprövning, samt beviljande av bygglov för "parkeringen" är vad kommunen gjort. Inte dåligt det !!!
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

När jag var i kontakt med Östersunds kommun hänvisade jag till denna plats i Svenstavik och sa att det inte behöver vara krångligare än så.
I fjol var det gratis :) annars pengarna i ett kuvert i en brevlåda
Här ropas det hur dyrt det skulle bli med betalautomater ,vakter mm.
Finns inte viljan finns det alltid argument emot.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

Hade vi varit i Sverige hade vi åkt upp. Tyvärr är vi i Spanien vid den aktuella tidpunkten...
 

Leif.Lisa

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Östersund
HBK-Nr
12126
Medlemskap
2024
Sv: Östersund - Hearing om ställplatser

En fd HBK-medlem skrev ett medborgarförslag om att centrala ställplatser också borde finnas i centrala Ösd. Det satte igång den politiska behandlingen. Den politiska majoriteten har röstat för avslag i första nämndbehandlingen bl.a. utifrån dialog med Ösd-camping...! Glädjande nog har Destination Östersund ("turistbyrån") yttrat sig mycket kompetent och tydligt för förslaget. Så det finns de som gärna ser husbilsturister i Östersund också. Måndagens hearing är ett försök att lyfta fram fakta och påverka i positiv riktning.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Så hur har det gått med byggnationen av ställplatsen i centrala Östersund? 8 ställplatser på en yta är det i somras stod minst 50 campingekipage.

Jag är rädd att kommunen gör som de alltid har gjort. Man kommer att fördröja förslaget på byggnation. Titta bara på Ikea och Biltema som ville etablera sig i Östersund. Lite för mycket Kalle Anka kommun i mitt tycke.
 
Toppen