• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öringsfiske.

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Idag var jag inne i Norrköping för premiären på City-fisket som gick av stapeln i dag.

Det var stort intresse av fisket som startade kl:06,00 i motala ström mitt i city, det var säkerligen 100 talet fiskare som ivrigt försökte med alla stående medel landa stor fisk.

När jag gav upp vid trettontiden, hade en kille landat 3st öringar varav den stösta vägde 4,6 kilo. 1 st Gös på 5,5 kilo fick stryka på foten av en annan kille.

Sammanlagt under dagen vet jag inte totalen av hur mycket som togs upp, men det får jag nog läsa om i N-T på måndag.

Det gick bäst på förmiddagen när dom släppte på mycket vatten i strömmen, men senare under förmiddagen ströps vattentillförseln, med påföljd att det gick sämre att få ett hugg.

Det verkade som det var mest öring som hade stigit upp i strömmen, men dom flesta som jag pratade med var bara glada för att vädret var bra soligt men kallt ca 5 grader råkallt.

Betesvalet som användes av dom som jag fick se var: TOBY , Combi , Tubflyga ,Bröndum.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Öringsfiske.

Hej Hasse. Jag har alltid haft för mej att Bröndum ska vara och är en mycket god Dansk Snaps.
Men att det även fanns ( finns ) som Bete, det hade jag ingen aaaaaaaning om.

Mvh Tant Sture
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Öringsfiske.

Det går väl bra att agna med snaps, med det betet kan man få många fula fiskar.
Calle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Öringsfiske.

:cool: Eftersom vi ska bedriva lite kustfiske i vår ska jag försöka att ge några tipps.

Ha rätt häng i vattnet? ja för att kunna fiska i vatten med mycket rörelse, när exempelvis vågor sköljer in över ett rev,är det viktigt att betet jobbar på rätt sätt.

Du ska inte behöva veva blixtsnabbt för att inte få bottennapp och betet får heller inte tryckas upp till ytan av vattnets rörelse det ska ju arbeta nere i vattnet.

I ett utkast på ca 15-25 meter ska du ta hem betet i varierande tempo. När draget kommer in på grundare vatten med kraftiga vågrörelser ska du kuna dra ner på farten och göra små korta pauser så att betet svävar omkring.

För det behöver du beten med olika bärighet och att du får kanske byta fram och tillbaka mellan tre, fyra modeller av ungefär samma storlek och färg för att få rätt presentation.

Betesboxen bör därför laddas med olika kastbeten i storleksordningen 5-12 gram och 45-60 millimeter som du kan presentera på grunt vatten.

En lina som är bra i alla väder är en flätlina, och med haspelrulle kommer du ut 25 meter
vilket räcker långt vid precisionsfiske bland stenar och tång.

Betesvalet är säkert lika variabelt som det finns fiskare, men för öringen ger jag här några exempel på drag.

7-grams Mini , 8-grams Trout Quiver från Blue Fox, 6-grams Gladsaxwobbler, 7 och 10-grams Jensen Mini Pirk samt 7-10 grams Tobydrag i olika färger. Det som jag tycker går bäst är beten som i grunden är gråsilvriga.

Jag har inte berört valet av spö för att jag anser att det går att andvända det spö man vanligtvis fiskar med, det man ändå bör ta hänsyn till är att spökligan inte är för stum och att längden på spöt bör vara ca- 270 cm- 350 cm.

Övrig utrustning som kan vara bra är en långskaftad håv, Fisktång för avkrokning av fiskfångsten. För fångst är det väl ingen som tvivlar på att det blir?.

Vi kommer att hjälpas åt vad det gäller utrustningen, sen får ni inte glömma bort att vi ska roligt i huvudsak (även om tävlingsinstinkten infinner sig hos några).

Skitfiske på er alla.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Öringsfiske.

Bra skrivet Hasse. Nu skall jag åka till sportfiskeboden för komplettering.
Men dock en undran, hur är det med vadarbyxor? Nödvändigt, bra eller onödigt?

Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Öringsfiske.

:cool: Hej AndersHj.

Ursäkta att jag inte komenterade frågan om vadarna när du skrev mailet till mig, jag måste svara så här. Har du tänkt dig att fiska från vattnet så är det ju ett måste, annars så ligger dom väl bra i packningen OM dom skulle behövas.

Hoppas att det blev lite mera info om utrustning och betesval, läs gärna vad Pekka i Rollerteam har skrivit på vårfisket i Varbergs träffen där finns många bra tipps.

Du har ju en bra fiskeshop i västervik,föresten ni hade väl två st butiker för ett tag sen eller hur, jag kommer inte ihåg om den ena har slagit igen?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Öringsfiske.

Mig veterligen har vi bara en butik idag i Västervik. Den som tidigare låg nere vid fiskehamnen har försvunnit men samma kille har öppnat en ny längre upp i stan. Den är dock avsevärt mindre och därmed blir ju utbudet lite begränsat. Jag har varit några gånger uppe vid Hultins i Linköping som jag tycker har ett jättesortiment. Var faktiskt där idag och kikade på både vadarbyxor och flytoverall.
Anders
 
Toppen