• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återkallande av bl a Fiat husbilar 2016-2017

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
I senaste numret av tyska husbilstidningen Reisemobil International, nr 1/2018, som kom ut i december i år, sid 81, finns en artikel där tidningen berättar att Fiat i Tyskland återkallar (rückrufaktion) 38 233 fordon av typ Dukato 2.3 Mjet E 6, tillverkade under tiden februari 2016 och juli 2017. Fordonen, inkl husbilar, har sålts i hela världen, varav 18 005 i Tyskland.

Man får intrycket av artikeln att tyska motsv till Transportstyrelsen eller Trafikverket har varit inblandat i beslutet att återkalla de aktuella fordonen.

Efter artikeln har jag kontaktat svenska Fiat som inte kände till problemet och f n inte kommer att vidtaga några åtgärder.
Vi får således avvakta och se om liknande problem uppstår eller upptäcks i Sverige. Bra om vi rapporterar om dessa i detta forum för uppföljning och ev åtgärder.
Kanske någon medlem i Motormännen har kontakt med organisationens jurister som är vana att hantera liknande problem.
Även ni medlemmar i HBK som köpt husbilar i Tyskland kan informera om återkallandet.

Artikeln fritt översatt med hjälp av Google:

Fiat: Rückrufaktion
"Dukato till verkstäder"
"Fiat har startat en återkallningskampanj tillsammans med tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen/Trafikverket. Det riktar sig till Dukato 2.3 Mjet E 6 från produktionsperioden febr 2016 till juli 2017.
Över hela världen finns 38 233 fordon, varav 18 005 i Tyskland. I dessa siffror inkluderas husbilar.
I modellen kan EGR-rören bryta eller gå sönder p g a bristande tillverkning. Den kan komma i kontakt med generatorn, vilket i värsta fall medför kortslutning eller t o m brand.
Ägarna till alla berörda fordonen har skriftligen anmodats att besöka en verkstad. Där kontrolleras EGR-rörets fastsättning och ersätts vid behov.
Kontrollen tar strax under 30 min, ev byte en knapp timme.
För kunden kostar åtgärderna ingenting".

Bengt
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Återkallande av bl a Fiat husbilar 2016-2017

På Fiat Campers hemsida finns det en chassiekontroll som man fyller i sitt chassienummer för att se om det är några aktiva kampanjer. provade och skriva in mitt nummer men det vart en grön bock att allt var Ok. Men det verkar ju skumt att inte Svenska verkstäder har hört talas om detta, jag får kolla upp det i morgon.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Kan det vara så att det bara gäller bilar som är sålda i Tyskland och om det redan är fixat på dom Svensksålda?
Ringde Dahlgrens Auto i Uppsala och dom hade inte fått några direktiv om att det skulle vara något fel eller åtgärd som behövdes göras. Men Leifw är din bil importerad??
Edit. Läste just surtecruisers inlägg men då är det konstigt att inte alla auktoriserade Fiatverstäder vet om det.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! ja det kan man ju tycka då ? våran är ju köpt i sverige så att det bara skulle gälla de som är sålda i tyskland håller inte ! när jag loggar in på fiat sida på återkallelser står det ett utropstecken men ingen förklaring ? nu är inte vi hemma då vi befinner oss på resa men inte fått nån hint om det kommit nåt brev från fiat ? väntar nu på svar om vi måste åtgärda det under resans gång ell om det kan vänta tills vi är hemma ?
 

Soraro

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
17164
Medlemskap
2024
Kontrollerade just vår bil i Fiat Camper appen och det är en återkallelse på den och den är köpt i sverige. Ska försöka kontakta verkstan och se om de känner till vad det kan vara.
 

Claorj

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
24681
Medlemskap
2024
Kollade i Fiat Camper fick rött ljus för återkallelse för kostnadsfri kontroll och ev. åtgärd.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Hej,
På min var det en motoroptimering i styrboxen + något annan liten kontroll.
Verkstadens dator havererade när vi pratade i tfn i fredags då han de inte läsa vad det stod .

Inget allvarligt i alla fall.

Ha det // Per
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Kollade upp min 2017, byta av egr ventil,,, men konstiga var att de inte har startat min Garanti! Så nu måste de först sätta ett datum då garantin börjar och sedan beställa hem delar, bytet blir nog i Mars!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min är tillverkad under den tid som anges, men ingen återkallelse finns, gäller det alla bilar under perioden eller finns undantag?
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Min är tillverkad under den tid som anges, men ingen återkallelse finns, gäller det alla bilar under perioden eller finns undantag?
Jag kollade mitt chassienummer på Fiatcamper och igår kväll var det grönt men i morse fanns det återkallning. Dom kanske fyller på efter hand. Du har inget tips på en bra Fiatverkstad i våra trakter, har aldrig haft Fiat förut så det vore bra med lite tips.
 
F

F.d. 55989

Guest
Vi har en 150HK 2017, tillverkad April 2017, står ingenting på Fiatcamper
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Jag kollade mitt chassienummer på Fiatcamper och igår kväll var det grönt men i morse fanns det återkallning. Dom kanske fyller på efter hand. Du har inget tips på en bra Fiatverkstad i våra trakter, har aldrig haft Fiat förut så det vore bra med lite tips.


Hedins Uppsala, var ca 2000 kr billigare än Dahlgrens, Dethleffs heli. -15 2års service (1000mil)
 
Toppen