• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

F

F.d. 30629

Guest
Hej
Är det någon som vet momentet som man ska dra bulten till remskivan som sitter på vevaxeln på en 1990 års modell (280) Fiat Ducato 2.5TD (8144.21)? Kan inte hitta det någonstans och skulle vara skönt å slippa gissa :)

Och är det nån som vet om det finns någon markering på själv kamremsdrevet som sitter på vevaxeln, hittar bara på remskivan men den är ju borta nu så skulle vara skönt att ha en markering på drevet också men kan inte hitta någon.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Finns bara ett rätt svar, verkstadshandboken. Skruven till remskivan är troligen inte märkt med någon hållfasthetsklass och har sannolikt en mindre gängstigning än motsvarande standardskruv så chansen att "dra rätt" är nog rätt liten.
(Det vanligaste fel man gör är att man drar åt för mycket, i alla fall när det gäller klenare dimensioner, och för lite när det gäller grövre dimensioner.)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

För att ställa kamdreven rätt finns det hål i kamdreven för vevaxel och insprutningspumpen som skall låsas med en pinne eller borr, kamaxeln har en markering som skall stå uppåt mot markering i ventilkåpan och den skall låsas med nån form av specialverktyg där.

Syns här:
https://www.rexbo.eu/gates/timing-belt-5113?c=100404&at=23024

Låspinnarna skall väl vara 5 - 6 mm i diameter.

Momentet på bulten till remskivan kan jag inte hitta.

Har funnits tidigare trådar om kamremsbyte på ducato 280 och 290 i forumet.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Jo jag har hittat alla låsningshål och markeringar förutom nått på själva vevaxeldrevet, jag kan ju montera tillbaks remskivan och på så sätt se om jag ligger rätt men det känns ju som det borde finnas nån märkning på drevet också.

Brukar meka Mitsubishi diesel (4D56) och då brukar momentet för remskivan vara ca 170 Nm men bulten på denna motor är mycket grövre. Men å andra sidan att dra hårdare än 170 Nm är tufft :)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Hittat en instruktion som gäller ett flertal fiat/sofim motorer av tidigare årsmodeller, kan möjligtvis vara till hjälp, om jag begriper s skall remskivan dras med 200 Nm ( 20 m.daN. ) !?

http://s3.amazonaws.com/f01.justanswer.com/JACUSTOMERpucn536d/2010-09-16_091119_Powergrip_Kit_1.jpg

http://s3.amazonaws.com/f01.justanswer.com/JACUSTOMERpucn536d/2010-09-16_091155_Powergrip_Kit_2.jpg

http://s3.amazonaws.com/f01.justanswer.com/JACUSTOMERpucn536d/2010-09-16_092226_Powergrip_Kit_3.jpg

Hoppas det är till nån hjälp.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Här är manual för FIAT Ducato's äldre bilar 2.5D & 2,5TD.

Bennie
 

Bilagor

  • Fiat Ducato Owners Handbook.pdf
    54,2 MB · Visningar: 123
  • 01b.ENGINE.(Diesel).pdf
    39,6 MB · Visningar: 118
  • 02.CLUTCH.pdf
    476,9 KB · Visningar: 33
  • 03.GEARBOX.pdf
    4,1 MB · Visningar: 40
  • 04.PROP & DRIVESHAFTS.pdf
    719,7 KB · Visningar: 22
  • 05.DIFF, REAR AXLE, Inc 4x4.pdf
    1,7 MB · Visningar: 18
  • 06.FRONT AXLES.pdf
    902,9 KB · Visningar: 21
  • 07.STEERING.pdf
    2 MB · Visningar: 19
  • 08.BRAKES.pdf
    2,6 MB · Visningar: 26
  • 09.SUSPENSION.pdf
    1,9 MB · Visningar: 23
  • 10.WHEELS & TYRES.pdf
    192,9 KB · Visningar: 25
  • 12.ELECTRICAL SYSTEMS.pdf
    718,7 KB · Visningar: 39

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Här är manual för FIAT Ducato's äldre bilar 2.5D & 2,5TD.

Bennie


Har för mig att de behandlar enbart de franska motoralternativen vilka skiljer sig från Fiat/sofim motorer, där emot är chassi och kaross desamma.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

200 Nm låter rimligt.

Tack alla för hjälpen :msn_thumbup:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Om jag inte minns fel, vilket händer, så är vevaxelhjulet utan märkning. Du låser ju svänghjulet med en tapp nära startmotorn, och då är ettan ÖDP. Därefter sätter man kamaxelns märken på läge (vilket man gjorde före remdemontering) sedan pumpen.
Remspänning är mer delikat fråga tycker jag. Jag spänner den med känn. Har man fritt 25cm rem skall man kunna trycka med tummen ca 2cm med 2kg tryck. Och andra sidan, spänner man för mycket, så får man en högfrekvent vinande ljud vilket man inte står ut med. Värst är att remmen blir för lös, men det brukar inte heller resultera annat än för lite extra arbete, om det skulle hoppa över ett par kuggar.

Centrum bulten för kugghjulen i vevaxeln är en "gummibands" historia dvs en bult som skall sträckas. Den har en fin gänga, stiger kanske bara 1mm/varv? Moment är svår att gissa, men de fungerar som en gummiband. Vrider du på en sådan med momentnyckel så märker du i ett läge att momenten ökar inte fast bult skallen går flera grader. Det är då den töjer sig. Ca 180 grader är vanligt. Gör som med topplocks bultar. Dra först till 6kg (60Nm) och sedan 180 grader. Den lossnar inte, marginalerna är stora. Har sett att de använder lock tite för att låsa gängan. Jag brukar spaya lite kallgalv (zink) på sådana gängor, låser bra och rostar inte.....
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Hmm okej, låsa svänghjulet har jag inte hittat ett pip om, ska kika på det.

Men remspänningen, hur sjutton skulle det gå att justera den? Man släpper ju bara på en fjäderbelastad grej som är helt utan möjlighet att justera?

Sen till sträckbultar, Dom skall man väl aldrig återanvända har jag lärt mig?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Det beror lite vilken motor du har, hur remspänningen är fixat, finns både och. Likadant är det med låsningen av svänghjulet, hålet för låsningstappen kan finnas vid startmotorn eller på andra sidan. Möjligt att jag har en mix av franska varianter i minnet?
Sträckbultar behöver inte alltid bytas. Speciellt för toppar som ju är extra känsliga, finns en max mått angivet vilket indikerar om man måste byta eller ej. Den där remskivan har ju inga direkta krafter utåt, utan är bara för att hålla skivan/remhjulet på plats. Jag skulle regöra den bulten i bensin och använda locktite eller Zinkfärg som låsning.. Du kan kolla om det finns ett litet O stämplat i den någonstans nära kuggransen. Vill minnas att jag sett sådana märken i någon motor.....
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Okej tackar för din input
00occasion14.gif
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Nu är bilen uppstartad efter kamrem och vattenpumpsbyte, funkar fint och inga skruvar blev över :applaus:

Fast så här i efterhand förstår jag verkligen inte hur Mekonomen tänkte tjäna några pengar när dom gör det här jobbet för 2700 Sek, med så mycket jävulskap den där lilla vattenpumpen hittar på åt en så kan en verkstad omöjligt göra det på ett par timmar som den summan täcker upp.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Hei
Litt sent svar, men i følge autodata skal 8144.21 motoren ha 205 Nm. Så 200 Nm som ble nevnt er ikke så langt unna.
 

Bilagor

  • 8144.21 motor Tightening torque.jpg
    8144.21 motor Tightening torque.jpg
    159 KB · Visningar: 36
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Åtdragningsmoment remskiva Fiat 2.5TD

Nu är bilen uppstartad efter kamrem och vattenpumpsbyte, funkar fint och inga skruvar blev över :applaus:

Fast så här i efterhand förstår jag verkligen inte hur Mekonomen tänkte tjäna några pengar när dom gör det här jobbet för 2700 Sek, med så mycket jävulskap den där lilla vattenpumpen hittar på åt en så kan en verkstad omöjligt göra det på ett par timmar som den summan täcker upp.

Rätt, de har förmodligen läst fel i sina papper. Enbart pumpbytet tar c:a 5 timmar för en driven mekaniker.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment svänghjul Fiat 244 årsmodell 2004 med 2,3 l motor

Kan någon hjälpa mig med en uppgift enligt ovan blir mycket tacksam då jag byt
packbox i kväll och skall återmontera svänghjulet i kväll.
 
Toppen