• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Åretruntdäck"

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: "Åretruntdäck"

Vägarna är så nerkörda och spåriga, när det regnar står det flera cm. vatten i spåren. Fritiondsdäcken är bättre än sommardäcken och svälja detta vatten genom mönstret. Dessa däck kalas inte för Åretrunt däck men med sitt skurna mönster passar de bra vid blöta körbanor. /Bernt

Ahaa.. så man kan köra fortare än alla andra när det regnar, eller. BULL.
Isåfall skulle regndäck vara "sajpade" :twitcy:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: "Åretruntdäck"

Min bestämda åsikt som HB nybörjare är att:
  • Det går ingenting emot bra lågfriktion-sommardäck som spar bränsle & har bästa sommaregenskaper. Hur fort sedan man kör är högst individuellt och upp till var och ens samvete!
  • Bra odubbade vinterdäck kan rädda livet på en i knepiga vintersituationer eller förhindra dryga böter på autobahn

Problemet är bara att man färdas långa sträckor och drabbas av både "sommar" och "vinter" underlag och det finns inget utrymme till extra uppsättning däck i bagaget. ...och vad gör man då som "konsument"?

Verkar som att det är många som kör med året-runt-däck där t.o.m. Tyska HB tillverkare levererar nya bilar med sådana som tillval. Det lustiga är att däcktillverkare poängterar skillnaden mellan sommar & vinterdäck och dess gummiegenskaper men lämnar inga svar till oss som behöver både och. Så länge det är på detta viset kommer det att finnas alla däckvarianter oavsett vad det är för årstid.

Avslutningsvis vill jag tilläga att själv väljer jag bra sommardäck och försöker pricka in en lämplig avresedag. Undrar hur aake har löst sina "problem" då han älskar vinterkörning. Kan inte tänka mig att han kör varken med sommardäck eller året-runt-däck på sina vinterresor.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Åretruntdäck"

Vi kan nog också vara överens om att vi är dåliga på att anpassa hastigheten till väglag och däckens kondition

Aldrig i livet att jag går med på det! Jag vill faktiskt påstå, med emfas, att jag är väldigt bra på att anpassa hastigheten till de rådande förhållandena även när det gäller väglaget! Mina däck är alltid i bra kondition, numera!

Jappe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: "Åretruntdäck"

Detta med M+S däck med eller utan stjärna är riktigt kluddigt. Har i många många år kört med M+S däck året runt med mina full-size pickuper och det har gått bra. Skaffade nyligen en pick-up igen där säljaren vänligen upplyste mig om att däcken som sitter på är rena sommardäck Bridgestone Dueler H/T 689
245770R16 M+S även om där står M+S på dom.


Svar från mitt försäkringsbolag när jag frågan om när jag kör på vintern i vinterväglag och kör i diket, gäller försäkringen då?

Hej,

Försäkringen gäller för däck och fälg enligt biltillverkarens specifikationer och rekommendationer.
Vänligen vänd dig till din märkesverkstad för mer information.


Svar från transportstyrelsen
Svar: Är det så att däcket inte uppfyller kraven för att anses vara ett vinterdäck, så är det inte ett vinterdäck i lagens krav. Att sedan försäkringsbolaget gör en annan bedömning är helt upp till dem, men det innebär ändå inte att det är tillåtet att köra med dem när det råder vinterväglag.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: "Åretruntdäck"

Läste just en artikel om "åretruntdäck". Har riktiga sommardäck på sommaren och dubbdäck på vintern så jag kan inte uttala mig om egen erfarenhet. â€Däcken borde inte fÃ¥ säljas†| Nyheter | Motorista | Aftonbladet
Dessutom läste jag i en tidigare länk i tråden att:
Bästa däcken bak
De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Det visste jag inte. Hade gjort tvärtom. Man lär sig alltid något nytt.
 
Senast ändrad:
Toppen