• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretruntdäck

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det går bra med C däck även om bilen är typgodkänd med CP däck, riktiga vinterdäck finns ju bara i C däck! CP däck har lite extra marginaler till överbelastning mot ett vanligt C däck även om lastindex är samma. Sprinter och Iveco chassin brukar köra med C däck och lite andra dimensioner.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag kör året runt med Vredestein Comtrac All Season.Med en HB på 4500kg & ett lugnt körsätt så fungerar dessa väldigt bra & är tysta.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Någon som testat nedan Matador däck?
Tillverkas i Slovakien av Continental och ägs till 100% av Continental.

Matador MPS 400 Variant All Weather 2 225/75 R16C 121/120R 10PR

Överväger att testa det då det har EU märkningen C,B, Ska man ha sex nya däck som mest står eller går kortare turer så känns det onödigt dyrt med viss andra däck. Körde Conti vanco four season på min förra bil, de var mycket bra och rullade många mil. så visst överväger jag de nyare versionerna av dessa:

Continental VanContact 4Season 225/75 R16C 121/120R 10PR
vilka har EU märkningen C, A men kostar också 3600:- mer totalt... det får jag ju mer än halv tank för (63% iaf) ;) Men samtidigt så dör de åldersmässigt innan jag hinner slita ut dem...

vad säger ni?


//Freddy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det beror lite på. Om skillnaden på EU- märkningen är obetydlig & prisskillnaden är stor ( kring 50% ) skulle jag satsa på det billigare däcket. Man kan ju på det sättet göra ett extra byte & förhoppningsvis få ut mer på de billigare däcken än på det dyrare. Då kör man ju också längre sträcka på nyare däck. Prova & rapportera, det är nog många som är intresserade av detta. Däck är ju idag inte någon obetydlig kostnad. Lycka till.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I så fall skulle jag helt klart prova det billigare däcket, så gjorde jag på personbilen i år (Opel Insignia BiTurbo 4x4 Automat), Jag köpte ett nylanserat däck, Strial Ice istf något av premiumdäcken. En prisskillnad på 1500:- /st & jag är väldigt nöjd. Ett billigt däck behöver inte vara sämre än ett dyrt. EU-märkningen vägleder ju vilka egenslaper det har & det får avgöra. Jag skulle tro att om ett ekonomidäck skulle börja säljas i väldigt stora mängder så kallas det ganska snart av däckbranchen för ett premiumdäck,
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Däcktesterna i motortidningarna ger klara besked,budgetdäcken är klart sämre ,ska man dessutom köra på åretruntdäck, som redan från början är halvbra både på vintern och sommaren, skulle jag inte spara på däckinköpet.
Alla skriver att dom är väldigt nöjda med sitt val, så det är ju bra.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Däcktesterna i motortidningarna ger klara besked,budgetdäcken är klart sämre ,ska man dessutom köra på åretruntdäck, som redan från början är halvbra både på vintern och sommaren, skulle jag inte spara på däckinköpet.
Alla skriver att dom är väldigt nöjda med sitt val, så det är ju bra.

Är du säker på att inte vissa tester inte är sponsrade?

//Tommy
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Möjligheten finns, men att flera tester i olika tidningar skulle vara det är inte troligt, man får vad man betalar för.
Eller som Nokia gjorde för några år sedan och blev avslöjad.Tillverkade en serie däck med speciell gummiblandning som levererades till motortidningar för tester.Bra resultat.Etta i nästan alla testmoment.Problemet var att däck som vanliga dödliga köpte hade inte samma gummiblandning.Men det avslöjades senare.
Mvh.s670sl
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Eller som Nokia gjorde för några år sedan och blev avslöjad.Tillverkade en serie däck med speciell gummiblandning som levererades till motortidningar för tester.Bra resultat.Etta i nästan alla testmoment.Problemet var att däck som vanliga dödliga köpte hade inte samma gummiblandning.Men det avslöjades senare.
Mvh.s670sl
Därför görs ju blind köp numera där dom har både leverantörens däck och däck handlade på marknaden. Men självklart kan man hitta konspirationsteorier i allt
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Därför görs ju blind köp numera där dom har både leverantörens däck och däck handlade på marknaden. Men självklart kan man hitta konspirationsteorier i allt
Det var just på grund av blindköp som det avslöjades.Efter det fick flera högre chefer avgå eller fick andra arbetsuppgifter inom koncernen.
S670sl
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om ett däck blir etta eller sist i en test är helt ointressant om man inte exakt delar jornalistens bedömning av vad som är viktigt i ett däcks egenskaper, samt har samma körförhållanden som däcket testades i.
Ovanstående är extremt osannolikt, därför, skaffa en egen uppfattning av vilka egenskaper du prioriterar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Michael S, delar inte din åsikt, vid tester mäts bromssträcka ,väghållning osv. detta är inte någon journalists åsikt, men man kan själv se vad man prioriterar, generellt hamnar "kinadäck" i botten, ibland med kommentar som trafikfarligt,skulle aldrig välja ett däck långt ned på testlistan.
Har lyckats hitta ett test av åretruntdäck till personbil, men husbildäcktester är inte vanligt förekommande.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Michael S, delar inte din åsikt, vid tester mäts bromssträcka ,väghållning osv. detta är inte någon journalists åsikt, men man kan själv se vad man prioriterar, generellt hamnar "kinadäck" i botten, ibland med kommentar som trafikfarligt,skulle aldrig välja ett däck långt ned på testlistan.
Har lyckats hitta ett test av åretruntdäck till personbil, men husbildäcktester är inte vanligt förekommande.
Jag skev inte att ett mätvärden är en åsikt, jag skrev att viktningen av dessa mätvärden är en åsikt.
Slutsatsen av mätvärdena gör jag själv, utifrån mina behov och prioriteringar.
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Åretruntdäck finns inte, men det finns däck som ännu är lagliga att använda året runt.
Bättre att ha riktiga sommardäck och ställa av bilen vintertid om man tycker att 2 däckuppsättningar är för dyrt eller krångligt. Kolla gärna hur m+s däck fungerar på varma sommarvägar.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Jag har Michelin agilis med märkningen M+S. Är detta däck godkänt ute i Europa vintertid. Även om det inte är godkänt här hemma.
Kan man ha detta däck om man åker till Spanien i nov /dec?
 
Toppen